ICE-koden

Alltså behövs inte telefonen...

Tillsammans med ID-handling, pengar, kontokort ligger ett handling med kontaktuppgifter till närmast anhörig eller motsvarande. Kanske rentav i en plånbok/korthållare/sedelklämma eller annan lämplig anordning.
En anordning som räddningstjänst, sjukvårdspersonal eller polis garanterat kommer åt och går igenom i det läge man behöver ta nödkontakt.
 
Tillsammans med ID-handling, pengar, kontokort ligger ett handling med kontaktuppgifter till närmast anhörig eller motsvarande. Kanske rentav i en plånbok/korthållare/sedelklämma eller annan lämplig anordning.
En anordning som räddningstjänst, sjukvårdspersonal eller polis garanterat kommer åt och går igenom i det läge man behöver ta nödkontakt.

Så har jag det också, men det är oftare jag är hemifrån utan plånbok än utan mobilen.

Men jag gillar Brunes lösning, jag har bara sträckt mig till att ha namnet på baksidan, ska nog uppdatera den.
 
Inte menat direkt till dig, utan som en allmän fundering.

Det är ju helt valfritt att ha lås på telefonen. Vill man ha det få man ordna en annan lösning om man ändå vill ha ICE-nummer.

Jag är mest förundrad över hur så pass många kan ha så mycket hemligheter på, som du säger, en apparat med så låg säkerhet (vilken man dessutom bär med sig överallt)?

Det värsta som kan hända** är väl att någon får tillgång till ens bankuppgifter, och här finns två alternativ:
Använd inte telefonen till bankärenden.
Spärra dina konton (eller bara internetbanken) om du blir av med telefonen.

Ett lösenord lär ju inte stoppa den som kan "det där" i vilket fall som helst.
Idag kan man ju även fjärrlåsa sin smartphone via SMS.


**Är det så himla farligt om någon skulle få tag i dina uppgifter till facebook/mail/utsidan.se, bilder, SMS, etc.?

Jag ska prova att svara på det här någorlunda strukturerat men utan att skriva ett helt PM i ämnet.
Som någon annan redan svarat, nej, det är inte säkert att det är valfritt. Och vem släpar idag på dubbla telefoner?

Telefoner är tekniskt sett inte så väldigt osäkra idag, de är ju små datorer. Det finns ganska fina krypteringslösningar och man kan lägga flera lager med olika lås, lösenord och koder. Det är kanon som fördröjning om någon vill komma åt "innehållet. Problemet är att de är lätta att slarva bort, en laptop är nästan lika lätt att slarva bort men bara nästan.

Nej, för de flesta är det idag värst att någon kommer åt ens mail, konton på sociala medier, webshopar etc för att inte tala om jobbets affärssystem etc.
Det är också mycket svårare att "återta" sin identitet, digital eller annan, än att få tillbaka pengar på kontot. Pengarna är ersättningsbara och försäkringsbara. Information är det sällan!

Och som sagt: Blir man av med telefonen så kan man vidta åtgärder för att skydda informationen. Spåra, låsa, stänga av och helt fabriksåterställa den fjärrstyrt. Seriösa större organisationer har färdiga rutiner för sånt. Lösenordet är till för att man ska hinna med det innan någon får åtkomst till informationen.
 
Nej, men det är valfritt att ta med sig en egen telefon istället för arbetstelefonen.

Som sagt. Vill man ha lås (eller om man vill använda företagstelefonen och företaget kräver lås), då får man hitta en annan lösning.
Att ha numret skrivet på bakgrundsbilden är inte ett dumt alternativ. Dessutom vet jag många som fått tillbaka sin tappade telefon just för att upphittaren haft tillgång till åtminstone ett nummer.


En annan smart lösning vore ju om tillverkarna kunde göra så att användaren kunde programmera in ett antal nummer som kunde nås direkt från låsskärmen. Funktionen finns ju redan för SOS-samtal.

Verkar finnas, men de skriver inte vilka modeller som har det.
http://en.wikipedia.org/wiki/In_case_of_emergency
Locked phones
Alternatively, some handsets provide access to a list of ICE contacts directly from the "locked" screen.

Med smarta telefoner som innehåller så mycket privat borde det bli standard.
 
På raden ovanför den du citerade står det:


Och alla telefoner med Android 3+ har samma funktion. (4+ om vi pratar telefoner eftersom 3 bara var för plattor eller hemma kokta rommar).

Jag tolkade det som att Blackberry hade något sytsem med startbilden och att det fanns en liknande variant på en del andra telefoner. Tydligen på nyare Android då.
 
Lite trådnekrofili, men åtminstone Samsung har en feature där man kan lägga till vavlfri(a) kontakter i gruppen ICE. På låsskärmen klickar man på Nödsamtal för att komma till siffertangentbordet i syfte att kunna ringa 112. Där finns en ikon som ser ut som en silhuett med ett "blåljus" bredvid. Trycker jag på den kommer en lista på de kontakter man lagt till i ICE-gruppen. Klickar jag på ett namn så ringer telefonen upp kontaktens defaultnummer (om personen har flera). Smart feature, tyvärr mycket okänd.
 
Bättre att skriva ut en textremsa och skriva ICE och telefonnummer och ha på telefon och id handlingar på baksidan.

Noga utfört så det är klart vad det är, telefonsymbol , ICE och Int nummer
 
"Alla min familjs"? Hur många födelsedagar har en familj? När anses familjen födas?

Vet att jag ibland uttrycker mig på ett sätt som ge syntax error för någon med god språkkunskap men dålig slutledningsförmåga. Det är ett sätt för mig att mäta människor.
Edit: Sen tycks det fattas ett "i." Finns en klassisk mening från Apollo 11 där det också fatttades ett ord på grund av radiostörningar. De flesta i hela världen tyckte den var fin ändå.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...