Solcell driven power bank är det nödvändigt?

Det var enklare förr!

När telefonerna hade utbytbara batterier (några finns fortfarande) så kunde man ha laddade batterier med sig. Betydligt effektivare än att gå via en powerbank. Men-det var då det!
 
Jag har en nu Samsung , jag kan ta ut batteriet och stoppa i det i en lös laddare för Lipo/liion eller R6 och ladda typ under fullmåne.

Ta ju en vecka men den laddaren har nästang inga strömkrav!

Det är en Juipo som tar 12V eller 220V , kräver naturligtvis att panelen har 12V utgång
 
Jeg har en Goal Zero Nomad 7 som lader min iPhone fulllt opp på 4 timer (i solskinn).
Jeg er meget fonøyd.
Tilsvarende, og større, får du kjøpt for noen hundrelapper på eBay.
 
Jovars

Jag har en sån. Det ingår en liten powerbank som jag laddar hemma. Det har fungerat hittills - laddar iPhonen en gång med laddningen hemifrån och kör sen på solcellerna (en laddning till sist det begav sig). Jag är nöjd. Men om jag inte använder GPS/kartor och bara använder mobilen för ett dagligt "jag är ok"-sms - då klarar jag mig länge på mobilens laddning, och lämnar grunkan hemma.
 
Hur ser mobilvanorna ut när människor ägnar sig åt friluftsliv?

Själv har jag mobilen med och påslagen när jag är i naturen. Men det är inget krav, och får jag ont om batteri stänger jag av den. Surfar aldrig, annat än möjligtvis kollar vädret om jag behöver det för att planera. Använder inte GPS till vardags. Men gör det om jag navigerar efter någon rolig karta eller inventerar. I fjällen är mobilen avslagen.
 
Hur ser mobilvanorna ut när människor ägnar sig åt friluftsliv?

Själv har jag mobilen med och påslagen när jag är i naturen. Men det är inget krav, och får jag ont om batteri stänger jag av den. Surfar aldrig, annat än möjligtvis kollar vädret om jag behöver det för att planera. Använder inte GPS till vardags. Men gör det om jag navigerar efter någon rolig karta eller inventerar. I fjällen är mobilen avslagen.

Jag har på flight mode och använder GPS tillsammans med off line-kartor. Kopplar ytterst sällan upp mig mot nätet eftersom jag bara har en ganska kass liten powerbank.
 
Ja folk använder mobilen som GPS eller som kamera/videokamera, en del använder mobilen för att skriva dagbok/loggbok eller använder den för att läsa en e-bok innan sovdags eller om man blir inregnad.

Det är ju inte så att folk använder mobilerna för en massa surfande (även om kanske finns en grupp människor som har svårt att slita sig från sina sociala medier). Mobilen är ett ganska flexibelt verktyg som kan ersätta många andra prylar, om man bara kan se till att ha ström till den.


När jag är på scoutläger brukar jag ha mobilen med mig i flygplansläge och slår av flygplansläget några gånger om dagen. Då har jag med mig karta, anteckningsblock, kamera och GPS i mobilen (har Gröna Kartan i Oruxmaps), tack vare flygplansläge drar den knappt nåt batteri alls, kan klara mig 2-3 dagar på en laddning. Då kan jag ändå svara på mail och SMS hemifrån de gånger jag slår av flygplansläget.
 
Kör flygplansläge och endast gps , kör viewranger och spårar sällan och kör inte gpsen konstant heller ofta.
Kör bara position on demand så man kan kolla exakt vart man är
 
Galaxy S7

Sätter man telefonen i ULTRA sparläge och INTE använder den som GPS, dagbok, Facebook osv utan använder karta, kompass och njuter av naturen, så håller ju batteriet nästan en vecka. En powerbank på detta och du har tre (3) veckor. !!!

Gäller Samsung, har ingen aning om Äpplet har denna funktion.

=)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...