Gamla bilvrak i skogen

Inget av det är billigt , men jag tror en ROV med personal är billigare
än och ta in en dykare som kan köra 500-1000m med support.
Det sistnämnda är dyrt som fan - dom måste dekrompressa i dagar eller veckor med lön.

Det är inte en bil som skall upp , det är en hel del.

Jag tror en ROV tror blir billigare på dom djupena.
 
Jag jobbar med utveckling av ROV och AUV,
Ska du ha ett system som kan hantera koppling av lyftutrustning som klarar en bil på 1000m djup så kostar det oändligt mer än att pröjsa en överbetald dykare en veckolön.
Ska du ha ett system som dessutom lyfter upp skrotet så gnuggar hyrföretagen händerna extra mycket.
Lägg sedan till kostnad för arbetsbåt med personal hyra av kraftförsörjning mm så får det nog vara något spektakulärt där nere.

ROV på mindre djup än 300m är billigt skit, hyrs för 100KKR om dagen men duger inte till mer än att fästa en krok.
Djupare rating så blir det dyrt.
 
Man sätter en säck/påse/ballong me diesel - det trycks inte ihop och sänker med betongtyngder och ansluter till det man vill lyfta.Lossar tyngder och tar upp det man vill ha . sen liten kran på båten.

Funkar fast det är 10km djupt

No problem
 
Man sätter en säck/påse/ballong me diesel - det trycks inte ihop och sänker med betongtyngder och ansluter till det man vill lyfta.Lossar tyngder och tar upp det man vill ha . sen liten kran på båten.

Funkar fast det är 10km djupt

No problem

Ett intressant problem du inte beskriver lösningen på är hur man får fast "kroken" eller annan fästanordning i/på själva bilen man ska dra upp. Det tycker jag låter som lite finlir. Att få ner en krok på djup löser nog tyngdlagen så länge vi håller oss på djup ovan jordens mittpunkt men hur få fast bilen i uppdragningslinan/vajern? Trä en ögla runt eller genom bilen?
Känns som det behövs antingen en djupdykares händer eller någon ROV men förmåga till finlir med gripklor/mekaniska händer/tänger..

Och vad ska en säck inkompressibel diesel på djupet att göra?


Nyfiken på hur man löser infästningen.

/Patrik, själv bara provtryckt torrt till 50m
 
Rovs går att bygga på hobbynivå för småpengar även för stora djup.
Jämför drönarutvecklingem , för 40 år sen hade militären sämre drönare än var en hobbysnubbe kan göra idag.
En ROV för enorma djup är inte ett jättejobb och tillverka , man har oljefyllda motorer/moduler och så vidare - bara elektronik enheten måste vara kapslad mot djupet.
Så erkända bärgnings firmor är konkurensutsatta av Olle 5 år

Så att sticka ned och fästa dieselflytsäck eller wire är inga problem alls
 
Det är kul att läsa inlägg från de som inte har en aning om vad de snackar om.
Du har en förmögenhet att tjäna om di tar dina hobbyROV till offshorebranchen. dom har tydligen inte förstått att en farkost för djup ned mot 500m och mer är svårt att få till.
 
Det är helt andra vikthanteringskrav i yrkes rovar , kraftiga gripklor med mera och enterprenörer som kör dessa har kontrakt där man inte får misslyckas
 
Rovs går att bygga på hobbynivå för småpengar även för stora djup.
Jämför drönarutvecklingem , för 40 år sen hade militären sämre drönare än var en hobbysnubbe kan göra idag.
En ROV för enorma djup är inte ett jättejobb och tillverka , man har oljefyllda motorer/moduler och så vidare - bara elektronik enheten måste vara kapslad mot djupet.
Så erkända bärgnings firmor är konkurensutsatta av Olle 5 år

Så att sticka ned och fästa dieselflytsäck eller wire är inga problem alls

Man tynger alltså ner säckar fyllda med diesel under vatten (och ajg atnar att diesle används pga att det inte komprimeras nämnvärt), sedan fäster man säckarna i det man vill bärga (eller kanske inuti bilen?), sedan tömmer man ut diesel och ersätter med luft för att få flytkraft - är det svaret på min fråga?
Hur ersätter man enkelt diesel i säcken med luft på dessa djup där vatten trycket är rejält?

Har för mig att jag sett tekniska svar av dig i andra trådar så jag ser fram emot en teknik/fysik-lektion.

/Patrik, fortfarande nyfiken
 
Är inte tanken att diesels lägre densitet ska lyfta vraket (och lämna betongen på botten).
Instyrning, fästa säcken och släppa barlasten är olöst ännu.
 
Är inte tanken att diesels lägre densitet ska lyfta vraket (och lämna betongen på botten).
Instyrning, fästa säcken och släppa barlasten är olöst ännu.

Då ersätter man alltså bilvrak med betongtyngder på botten - men som sagt frågan om hur man får fast det i bilvraken kvarstår.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...