Vad är detta?

Hej alla dykvänner

För många år sedan kom jag över en regulator av märket Scuba Pro. Jag tror att det är en MK5. När jag fick den på mitten av 80-talet var den ganska lite använd och jag tog den till en firma för total genomgång. De uppgav att den var i toppskick men totalservade och provtryckte. Efter det har jag inte dykt med den utan alltd använt på platsen hyrd utrustning.

Jag undrar nu om någon kan säga vad det är och om den eventuellt betingar något samlarvärde eller om jag kanske ska använda den framöver

Mats
 

Bilagor

  • Regulator.jpg
    Regulator.jpg
    28.4 KB · Visningar: 934
Hej på dig.
Som instruktör och dyklärare i många år så tycker jag helt enkelt att du ska naturligtvis testa din utrustning. Det ska man alltid göra oavsett ålder.
Nått ifrån mitten av åttiotalet håller tyvärr inte. Även om denna på den tiden det begav sig var MK5(vilket bilden din är) var regulatorn en bra sak. Säkert har du kanske gjort dyk med den
Men, nu är din mojäng en antikvitet.
Metalldelarna är rentav sällsynta idag .Dessutom finns det inga reservgrejer eller nått.

Dessutom: Från den tiden var det inte bra kvalitet i slangarna. Dom hade redan då en tendens att spricka inifrån dessa. Regulatorn kom till fö. 1972.

‘Scuba ProMK5’ var på den tiden det begav sig rentav en pionjär. Den ansågs hålla i längden.


Nått samlar/sälj-värde har tyvärr inte detta. På E-bay kanske en tusenlapp
 
Hej

Tack för svar. Du har rätt. Gamla saker kan fungera, men med tanke på hur utlämnad man kan bli om ngt går fel ska man nog vara försiktig. Jag har köpt ett fint Apeks regulatorpaket (steg 1&2) men ska annonsera och se om det finns någon som ev. kan ha ett intresse av att köpa regulatorn av nostalgiska skäl.

Mats
 
Bara för att grejer är gamla behöver man ju inte klassa ut dom som oanvändbara. Den ena av mina helmasker är en Navalmask med stora aga-duschen på och då snackar vi antikt. Den dyks det med ibland och håller förmodligen min livstid ut misstänker jag. Serva såna gamla grejer får man göra själv och även tillverka ev. reservdelar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niithro Tänkte ta dykcert. Undrar lite kring detta, samt utrustning Dykning 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...