rena vatten

räcker det att koka vattnet för att det ska gå att dricka eller måste man ha i "reningstabletter"?
tar vattnet från en mindre svensk sjö i gbg området.
ska drickas och blandas med torkad mat.
Mvh jonny
 
räcker det att koka vattnet för att det ska gå att dricka eller måste man ha i "reningstabletter"?
tar vattnet från en mindre svensk sjö i gbg området.
ska drickas och blandas med torkad mat.
Mvh jonny
Låt det koka några minuter så kan du använda det.
Kolla så tillflödet till sjön inte har några tänkbara föroreningar, från sommarstugeområden etc,
kolla även så långt du kan att inget dött djur ligger uppströms i tillflödet till sjön.
Om du dricker utan att koka så brukar man bli lite lös imagen, men inget mera.
peter1959
 
Bra fråga...

...som man brukar säja när man inte vet svaret...

Jag brukar titta efter hur det ser ut runt sjön. Finns det jordbruksmark och bebyggelse eller betesmarker nära sjön eller dess tillflöde brukar jag inte använda det vattnet alls.

Är det en skogstjärn eller en bäck som kommer från någon våtmark omgiven av skog, använder jag det uppkokt till mat och dryck. Vattenreningsgrejor har jag aldrig tyckt att jag har behövt använda

Förr släpade jag alltid med litervis med vatten i ryggsäcken på låglandsvandringar och bad om påfyllning i hus utmed vandringsleden. Tungt och jobbigt. Nu händer det att jag dricker ur vissa vattendrag utan att ens koka först. Jag har gjort det t.ex i Tresticklans nationalpark, norra delen av Bohusleden och ibland från rännilar utmed bergsbranter då jag blivit akuttörstig under löprundor.
Hittills har det gått bra :)

Hälsningar BrittMarie
 
På TV en gång sa någon kamoklädd figur att man utan fara kunde dricka ur de flesta vatten i Sverige, såväl fjäll som lågland, vilket förvånade mig då jag trodde att "skogsvatten" helst skulle renas först.

Men som andra skriver: är det jordbruk, stugor etc runtomkring så kan ju läget förändras.

Jag är iofs mer orolig för att få i mig en bråkdels droppe av någon annan människas helt ofarliga urin, än att bli magsjuk av naturligt förekommande mikroorganismer :)
 
Jag kanske är dum, men jag dricker vatten ur åar och bäckar precis som det är. Ibland blir det sjövatten också. Luktar och ser det bra ut så funkar det visst. Har hittills aldrig blivit dålig iaf.
Håller mej iof långt från sommarstugor och åkermark.
 
Jag kanske är dum, men jag dricker vatten ur åar och bäckar precis som det är. Ibland blir det sjövatten också. Luktar och ser det bra ut så funkar det visst. Har hittills aldrig blivit dålig iaf.
Håller mej iof långt från sommarstugor och åkermark.
Det som du sysslar med funkar utmärkt, jag vet.
Roligt att det är så fortfarande, så har det alltid varit för mig när jag varit ute.
Blir ledsen när jag tänker på barnen. o barnbarnen, hur ska man förklara det ?, om man måste bära stadsvatten med sig på turen...
 
Enligt den kunskap jag fått mig till buds är det oftast helt OK att dricka vatten i Sverige.

Allra helst rinnande i områden där det inte finns jordbruk eller industri.

Men, jag minns en tur för tjugofem år sedan då jag då och då sörplade rinnande vatten. Dag tre slog kräkningar och diarré till. Jag kände mig inte som en superhjälte direkt...

Jag har också fått uppgifter om att de senaste tio åren har nya former av virus drabbat svenska vattentäkter. Tyvärr inget bekräftat från högre ort.

Men, koka upp vattnet = inga virus eller elaka baciller. Stelkrampsbakterier tål tyvärr kokning...
Filtrera med exempelvis MSR MiniWorks för att ta bort kemikalier och partiklar.

Men oftast lär det gå alldeles utmärkt att dricka rinnande vatten som kommer ur en klippskreva långt in i bohuslänska skogen där ingen vit man någonsin satt sin fot.
 
I andra delar av världen talar man alltid om risken för Giradia, och den är nog lika vanligt förekommande här:

Robertson LJ, Hermansen L, Gjerde BK.
Occurrence of Cryptosporidium oocysts and Giardia cysts in sewage in Norway.
Appl Environ Microbiol. 2006 Aug;72(8):5297-303.
PMID: 16885279 [
 
Om man nu tager vatten ur en sjö exempelvis, så brukar det ju kunna finnas en del småkryp, t.ex. mygglarver, i vattnet. Antar att de är helt ofarliga att få i sig efter man kokat vattnet? När vi ändå har ämnet uppe kan jag passa på att fråga nåt jag funderat på ett par gånger - räcker det att bara koka upp vattnet tills det stormkoker, eller ska man låta det koka en viss tid också?
 
Om jag minns rätt så krävs det att vattnet blir omkring 140 grader för att alla virus och bakterier ska dö, så det är väl därför det kan vara lämpligt att koka en stund så att man kommer upp i så hög temperatur som möjligt även om det är svårt att komma över 100 utan någon form av tryckkärl. Som jag tolkar det så upphettas mjöljen till 140 grader under 2 sekunder när den pastoriseras.
Fast själva toxinet blir man ju inte av med så kokning är ju ingen garanti.

Själv så dricker jag vatten ur sjöar men undviker jordbruksmark. Om företag har dumpat kemikalier och tungmetaller i sjöarna har man ju inte någon koll på.

Surfade runt och hittade: Pyrolobus Fumari kan föröka sig vid 113 C+, trivs bäst vid 116 C +, och slutar växa närtemperaturen går ned till ” kylslagna ” 90 C+. Den absoluta gränsen för allt liv, inklusivebakterier och arkeer , tros vara ungefär 150 C +,vid en så hög temperatur kan organismer
inte längre hålla samman sitt DNA och proteiner.
Källa: http://www.rentforum.net/Prod/Rentforum/sajt.nsf/wwwpages/7F798AC02135398CC12572F7003DCD4E/$File/AbsolutRent%20nr%202%202006.pdf
 
Det man inte praktiskt avdödar vid 100 grader är sporer till bakterier, men de är inget problem för den som dricker vatten. I princip alla bakterier i vatten som ställer till med problem avdödas genom att bara koka upp vattnet. En del menar att man skall koka någon minut för att säkert avdöda just viloformer av encelliga parasiter, t ex Giradia.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...