NAUI vs. PADI

  • Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
Jag är (förhoppningsvis) en blivande dykare som dock har en undran. När man hör sig runt bland folk som dyker så sägs en del nedsättande saker om NAUI resp. PADI, oftast beroende på vilket certifikat som personen i fråga själv har. Är det egentligen någon reell skillnad eller kvittar det vilken typ av certifikat man tar?


Martin
 

Ollexyz

Gäst
PADI OW...

Hej Martin!


Det finns nog många personer som bättre kan besvara din fråga, men å andra sidan verkar det inte vara så många som läser detta forum.


Jag har själv precis tagit mitt OW-cert för PADI och även om det är roligt att äntligen fått det måste jag säga att mina fördomar om PADI (PAy 'n DIve...) delvis bekräftats.


Det tog oss en vecka från första kursdag till certifiering. De praktiska momenten var ganska bra, men jag önskar att de varit fler och att övningarna hade gått längre. Det är en stor skillnad mellan att öva enskilda moment som man i förväg förberetts på och ett verkligt nödscenario. Jag är inte övertygad att jag skulle kunna behålla lugnet och agera enligt regelverket i ett sådant.


Vad beträffar teorin så var flera av instruktörerna tämligen okunniga och saknade helt och hållet *förståelse* för sitt ämne. De kanske visste vad som stod i kursboken, men VARFÖR det stod där, det kunde man bara drömma om att få veta. Vidare var examinationen så larvigt enkel att det gick att klara sig igenom den utan att fattat överdrivet mycket av teorin.


En person med gott omdömme kan nog dyka relativt säkert efter att tagit ett OW-cert. Vidare rekommenderar PADI att man efter avslutad OW-kurs fortsätter med en Advanced-kurs. Jag tror det är en bra idé eftersom man därmed har möjlighet att skaffa sig lite av den volym som definitivt saknas i OW-kursen. Vad som däremot oroar mig lite är att en person med dåligt omdömme torde kunna vara en direkt fara för sig själv och sina meddykare efter denna kurs. Efter att ha gått denna kurs har jag lättare att förstå det stora antalet olyckor som inträffar. Det är sorgligt, men så är det.


/ Olle
 

Kristina

Gäst
PADI/NAUI

Jag är själv PADI dykare, men jag känner flera som är NAUI utbildade. Jag tycker inte att det spelar någon roll vilket system man har utbildat sig under eftersom man lär sig lika lite i grundkursen oavsett system. Man måste fortsätta med fler kurser och många dyk innan man kan anses som en säker dykare. Innan du börjar dyka tycker jag att du ska gå in till olika dykutbildare och prata med dem. Verkar de veta vad de pratar om och du känner förtroende för dem så kommer det att gå bra oavsett organisation. Det finns även andra organisationer än PADI och NAUI representerade i Sverige.
 
Dykarskola/instruktör

Egentligen spelar det mindre roll om man utbildar sig via PADI, NAUI, CMAS eller..


Det är långt mycket viktigare att man ser att väljer rätt dykarskola och rätt instruktör som präntar in rätt attityd i en från början. En bra instruktör ska också se till att uppmuntra eleven till att ta fortsättningskurser, samt hänga med på lämpliga dykutflykter o.s.v.


Hur man än vrider och vänder på det är dykning en mycket dyr sport som verkligen käver att både dykaren och sin utrustning är i bra skick vid alla dykaktiviteter. Lika viktigt är det att dykaren lär sig sina egna begrensningar.Detta är faktiskt mycket viktigt att eleven får det inpräntat vid grundkursen. Krasst skulle man kunna säga att nästan samtliga dykolyckor beror på att man man antingen är i dålig kondition (t.ex. sjuk, bakfull o.s.v), att utrustningen inte är servad och underhållen som den ska, eller att man dyker under svårare förhållanden än man klarar av.


Obs! Det är givetvis alltid den i dykparet som för dagen är minst erfaren, eller har "sämst" utrustning som bestämmer nivån på dykningen.


/Niklas Ingvar-Nilsson (PADI divemaster)
 

sunkan

Gäst
input på dykskoleämnet

Kriget som alltid har funnits mellan de olika dykorganisationerna intresserar mig inte alls, och borde inte intressera dig som blivande dykare heller. Det är kvaliteten på utbildningen som avgör vilket DYKCENTER (inte system) du skall gå till.


Märk väl, det som du lär dig under din dykutbildning KAN rädda ditt och/eller andras liv om du skulle (gud förbjude) hamna i en sådan situation, men först och främst är den till för att se till att du ALDRIG behöver hamna där överhuvudtaget.


Rötägg finns inom alla organisationer. Jag skulle dessutom tro att de är ganska jämnt utspridda över CMAS, PADI, NAUI osv.


Se till att din instruktör är intresserad av vad han gör, att han sätter och inpräntar SÄKERHETSTÄNKANDE i första hand och att han har tillräckliga teoretiska och praktiska kunskaper för att göra dig till en SÄKER dykare.


Erfarenhet av dykning är inte något som man lämpligen skaffar sig genom att gå kurser. Erfarenhet får man genom att dyka mycket. För att kunna dyka mycket krävs det att man är SÄKER under vattnet, säkerheten får man av en duktig dykinstruktör.
 

ollesjostedt@hotmail.com (Olle Sjöstedt)

Gäst
Dyk istället för att snacka!

Hallå, Hallå!


Jag får ofta en känsla av att det snackas mer än det dyks. Håller fullständigt med om att utbildningssystem inte spelar nå´n större roll. Det viktiga är att man dyker och ständigt skaffar sig mer erfarenhet. Se till att bygga upp ett ordentligt nätverk av passionerade dykare kring dig, så att du hela tiden har tillgång till dyksugna människor. Dyk sedan utav bara helvete. Det är den bästa dykkurs du kan gå!


/ Olle Sjöstedt (passionerad dykare)
 
NAUI/PADI

Det beror mycket på den enskilde instruktören hur bra utbildning man får. Även om det är
i stort sett samma övningar och teori man går genom är det ändå instruktörens engagemang som avgör.
Jag själv har Naui och tyckte att utbildningen var toppen med en väldigt intresserad och trygg instruktör och med mycket stor vikt lagd på säkerheten. Vi använde ca fyra månader för utbildningen och gjorde alla utedyken i kallt vatten med mycket dålig sikt - alltså just som det brukar vara här vid Östersjön. Dykning i varmare vatten känns enkelt efter utbildning här i Sverige. Undrar hur det skulle kännas att dyka i Östersjön efter 2-3 dagars utbildning i Thailand t ex.(?)
Efter en trygg och bra grundutbildning är det enkelt att gå vidare till advance, som egentligen inte innehåller någonting som man inte kan klara av om man känner sig trygg i vattnet.
Så NAUI eller PADI, det kvittar, men en intresserad och trygg instruktör är ett måste.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...