Solcell driven power bank är det nödvändigt?

Varför över huvud taget slå på den om man inte använder den?

Det beror ju på vad man använder den till. I flygplansläge drar min mobil så lite att det är meningslöst att stänga av den om man vet att man kommer att använda den nån gång i timmen. Att stänga av och sätta på drar i princip mer batteri än att ha den i flygplansläge.

Vill man t.ex. kunna ta fram den och ha den som kamera så vill man inte behöva vänta den tid det tar att slå på den. Samma sak om man nån gång i timmen vill kolla var man är på en karta mha GPS.

Jag stänger av den på natten, men på de 8 timmarna så "tjänar" jag bara kanske 5% av batteritiden genom att slå av den.
 
I flygplansläge så klarar Samsung S series säkert en månad om man tar nån bild lite då då.2 veckor om man gps positionerar sig nån gång per dag och slår på nallen var tredje dag för o kolla skicka sms.1 Vecka om man desutom surfar NÅN gång MAX 5 min
 
Det är ju inte så att folk använder mobilerna för en massa surfande (även om kanske finns en grupp människor som har svårt att slita sig från sina sociala medier). Mobilen är ett ganska flexibelt verktyg som kan ersätta många andra prylar, om man bara kan se till att ha ström till den.

Det tror jag är ett felaktigt antagande.
Jag tror det är mycket vanligt att mobilen används nästa lika mycket som hemmavid. Är det någon gång man faktiskt har tid att surfa på dagtid är det väl ändå när man inte är på jobbet(?). Jag kan ju erkänna att jag är en utav dem.

Givetvis är det svårt surfa när man t.ex. vandrar eftersom man hela tiden är i rörelse (då har man inte heller något behov av det), men många andra friluftsaktiviteter innebär inga större skillnader mot det vanliga hemmalivet.

Själv är jag ute mycket på mer stationära turer. Slår upp lägret vid någon lämplig sjö, paddlar litet, fiskar litet, täljer litet, kopplar av litet o.s.v. Vid sådana turer används mobilen precis som hemmavid. Syftet med sådana turer är för mig att komma ifrån hemmet och dess sysslor, inte att kapa kontakten med omvärlden.


Jag tycker för övrigt att det i största allmänhet är ett intressant ämne, det här med att kunna "slita sig från sociala medier".
Vad är egentligen problemet med att kolla facebook när man på kvällen ligger framför elden och tittar ut över landskapet? Njuter man inte tillräckligt utav naturen då?
 
Jag håller med, vid utfärder i närområdet när jag är borta kanske några dagar (med full mobiltäckning) så kan man ju hålla en god kontakt med sina "nära och kära", kanske läsa en god e-bok på kvällen eller lyssna på musik. Ta några halvrisiga foton osv.

Det är väl när man kommer i läge att man är utan laddningsmöjligheter och kanske också utan mobiltäckning som användningen kan/bör minskas eftersom den då blir använd mera som gps, kamera och e-bokslager. Med en power bank i storleksordningen ca 20000 mAh så får jag den att räcka en dryg vecka förutsatt att gps:en används enbart för att kolla position omkring en gång i timmen (och att den är i flygplansläge för övrigt).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.