mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring

Hej,

jag undrar om det finns en app (typ stegmätare), som räknar ihop antal meter man har gått uppåt och antal meter man har gått nedåt på en vandring. Tanken bakom är att jag kan beskriva en vandring bättre (typ: vandringen har 15 km längd, 527 höjdmeter uppåt och 250 höjdmeter nedåt under dessa 15 km). Då förstår man bättre vilken kondition som krävs (har för mig att 400 höjdmeter kräver ungefär samma tid som 4 km sträcka).

Tack för alla svar på förhand!

Christian i Småland
 
Barografiska höjdmätare klarar det också och trots att de har nackdelar som behov av kalibrering så kompletterar de GPSer då GPSer har sämre precision i y-led dvs i höjd än i x och y led dvs bredd och längdgrad.

Många GPSer har även barografisk funktionalitet och väger samman dessa bägge mätdata till säkrare höjdbestämningmex algoritmer. Bestämningen blir bättre om man mäter under längre tid.

Åtminstone vissa smartphones har łufttrycksmätning.

Thure
 
Alla satelitsystem har samma egenskaper då det är mottagaren som tolkar det.Dock är höjd inte så exakt.

Att mäta med baro är väldigt exakt.Man tappar ett antal mb per 10m t.ex.Googla!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...