Stort knivintresse - välj din favoritkniv

dePaul; sa:
perwickström; sa:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Svar: Spyderco Dragonfly (tandad egg) eller SOG Tomcat

2. Vilken kniv använder du där ute?
Svar: Egentillverkad med WM1-blad alrotsskaft

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Svar: inte alls

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Svar: Global, tre storlekar

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Svar: Ny egentillverkad.
1. Hur tycker att serrationerna funkar på din D-fly? Vilken av dessa två tycker du är bäst till vardags?

2. Ingen bild?

3. OK

4. Hur tycker du att de funkar under en längre session?

5. OK :)

Svar: Serrationerna på min Spyderco är super tycker jag. Ofta behöver man kapa snören, skära upp plaststripes eller andra likande ändamål. Det går att tälja om man vill men inga skön alster kanske.

Jag kan hålla med någon tidigare talare att Globalknivarna inte är helt ergonomiska. Jag blir trött i handen efter ett tag.

//PW

~Paul~
 
perwickström; sa:
Serrationerna på min Spyderco är super tycker jag.

Globalknivarna inte är helt ergonomiska. Jag blir trött i handen efter ett tag.

//PW
OK. Kul. Skall jag vara helt ärlig så har jag kanske inte använt mina serraterade knivar i någon större utsträckning.

Samma här (de jag har testat).

~Paul~
 
Re: Re: Svåra val...

dePaul; sa:
greendanger; sa:
1. samtliga i kolstål

2. jag samlar på pärlemorknivar
1. Hur tycker du att kolstålet funkar i praktiken? Har du stora problem med rost?

2. Bilder?

~Paul~

Då jag har den dagligt i jobbet som datatekniker och öppnar paket, skalar kablar mm. Då är det inga problem med rost, bladen träffar aldrig på vatten, Är jag ute och fiskar eller så då är det Moran eller victorinoxen som hänger med.

carlsson.jpg
 
dePaul; sa:
Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

10 sidor på två dagar..imponerad. Det visar knivens betydelse från forntid till nutid.

1. Victorinox Climber

2. Kombinerad kniv/buköppnare gjord av Sven-Ivan Nilsson i Sveg. Samt Helle Harding. Samt 1. Samt konfirmationskniven. Samt...ja, beror på situationen.

3. Se 1.

4. Nåt Schweiziskt namn...

5. Den som håller skärpan utan underhåll...
[Ändrat av BAX 2006-11-09 kl 14:24]
 
Re: Re: Re: Svåra val...

greendanger; sa:
Då jag har den dagligt i jobbet som datatekniker och öppnar paket, skalar kablar mm. Då är det inga problem med rost, bladen träffar aldrig på vatten, Är jag ute och fiskar eller så då är det Moran eller victorinoxen som hänger med.
En väl använd kniv Anders. Älskar sådana bilder. En riktig trotjänare.

Jag kan redan nu skönja en tendens i era svar.

~Paul~
 
BAX; sa:
1. 10 sidor på två dagar..imponerad. Det visar knivens betydelse från forntid till nutid.

2. Victorinox Climber

3. Kombinerad kniv/buköppnare gjord av Sven-Ivan Nilsson i Sveg. Samt Helle Harding.

4. Den som håller skärpan utan underhåll...
[Ändrat av BAX 2006-11-09 kl 14:24]
1. Hade inte räknat med något annat ;)

2. Fin kniv, en av många av mina Vicfavoriter.

3. Återigen - fina grejer.

4. Finns inte :(

~Paul~
 
1. I jobbet (på flyttfirman) hänger det en Leatherman Wave på höften. Används oftast för att skära upp förpackningsplast och för att montera ner/upp möbler. Nära på det perfekta verktyget i det jobbet.

2. I skogen blir det en enkel Mora, inga krusiduller. Behövs det nåt tyngre så tar jag med en liten såg och/eller yxa. När föräldrarna behövde röja i trädgården runt fritidshuset användes dock en Tramontina machete med stor framgång.

3. Det är sällan utlandsresorna kräver kniv, men det ligger en Victorinox Explorer i necessären för den skull jag behöver trimma näshåren eller öppna en flaska vin. ;-) (Är det en dykresa så finns det självklart en lämplig kniv i dykväskan)

4. I köket har jag ett knivblock/set om fem knivar från Anders Petter. Rostfritt, funkionellt och fullt tillräckligt om än inte direkt roligt. I kökslådan en Opinel no.12 som används med ostbrickan eller till picknickbestyr. Nån gång har det åkt fram en skalpell ur modellflyglådan för att trimma en besvärlig köttbit, men det var nog mest på lek...

5. Drömkniven.. en ljussabel såklart! Åbi-van Rilleman, till er tjänst. :-D
 
dePaul; sa:
sunderlux; sa:
4. En Raadvad kockniv ~20cm och en liten Sveico förskärare
Lite ovanligt med en dansk. Hur har du kommit över den? Sveico, tycker jag är ett underskattat märke.

~Paul~
Sveicon använder jag nog bara för att skala lök med, men den är jättebra och kostar nästan ingenting.

Raadvaden köpte jag på OBS/Coop/Konsum i Uddevalla för en sisådär 5-6 år sen. Tror den kostade 150kr.
Bladet är 21 cm och den funkar kanon. Men jag funderar på att slipa den hos Muhrens bara för att se skillnaden.

raadvadid2.jpg
 
Tumbleweed; sa:
1. I jobbet (på flyttfirman) hänger det en Leatherman Wave

2. Anders Petter

3. Opinel no.12 som används med ostbrickan eller till picknickbestyr.

4. Drömkniven.. en ljussabel såklart! Åbi-van Rilleman, till er tjänst. :-D

1. OK, en multitång till.

2. Det har blivit några stycken nu :)

3. Och en Opis till.

4. Självklart :)

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.