Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Re: Re: Skitnödiga.

dePaul; sa:
ping; sa:
Varför ska dom vara så skitnödiga,för det är definitivt inget som Specialspetznasnavysealteam använder till att ta världsherravälde med,så kan dom inte göra såna som har ett vitt ljus.


peter
Nu hänger jag inte riktigt med Peter. Förklara gärna...

~Paul~

Jo,på de flesta av sådana där kort så har dom en röd lysdiod för att inte störa mörkerseendet,men för den gemene användaren är det e m å överflödigt.En vit diod tror jag passar bättre för daglig användning.


peter
 
En färg i sig har ingen kontrast, men störst kontrastverkan får man av svart mot gult.

Om en affisch skall synas väl är svart text mot gult papper bäst. Om man bortser från det estetiska alltså...

Inom en kulör (färg) har vi lättast att se skillnad mellan gröna nyanser medan vi är dåliga på att se skillnad mellan blå nyanser.

(Äntligen något som jag är ”expert” på...)
 
mipert; sa:
En färg i sig har ingen kontrast, men störst kontrastverkan får man av svart mot gult.

Om en affisch skall synas väl är svart text mot gult papper bäst. Om man bortser från det estetiska alltså...

Inom en kulör (färg) har vi lättast att se skillnad mellan gröna nyanser medan vi är dåliga på att se skillnad mellan blå nyanser.

(Äntligen något som jag är ”expert” på...)
Tack för upplysningen. Hm, något att tänka på när det gäller färger.

Obs, jag är inte (!!) expert på knivar. Vill du läsa en riktig expert, gå in på Blade Forums och läs Cliff Stamp's inlägg ;)

~Paul~
 
dePaul; sa:
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. Leatherman supertool (orginal)

2. Mora 2000, självgjorda slidkniven, F1, leaterman supertool, 4-5cm(blad) billig (men bra) slidkniv. (helt utan inbördes ordning, beroende på vad som ska göras.)
 
Knivar:-D

Inga enkla frågor det här...

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Fällkniven U2, Leatherman micra

2. Vilken kniv använder du där ute?
Vanligt friluftsliv:
Hemagjord - Fällkniven WM custom med masur och buffalohandag och hänga runt halsen slida.
Ev nån multitool

I scouterna:
Hemagjord kniv med masurhantag horn och silver, blad av S. Djärv
Ev nån multitool

På medeltisleken:
Kniv med damaskusblad masur och silver-hantag, scramasax samt ett vikingasvärd, med gjutna bronsdetaljer, allt egentillverkat förutom knivbladet vilket är gjort av Mattias Styrefors.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Micran om jag reser i jobbet
Nån fällkniv tex P1 eller en buck med enhandsöppning om jag äventyrar.
Ev nån multitool

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Global - G4 använder jag till nästan allt

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Friluftslivet: En egensmidd damaskkniv med nått snyggt skaft eftersom jag ej kan smida damask.
Medeltidsleken: ett vikingasvärd av Peter Jonsson eftersom han är den bästa svärdssmeden i sverige och en av de bästa i världen.
Köket: Nån kul japansk keramkniv och en damaskerad japansk stor kniv skulle vara kul att ha
[Ändrat av fafner 2006-11-11 kl 00:51]
 
Re: Knivar:-D

fafner; sa:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Fällkniven U2, Leatherman micra

2. Vilken kniv använder du där ute?
Vanligt friluftsliv:
Hemagjord - Fällkniven WM custom med masur och buffalohandag och hänga runt halsen slida.
Ev nån multitool

I scouterna:
Hemagjord kniv med masurhantag horn och silver, blad av S. Djärv
Ev nån multitool

På medeltisleken:
Kniv med damaskusblad masur och silver-hantag, scramasax samt ett vikingasvärd, med gjutna bronsdetaljer, allt egentillverkat förutom knivbladet vilket är gjort av Mattias Styrefors.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Micran om jag reser i jobbet
Nån fällkniv tex P1 eller en buck med enhandsöppning om jag äventyrar.
Ev nån multitool

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Global - G4 använder jag till nästan allt

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Friluftslivet: En egensmidd damaskkniv med nått snyggt skaft eftersom jag ej kan smida damask.
Medeltidsleken: ett vikingasvärd av Peter Jonsson eftersom han är den bästa svärdssmeden i sverige och en av de bästa i världen.
Köket: Nån kul japansk keramkniv och en damaskerad japansk stor kniv skulle vara kul att ha
[Ändrat av fafner 2006-11-11 kl 00:51]
Rätt mycket multitool där Peter. Hur tycker du att Micrans kniv fungerar? Vilken Buck är det du refererar till?

~Paul~
 
Re: Re: Knivar:-D

Rätt mycket multitool där Peter. Hur tycker du att Micrans kniv fungerar? Vilken Buck är det du refererar till?

~Paul~ [/QUOTE]

Som kniv är den kass, det är saxen jag använder!

Jag täljer ju inte direkt så mycket när jag är ute och jobbar, öppnar kanske en kartong med datorprylar och för det är den mycket funktionell;-)

Har en Buck Lightning 2 med standardblad.
När jag klättrar brukar jag fästa den med en jojo (för liftkort) i selen.

SEN HAR VI JU SPECIALKNIVARNA
Sen har jag Gerber River runner när jag forpaddlar som sitter fast på flytvästen.

Ett sett med S. Järv täjlknivar (stor/liten), skedkniv (vänster/höger), karvsinittskniv, liten mora täljkniv med modifierat skaft, alla för att tälja med.

En Spyderco med serraterad egg när jag kitar eller kör hundspann (bra att skära linor med).

En Fällkniven A1 om jag skall visa scouterna en onödig kniv som är svåranvänd. Jag har ju svärd dom jag skall vara cool, så jag ser inte nyttan riktigt med en A1:a.

En CRKT PEC om jag skall vara ultralight.

Sen en drös yxor vid större jobb, favoriterna är Gränsfors tvåflikiga skäggyxa och slöjdbila, men den som oftast följer med är en liten skogsyxa.

Ja, jag är knivnörd precis son du Paul;-)
 
dePaul skrev:

...Obs, jag är inte (!!) expert på knivar. Vill du läsa en riktig expert, gå in på Blade Forums och läs Cliff Stamp's inlägg ;)..
Typiskt för en riktig expert (en sådan man respekterar) är att först neka till status som ”expert” och i nästa andetag ge ett tips som är till stor nytta....
 
Re: Re: Re: Knivar:-D

fafner; sa:
1. öppnar kanske en kartong med datorprylar och för det är den mycket funktionell;-)

2. Har en Buck Lightning 2 med standardblad.

3. En Spyderco med serraterad egg när jag kitar eller kör hundspann (bra att skära linor med).

4. ser inte nyttan riktigt med en A1:a.

5. En CRKT PEC om jag skall vara ultralight.

6. Liten skogsyxa.

7. Ja, jag är knivnörd precis son du Paul;-)
1. Håller med. Min Micra gör liknande jobb, öppnar kartonger och brev, klipper snören och band samt öppnar trilskande vattenflaskor.

2. Hur tycker du Bucken funkar? Jag har inte den modellen men den ser onekligen intressant ut på papret. Möjligtvis kunde slipfasen vara lite högre uppdragen.

3. Dragonfly?

4. En A1:a kan vara riktigt bra men då är vi återigen där: Omprofilering är ordet om man är ute efter en kniv som skall skära väl. Originalslipfasen är till för de som gillar hållbara eggar med en viss huggförmåga.

Modellen är starkt influerad av Cold Steel's "SRK". Därmed delar den också svagheterna med denna modell. Läser man recensioner gällande SRK:n så är det exakt samma svagheter som man finner om hos A1:an.

5. Söt liten grej!

6. Jag ångrar mig att jag inte köpte en sådan. I stället har jag vildmarksyxan som är en kompromiss till leda. Inte så bra på något egentligen men inte så dålig heller ;).

7. Va? Knivnörd? Jag?? :)

~Paul~
 
mipert; sa:
Typiskt för en riktig expert (en sådan man respekterar) är att först neka till status som ”expert” och i nästa andetag ge ett tips som är till stor nytta....
Hm, tack Mikael men jag förtjänar verkligen inte titeln "expert". Om jag så satt dygnet runt och läste metallurgi och materiallära så skulle en livstid antagligen ändå inte räcka.

Vad jag vill säga är att ett ämne är tillräckligt stort, två ämnen är på gränsen till omöjliga, tre ämnen är omöjliga och fyra är ett UFO i min hjärna :). (Ergonomi/design, materiallära, metallurgi).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.