Nedsläckt land - Tio deltagare får prova att klara sig i ett samhälle helt utan el.

Tro fan man är preppad

Mat för ett år, värsta utrustningen och kontantreserv för att driva det grundläggande ett år.

Ha många får koka kylskåpsglödlampan som bulnjongtärning efter en vecka när den sista akvariefisken ätits upp....
 
Mycket intressant.
Länge tänkt på de i vår familj som valt att bo inne i en stad i lägenhet.
De blir omgående mycket ställda.
Min nära boende släkting går naturligtvis hem till oss,som har en kamin med kokplattor,och i sista hand går vi till min syster som har brunn samt vedeldat med vattenburen värme.
Befinner vi oss i stugan går det bra så länge maten räcker.(men måste gräva ut en riktig jordkällare)
Hemma går naturligtvis bra att rigga upp ett torrdass på gården,vatten finns ju i närliggande bäck och en del kallkällor.
Jordkällaren i köket funkar ju utmärkt i st för kylskåpet,under vintern får ju det frysta köttet förvaras ute i snön.
Men så snart det blir varmt(dvs plusgrader) kommer jag att märka att vi saknar många kilo salt att salta köttet för att kunna torka det.
samt i mindre grad socker för att konservera bären.
i det korta perspektivet har man ju som frilufsare div.kök,tält/kåta,sovsäckar etc.
 
Tips är att läsa Stjärnklart av Lars Wilderäng. Elen slutar fungera och det blir kaos i samhället. Landsbygden klara sig bättre än Stockholms innerstad. Preppers och beväpnade bönder blir vinnare. Efterföljarna är kassa och handlar om utomjordingar.
 
Jag får ofta frågan hur jag "klarar av" att bo ensam i en koja på landet. Jag brukar spela dum och fråga vad de menar. Då kommer alltid kommentaren om hur jag gör om det blir strömavbrott. Huh!? Hur länge funkar det i en lägenhet? När börjar det lukta? Jag är ingen prepper men skulle gott klara mig flera månader. Har tre vedugnar, utedass, jättefin jordkällare, brunn och en hel del proviant som jag skördat i trädgården och i naturen och torkat. En stor del av året går det att hitta annat ätbart ute. Fast programmet är säkert en ögonöppnare för många.
 
Som Britt skriver, för oss frilufsare med vettig friluftsutrustning är det nog inget större problem i det korta perspektivet.

Men, börjar strömbortfallet bli i flermånadsskala eller mer (och det inte finns en fungerande civilisation att åka till då och då som det gjorde härute i Roslagen efter Alfrida) blir det mer problematiskt. De flesta av oss har då sedan länge slut på bränslet till friluftskök etc. Lagerhålla nog med fotogen, eller gasol, för att fungera utan bunkringsmöjlighet i månader är helt enkelt inte lagligt under fredstida förhållanden... Den lilla Moment22-aspekten har nog inte SMB tänkt igenom. Dom blir ju glada om vi svenskar klarar deras löjligt låga 72-timmarsmål!
 
De flesta har två problem vatten och batterier har jag märkt som instruktör.
När jag lägger på bilden MSB 72 timmar, Tyskland 1 månad, USA 6 månader och som de gamle sa det måste räcka till efter skörden för annars kommer hungern.

go tur
 
Vattnet tar nog slut först

Som stadsbo med en del matkonserver (burkar), frystorkad mat och gasol, så gissar jag att vatten är det som tar slut först om jag blir utan el och därmed förmodligen även utan vatten i kranarna. Klarar mig nog utan dusch i några dagar. Men den frystorkade maten (Real) är så salt att förrådet av vatten nog tag slut efter några dagar (MSB 72 timmar).

Per
 
Efter Alfrida var vi utan el i 11 dygn. Vatten hade vi, vedeldning och gaskök. Fotogen-, och pannlampor. 12-volts laddare till mobilerna. Det går att leva så men nog var vi glada när vi fick elen tillbaka.
 
Snön ersätter inte frysen.

Länge tänkt på de i vår familj som valt att bo inne i en stad i lägenhet.
Jordkällaren i köket funkar ju utmärkt i st för kylskåpet,under vintern får ju det frysta köttet förvaras ute i snön.

Det fungerar nog inte särskilt bra med köttet i snön, frysen är - 18 grader och snön kanske strax under 0 grader (litet beroende på hur när marken du är). Det innebär att köttet börjar snabbt åldras och blir oätligt.
 
Visst må det vara så att folk i storstäderna är känsligare, men samtidigt är det ju så att eftersom det bor så mycket människor i storstäderna så kommer ju samhällsfunktioner att prioriteras. Det körs ut tankbilar med vatten, det sätts upp mobila "vårdcentraler" osv.

2002 var det ju stort strömavbrott i Kista (jag minns det eftersom jag "slapp jobba" i 2-3 dagar just på grund av att det inte fanns ström på jobbet), jag minns inte att jag läste om att det var nån form av katastroftillstånd. Visst var det lite kaos och problem, men det största problemet var tydligen alla som försökte laga mat över öppen eld och orsakade eldsvådor.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...