Sjukhusvistelse utomlands

Hej! Jag och en vän ska vandra/lifta ner i Europa/Turkiet /Israel(med flyg=)) mellan okt-dec
Finns det nån försäkring eller något som ger en rätt till sjukvård i andra länder?
som man kan visa upp om man skulle behöva uppsöka sjukhus under tiden?
 
Ja, din vanliga hemförsäkring täcker det.

Normalt gäller reseskyddet för resor upp till 45 dagar, men man kan förlänga det vid behov.

Vanligtvis har du en självrisk, 1500kr, resten står försäkringsbolaget för.

Inom EU så ska du ha med dig ett kort från försäkringskassan, i övrigt ett servicekort från försäkringsbolaget. Viktigt att du har ditt försäkringsnummer och telefonnumret till SOS International i Köpenhamn.

Tänk på att skyddet har begränsningar eller inte gäller alls i länder där UD avråder att åka till.
 
Tänk också på att dessa vanliga försäkringar ofta INTE gäller för så kallade äventyrssporter typ fallskärmshoppning, klättring, offpist skidåkning etc etc. Kan vara bra att läsa på och köpa eventuellt köpa tilläggsförsäkringar om du tänkt äga dig åt sådant.
 
Skulle vilja hävda att det är lite av en myt. Sällan jag läser villkor som har de begränsningarna.
Men det finns såklart.

Olycksfallsförsäkringar har oftast liknande begränsningar, men det påverkar ju inte sjukvården.

Edit: Kolla naturligtvis med ditt bolag och läs villkoren. Annars byt.
 
Sen har vi teori och praktik.

Har själk varit med on ett fall i Argentina där telefonsamtal med SOS international bekräftade att svenska staten tar notan. Men sjukhuset trodde inte på det utan ville ha betalt up front för både ambulas och sen operation (sprucken blindtarm).

Killen fick vackert betala, men fick ju sen tillbaka pengarna av försäkringskassan i Sverige.

Så beroende på land kan en bra kredit vara ett tips.
 
Sen har vi teori och praktik.

Har själk varit med on ett fall i Argentina där telefonsamtal med SOS international bekräftade att svenska staten tar notan. Men sjukhuset trodde inte på det utan ville ha betalt up front för både ambulas och sen operation (sprucken blindtarm).

Killen fick vackert betala, men fick ju sen tillbaka pengarna av försäkringskassan i Sverige.

Så beroende på land kan en bra kredit vara ett tips.

Varför skulle försäkringskassan/ Svenska staten betala när personen inte var i EU?

En bra grej kan vara att ta med ett sk. Rysslandsintyg på resor. Det är ett mer utförligt intyg kring reseskyddet som bla Ryssland kräver för visum.
 
Sverige och Argentina har inget avtal. Däremot är den allmänna sjukvården i Argentina fri även för utlänningar. Mig veterligen hänvisar dock inget Svenskt försäkringsbolag dit eftersom den håller så dålig standard. De Argentinare som har råd har i de flesta fall privata sjukvårdsförsäkringar.
 
Det fall jag var med om så var vi i kontakt med SOS international, som sa ALLT ÄR GRÖNT. Men Argentinas sjukvård accepterade inte detta utan både ambulans och sjukhus ville ha betalt innan de gjorde något.

De skulle inte ha behövt ta betalt, men valde att inte fatta detta.

Sjukligen fick sen tillbaka alla pengar hemma.

Agentinskt sjukvård gjorde ju hur man än ser det helt fel, varför de gjorde som de gjorde vet jag inte, kan inte spekulera i hur de fungerar.

Lämnar nu detta

mvh Christian
 
Skulle vilja hävda att det är lite av en myt. Sällan jag läser villkor som har de begränsningarna.
Men det finns såklart.

Olycksfallsförsäkringar har oftast liknande begränsningar, men det påverkar ju inte sjukvården.

Edit: Kolla naturligtvis med ditt bolag och läs villkoren. Annars byt.

När jag skulle försäkra min cykel försäkrades att den var försäkrad men när jag läste avtalen gällde inte försäkringen om cykeln var i ett källarförråd, oavsett förrådets beskaffenhet. Ett bankvalv som var i en källare skulle tolkas som en källarlokal. Efter att ha bytt bolag två gånger lyckades jag äga en försäkring som gällde. Inlägget handlar inte om cyklar men det finns många exempel på värdelösa försäkringar. Ett annat exempel var en byggnadsvårdare som investerade en förmögenhet i att renovera sitt hus. När han fick en skada räknades värdeminskningen från 1800 talet då fönstren tillverkats. Undra vad man själv har för värdeminskning när man börjar närma sig 40. Tyvärr...spermier kan överleva ganska länge innan ägget befruktas. Dessutom kräver vi faderskapstest för att verifiera...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...