Stort knivintresse - välj din favoritkniv

OK, lite förvånande trots allt. Vad är Svörd Peasant Knife?

~Paul~

Nya zeeländsk, baserad på medeltida bayeriska knivar:
svord_PK.jpg


Han kallar sig tydligen Svord, men om du kollar på loggan tycker jag det ser ut som Svörd?? Det är iaf en rätt rolig friktionsfällkniv med konvex egg. Handgjord såklart.
 
Den gillar jag. Vad är det för kolstål?

~Paul~

Inte en aning. Har inte ens hårdhetstestat den :) Kan ta med till jobbet och göra lite destruktiva legeringsanalyser på den. Men då måste jag fakturera dig, samt att du får stå för en ersättare :)

Skulle gissa på att det är nåt fjäderstål eller halvbilligt verktygstål. Garanterat oljehärdad. Den följer mest med på svampturer och liknande. Också flitigt använd när jag arbetade som avbytare och med trädgårdsarbete. Bra fickkniv tycker jag. Udda kniv med en rätt rolig design.
 
Goglade och hittade http://www.svord.com/
De använder bland annat Sandvik.

Wow, lite överskottsinfo på söket.
http://www.albion-swords.com/articles/norman.htm
Redan på bilden under rubriken "The Conquest of England" anade jag vad det var för typer. Många använder stickade plastbrynjor idag. Bekvämt, men skyddar inget och ser fördj...gt ut.
Mer seriösa använder fjäderstålsringar. Det var minimikravet i det tornersällskap jag var aktiv i. Eller är, de finns kvar även om jag flyttat för långt bort. Men det finns några få som gör "på riktigt". De NITAR varje ring. Det här är såna extrema typer, tänk vilket jobb :)
Kolla in närbilden långt ner, eller direktlänken här:
http://www.albion-swords.com/articles/images/norman/norman-1442-a.jpg
 
Senast ändrad:
Goglade och hittade http://www.svord.com/
De använder bland annat Sandvik.

Wow, lite överskottsinfo på söket.
http://www.albion-swords.com/articles/norman.htm
Redan på bilden under rubriken "The Conquest of England" anade jag vad det var för typer. Många använder stickade plastbrynjor idag. Bekvämt, men skyddar inget och ser fördj...gt ut.
Mer seriösa använder fjäderstålsringar. Det var minimikravet i det tornersällskap jag var aktiv i. Eller är, de finns kvar även om jag flyttat för långt bort. Men det finns några få som gör "på riktigt". De NITAR varje ring. Det här är såna extrema typer, tänk vilket jobb :)
Kolla in närbilden långt ner, eller direktlänken här:
http://www.albion-swords.com/articles/images/norman/norman-1442-a.jpg
Tack för länkarna, trevlig läsning. De där Svördknvarna är intressanta. Lite grovt bearbetade, ingen direkt finish men vad gör det när det handlar om användarknivar?

Deras köksknivserie ser mycket intressant ut. Tråkigt att det inte står angivet vad knivarna kostar. Funderar på att skicka ett mail.

~Paul~
 
Tack för länkarna, trevlig läsning. De där Svördknvarna är intressanta. Lite grovt bearbetade, ingen direkt finish men vad gör det när det handlar om användarknivar?

Deras köksknivserie ser mycket intressant ut. Tråkigt att det inte står angivet vad knivarna kostar. Funderar på att skicka ett mail.

~Paul~

Om jag förstod rätt hänvisade de australienska kunder till en grossist (Mailadress) och övriga att maila dem och fråga efter närmaste återförsäljare. Tror de säljer köksknivar till slutanvändade proffs, övrigt endast via återförsäljare.
Om jag förstod rätt när jag skummade igenom lite snabbt.
 
Om jag förstod rätt hänvisade de australienska kunder till en grossist (Mailadress) och övriga att maila dem och fråga efter närmaste återförsäljare. Tror de säljer köksknivar till slutanvändade proffs, övrigt endast via återförsäljare.
Om jag förstod rätt när jag skummade igenom lite snabbt.
OK, förstår. När det gäller köksknivarna så är det i så fall inga problem. De andra däremot kan vara knepigare.

~Paul~
 
Nja, det står att de använder svensk kolstål, däremot har de sandvik 12C27 i kockknivarna. Men det kan ju mkt väl vara sandvik kolstål i de andra också.

Jag köpte min direkt från svord.com tror jag, det var inte dyrt och det var uppmärkt som 'gift' utan att jag bad om det. Min kniv håller skärpan rätt bra, har bara brynt och striglat den vid några tillfällen, har inte behövts mer.
 
svar på trådfrågan

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Varierar mellan Vic Explorer, Vic Pickninker samt några gamla små pennknivar från bl.a. EKA
Dessutom en billig no-name-multitång som har sin plats i vardagsryggsäcken. I ett fack på nyckelknippan finns en nagelfil i stål som jag kapat ner till lämplig storlek (en funktion jag annars skulle vilja ha haft i fällisen). I snickarboden blir det moras kortbladiga för snide samt vanlig mora. Blir en del snidande för att rensa tankarna.

Funderat över att att skaffa en lite ordentligare kniv att ha som EDC (ex en Kershow Leek) men har eg inget behov av det. Det jag behöver kniven till (skala någon frukt, öppna brev, kapa någon nagelflik, vässa någon penna) gör pennknivarna lika bra.

2. Vilken kniv använder du där ute?

Eka 82 samt en rapala till synes identisk med Normark Soft Handle Jakt 4" utom att den är märkt rapala, Någon som vet något om den, stålsort när den gjordes? hittar inget om den på nätet och köpte den på en sportbutiks utförsäljning. Ibland bara en vanlig mora.

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Utomlands är för mig för det mesta Danmark och där är knivlagen sådan att fällknivar med kortare blad än 7cm som inte är låsbara i utfällt läge och inte går att öppna med en hand är lagliga som EDC. Därför blir det explorern eller någon pennkniv som får följa med.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Mest använd blir en kockkniv från Anders Petter. Finns nån från kobe, fiskars, porche och OBH med.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Vore roligt att tillverka sin egen kniv.

Annars vore en handgjord i damaskstål och rikt smyckad men ändå bra funktion för uteliv. Risken är att den bara skulle bli en hyllvärmare är överhängande så det får nog stanna vid dröm.

Såg någon tidigare här i tråden som gjort egen med m2k-blad. Såg väldans trevlig ut och blev sugen på att testa. Är http://www.slojd-detaljer.se/PSLWeb/product.aspx?productid=3614&deptid=173 mora-stål? Gillar bladet på m2k men skaft och slida är bara för anskrämliga.
 
Såg någon tidigare här i tråden som gjort egen med m2k-blad. Såg väldans trevlig ut och blev sugen på att testa. Är http://www.slojd-detaljer.se/PSLWeb/product.aspx?productid=3614&deptid=173 mora-stål? Gillar bladet på m2k men skaft och slida är bara för anskrämliga.

Min?
3188014598_826a344c91.jpg

Bladet är det du länkar till från Slöjddetaljer, fast jag har smalnat av spetsen en del, både bladrygg och buk.
Att prova på att göra egen kniv rekommenderas, den där är i princip helt gjord med borrmaskin med kardborreslipskivor så man behöver inte en massa specialgrejer...
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Varierar mellan Vic Explorer, Vic Pickninker samt några gamla små pennknivar från bl.a. EKA
Dessutom en billig no-name-multitång som har sin plats i vardagsryggsäcken. I ett fack på nyckelknippan finns en nagelfil i stål som jag kapat ner till lämplig storlek (en funktion jag annars skulle vilja ha haft i fällisen). I snickarboden blir det moras kortbladiga för snide samt vanlig mora. Blir en del snidande för att rensa tankarna.

Funderat över att att skaffa en lite ordentligare kniv att ha som EDC (ex en Kershow Leek) men har eg inget behov av det. Det jag behöver kniven till (skala någon frukt, öppna brev, kapa någon nagelflik, vässa någon penna) gör pennknivarna lika bra.

2. Vilken kniv använder du där ute?

Eka 82 samt en rapala till synes identisk med Normark Soft Handle Jakt 4" utom att den är märkt rapala, Någon som vet något om den, stålsort när den gjordes? hittar inget om den på nätet och köpte den på en sportbutiks utförsäljning. Ibland bara en vanlig mora.

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Utomlands är för mig för det mesta Danmark och där är knivlagen sådan att fällknivar med kortare blad än 7cm som inte är låsbara i utfällt läge och inte går att öppna med en hand är lagliga som EDC. Därför blir det explorern eller någon pennkniv som får följa med.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Mest använd blir en kockkniv från Anders Petter. Finns nån från kobe, fiskars, porche och OBH med.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Vore roligt att tillverka sin egen kniv.

Annars vore en handgjord i damaskstål och rikt smyckad men ändå bra funktion för uteliv. Risken är att den bara skulle bli en hyllvärmare är överhängande så det får nog stanna vid dröm.

Såg någon tidigare här i tråden som gjort egen med m2k-blad. Såg väldans trevlig ut och blev sugen på att testa. Är http://www.slojd-detaljer.se/PSLWeb/product.aspx?productid=3614&deptid=173 mora-stål? Gillar bladet på m2k men skaft och slida är bara för anskrämliga.
Tack för svaren. Kul att du valde den här tråden för ditt första inlägg! Kan de här kanske vara något?

Charles May "Fire Maker", D2 stål
CharlesMayFireMaker.jpg


Charles May "Holt Collier Special", D2 stål
CharlesMayHoltCollierSpecial.jpg


Charles May "Skifa Scandi", D2 stål
CharlesMaySkifaScandi.jpg


Framför allt den sista kniven är en riktig skönhet. Jag har en liten svaghet för Bushcraft knivar.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.