Sjöfartsverket vs Lantmäteriet

När dottern ger sig ut i fjällen får jag alltid ett mail med en karta med tänkt rutt inritad. Nu tänkte jag ta en paddeltur men nä jag hittar inget sjökort som jag kan plita en rutt i.
Är det så att Sjöfartsverket ligger år efter i "kundvänlighet" när det gäller öppen kartdatabas?
 
Kan du inte rita på topokarta? Hitta.se har också bra topokarta.

Eniro har ju sjökort på nätet liksom RAÄ.

Thure
 
Kan bero på att okontrollerad kopiering och spridning av fullständiga sjökort = sjöfartsverkets är förbjuden och då är det de mer eller mindre ofullständiga från Eniro och Hitta som gäller men dessa borde duga för att rita in en paddeltur i för att dela med anhöriga.

Bara ladda ner och öppna i valfritt ritprogram rita in rutten och sedan spara det som tex Jpeg för att kunna maila.
 
Det går att rita på Eniros kartor/sjökort och emaila en länk till kartan med inritade rutten, du behöver inte redigera något i något program.
 
Där sa du något som jag inte tänkt på Lico. Sjökort och kallakrigets anda lever kvar hos SFV, Relevant eller inte?
Nåja jag får göra ge det en ärlig chans i morgon.
Tack för tipsen
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...