Cyklister i naturreservat!

Naturvårdsverkets riktlinjer för bildande av naturreservat

Detta dokument bör alla handläggare i kommuner, länsstyrelser, polis m.flera noggrant läsa och beakta. Många av befintliga naturreservat uppfyller inte Miljöbalkens föreskrifter och lagkrav varför en ny prövning av föreskrifterna skall göras för att följa lagen.
Detta är inget hitte på jag har kommit på. Det framfördes vid ett seminarium som länsstyrelsen i Blekinge arrangerade. Föredragshållaren vars namn jag inte kommer ihåg men presenterades som Sveriges kunnigaste person om Allemansrätten med uppdrag åt bl.a. Naturvårdsverket

https://www.naturvardsverket.se/upl...t/beslut/beslut-om-bildande-naturreservat.pdf
 
Detta dokument bör alla handläggare i kommuner, länsstyrelser, polis m.flera noggrant läsa och beakta. Många av befintliga naturreservat uppfyller inte Miljöbalkens föreskrifter och lagkrav varför en ny prövning av föreskrifterna skall göras för att följa lagen.
Detta är inget hitte på jag har kommit på. Det framfördes vid ett seminarium som länsstyrelsen i Blekinge arrangerade. Föredragshållaren vars namn jag inte kommer ihåg men presenterades som Sveriges kunnigaste person om Allemansrätten med uppdrag åt bl.a. Naturvårdsverket

https://www.naturvardsverket.se/upl...t/beslut/beslut-om-bildande-naturreservat.pdf

Du tror inte att handläggare läser sånt? Vad får dig att tro det? Har du något konkret exempel på naturreservat som inte uppfyller miljöbalkens krav och isf hur?

Eller för att vara lite mer konkret: ta det aktuella exemplet i kindla. På vilket sätt tycker du inte det uppfyller miljöbalkens krav?
 
Naturreservat

Du tror inte att handläggare läser sånt? Vad får dig att tro det? Har du något konkret exempel på naturreservat som inte uppfyller miljöbalkens krav och isf hur?

Eller för att vara lite mer konkret: ta det aktuella exemplet i kindla. På vilket sätt tycker du inte det uppfyller miljöbalkens krav?

Om Kinda vet jag inget. Kolla Hallands väderös naturreservat. Ön ägs av svenska kyrkan. Naturreservat finns sedan många år. Reservabestämmelserna stipulerar landstigningsförbud på stränder, ingen eld över huvud taget inte ens med trangiakök, tält eller annan övernattning är förbjuden utom i stugor som kan "hyras" Under förutsättning att du är med i svenska kyrkan!
Bohuslän län har slentrianmässigt tältförbud på flertalet av öarna som är naturreservat. Där har man dock enl uppgift tagit bort tältförbudet i besluten men någon ändring i skyltningen är inte genomförd.
Cyklar du genom Sverige och tänker stanna vid någon av de otaliga kommunala badplatserna med sopmaja och toa, möts du hela året av skylta med tältförbud, detta trots de fåtal dagar som batplatsena är belagda med badare i synnerhet mella 18 till 9 på morgonen. Det finns nog många fler exempel på där länsstyrelser och kommuner skulle behöva uppdatera inte bara sin egen kunskap om allemansrätten utan även konkret i sina respektive ordningsregler för dessa områden
 
Sanningen är att rent juridiskt verkar inte någon allemansrätt finnas.[/QUOTE

Hur tänker du nu? Den finns inskriven i vår grundlag, Regeringsformen. Samt i Miljöbalken.

Sedan så handlar denna tråd inte om allemansrätten. Utom om brott mot Miljöbalken, cyklande i ett naturreservat i strid mot reservatsbestämmelserna.

Det enda jag känner till är att "envar ska ha tillgång till naturen enigt allemansrätten". Den senare definieras dock inte. Vad man kan sluta sig till är att allemansrätten inte är tillämplig i detaljplanerade områden, utan på sin höjd i naturen.
 
Visst blir slitaget på stigar högre om stora grupper åker omkring och sladdar, men vanlig rullning sliter inte mer än vandrare.

Problemet uppstår ju när man ser djupa spär sönderkörda av cyklar. Vilka cyklister var det som orsakade dessa? Hur får man dessa cyklister att sluta med det?

Det är ju inte så att cykelförbud införs för att man vill jävlas med cyklister, det införs för att man inte litar på att cyklisterna cyklar varsamt.
 
Det är en myt som omhuldas av de som vill cykla på vandringaleder att cykling inte sliter mer än vandrare. Vi som ofta rör oss o strövområden vet att det är strunt, det ser vi med egna ögon.

Folk hänvisar ibland till nån webbsida som gjort en "vetenskaplig" uträkning som ska påvisa att en cykel inte sliter mer än sn fot. Jag vet inte hur den uträkningen gått till men uppenbarligen gäller det inte i fuktig mark och i nedförsbackar - för där har ett helt nytt och större slitage kommit med MTB-åkarna
 
Det är en myt som omhuldas av de som vill cykla på vandringaleder att cykling inte sliter mer än vandrare. Vi som ofta rör oss o strövområden vet att det är strunt, det ser vi med egna ögon.

Folk hänvisar ibland till nån webbsida som gjort en "vetenskaplig" uträkning som ska påvisa att en cykel inte sliter mer än sn fot. Jag vet inte hur den uträkningen gått till men uppenbarligen gäller det inte i fuktig mark och i nedförsbackar - för där har ett helt nytt och större slitage kommit med MTB-åkarna

Man behöver nog inte vara vetenskapsman för att förstå att marktrycket på en cykel är större på en cykel jämfört med en vandrare. Två skoavtryck har större yta än den kontaktyta två cykeldäck har. Alltså sprids tyngden ut på en mindre yta och gör djupare spår i mjukt underlag.

Tänker man sig sedan att en cyklist bromsar med låsta hjul, så drar man med sig mjukt underlag på att betydligt aggressivare sätt än en som går med normala fotsteg. En cyklist har ofta högre hastighet än en vandrare och således går det åt mer friktion för att bromsa ner farten, då så krävs.
Jag kan nog utan uträkningar slå fast att cyklister oftast påverkar mjukt underlag mer än vandrare.

/Patrik
 
Detta dokument bör alla handläggare i kommuner, länsstyrelser, polis m.flera noggrant läsa och beakta. Många av befintliga naturreservat uppfyller inte Miljöbalkens föreskrifter och lagkrav varför en ny prövning av föreskrifterna skall göras för att följa lagen.
Detta är inget hitte på jag har kommit på. Det framfördes vid ett seminarium som länsstyrelsen i Blekinge arrangerade. Föredragshållaren vars namn jag inte kommer ihåg men presenterades som Sveriges kunnigaste person om Allemansrätten med uppdrag åt bl.a. Naturvårdsverket

https://www.naturvardsverket.se/upl...t/beslut/beslut-om-bildande-naturreservat.pdf

Det gäller att ha känsla för ordens valörer. Du talar om "föreskrifter", men (bortsett från stycket om vad ett styrdokument ska innehålla) handlar det om rekommendationer, vägledning, det är massor med "bör". Det är alltså inget juridiskt dokument och Naturvårdsverket är ingen juridisk instans; däremot kan verket ta enskilda ärenden till domstol.

I Sverie är naturskydd i första hand en fråga om att skydda naturen från människan, i and ra hand att skydda människors möjligheter att ta del av naturvärden. Cykelförbud kan motiveras med att flanörer inte ideligen ska behöva kliva åt sidan eller störas av ringklockor och skrikande bromsar, men också med att cyklar sannolikt stör djurlivet mer än gående (som ju också har en del att rätta sig efter, t ex att inte föra oljud).

Om kommuner och länsstyrelser brister i något avseende är det väl att motivera sinainskränkningar i allemansrätten, t ex tältförbud. Men det är verkligen ingen okunnighet om densamma det handlar om - tvärtom, det är just p g a allemansrätten (och människors föreställningar om densamma) som sådana restriktioner meddelas.

Men varför tvista om detta på ett forum. Gör en anmälan, vetja.
 
Det är en myt som omhuldas av de som vill cykla på vandringaleder att cykling inte sliter mer än vandrare. Vi som ofta rör oss o strövområden vet att det är strunt, det ser vi med egna ögon.

Folk hänvisar ibland till nån webbsida som gjort en "vetenskaplig" uträkning som ska påvisa att en cykel inte sliter mer än sn fot. Jag vet inte hur den uträkningen gått till men uppenbarligen gäller det inte i fuktig mark och i nedförsbackar - för där har ett helt nytt och större slitage kommit med MTB-åkarna

Håller helt med dig, det är en väldig skillnad till cykelns nackdel. Seeing is believing.
 
Man behöver nog inte vara vetenskapsman för att förstå att marktrycket på en cykel är större på en cykel jämfört med en vandrare. Två skoavtryck har större yta än den kontaktyta två cykeldäck har. Alltså sprids tyngden ut på en mindre yta och gör djupare spår i mjukt underlag.

Hmm, hur står det till med logiken idag Tango? Håller med om att 2 fötter bär upp kroppsvikten när vandraren står stilla, men när hen går bär en fot hela kroppsvikten. Dessutom landar tyngden på foten med kraft.

Terrängcyklingen har utvecklats de senaste åren med större och bredare däck som kan köras med lägre lufttryck. Förr var 26x2.0 vanligt, nu kör många med 29x2.3 eller bredare. Lägre marktryck och bättre grepp.

Jag vill nog påstå att en cykel lämnar grundare avtryck än vandrare. De flesta vandrare undviker att gå i pölar, medan cyklister inte alltid kan undvika dem och lämnar också spår i leran.
 
Cykelförbud kan motiveras med att flanörer inte ideligen ska behöva kliva åt sidan eller störas av ringklockor och skrikande bromsar, men också med att cyklar sannolikt stör djurlivet mer än gående (som ju också har en del att rätta sig efter, t ex att inte föra oljud).

Men det är samma problem med flanörer och längdskidåkare. Varför är det inte förbjudet att åka skidor i skogen?

Varför skall flanörer ha ensamrätt till skogen?
 
Men det är samma problem med flanörer och längdskidåkare. Varför är det inte förbjudet att åka skidor i skogen?

Varför skall flanörer ha ensamrätt till skogen?

Det får du fråga dem som formuerlar reglerna. Jag gav bara exempel på andra motiv, än slitage, för restriktioner av olika slag. Varje reservat har sina förutsättningar och sina motiv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.