Värmetabletter Esbit?

Provade och valde snabbt att köra på andra alternativ.

Tyckte det tog för lång tid och gick åt fler tabletter än jag hoppats på. Att som någon ovan värma lite vatten till frystorkat utan kraav på att koka är nog ok.
 
Har ett Esbit kök och en Primus LiTech Trek Kettle med ett par tabletter så värmer man en påse varma koppen och en kopp kaffe, visserligen inte till stormkokning, men trevligt under en dags svampplockning.
 
Ser att DO bytt till bränslepasta, det är gelerad träsprit, dvs ungefär som rödsprit med mindre spillrisk. Portionsförpackad eller på flaska. Den brukar dunsta så lagringsbeständigast är svårfunnet.

go tur
 
Det går att slösa med alla bränslen.

esbit för en vecka väger mer än gas för en vecka är min erfarenhet. 100g gas räcker men esbit måste man ca 42 st stora vilket är både tyngre och mer skrymmande än gasflaskan. Färre Esbit plus pinnar körde jag för att minska vikten, men ändå inte så kul. Nu för jag 100g gas och som reserv pinnar. funkar fint.


Om man antar att en användare med lite vana av Esbitkök och bra vindskydd kan koka 0,5l vatten på en 14g tablett ger det 21 liter kokande vatten.

Man brukar räkna med att kök typ JetBoil kokar 0,5l vatten på 5g gas.
Vanliga toppmonterade kokar 0,5l vatten på 7g gas, med bra vindskydd.

exempel

Titanium Solid Fuel Stove vikt 12g
Fire Maple Fire Maple Hornet FMS-300T Gas Stove vikt 44g
Primus Lite (typ JetBoil) vikt 360g (enligt Primus)
Esbit PT750-TI 0,75L Titanium Pot vikt 106g

gaskanister-full-tom
100g-198g-98g
230g-390g-160g
450g-645g-195g

Bränsle:

Esbit: 42*14g=588g
Fms: 42*7g=294g -> gasmängd 230g+100g -> brutto 588g
P-Lite: 42*5g=210g -> gasmängd 230g -> brutto 390g

Kök+bränsle+gryta+vindskydd:

Esbit 12g+588g+106g+?g=706g+vindskydd
FMS-300T 44g+588g+106g+?g=738g+vindskydd
Lite 360g+390g+0g+0g=750g

Fire Maple alternativet blir altså tyngst om vindskyddet väger mer än 12 gram. Men det har också mest bränsle kvar efteråt.

Restvikter i detta exempel:

Esbit: 12g kök + 106g gryta + vindskydd = 118g + vindskydd
FMS-300T: 44g kök + gasbehållare 98g+160g + gas 36g + vindskydd = 338g + vindskydd
P-Lite: kök, gryta o vindskydd 360g + gasbehållare 160g + gas 10g = 430g

Startvikten är alltså ganska lika, men varefter Esbit förbrukas, bär man mindre jämfört med gas.

Esbit sotar. Esbit luktar illa. Esbit är trixigt att använda. Esbit brukar klara sig bra vid viktjämförelser.

Jag rekommenderar
https://adventuresinstoving.blogspot.se
till den som är intresserad av ingående jämförelser och tester av campingkök.

/John
 
Fördelen med gas är att du inte måste förbruka en given mängd för att få ditt kaffe. Räcker att vattnet blir drickvarmt och jag låter det i princip aldrig bli 100 C°. fjällvattnet behöver inte renas heller. med Esbit så kan man ju inte bara avbryta mitt i för att vattnet är lagom, så därflr är det inte försvarbart för mig. Jag stänger av gasen när det blir små bubblor på bottnen och det känns lagom med fingret. Brukar inte ta tid, men max 45-60 sek.
 
Inget fel på gas

Jag gillar gaskök. De två viktigaste fördelarna är, reglerbar låga och sotfritt.
Men om man definierar uppgiften som att koka upp en halvliter vatten, så är faktiskt Esbit bra på det.
Jag har rätt många campingkök i min samling så jag bestämmer mig ibland att jag skall köra en helg på ett visst kök.
En del bränslen är bökiga,
Esbit är ett av de bökigaste vid eldning, men ett av de enklaste vid transport och förvaring.
Gas är lite tvärtom, bäst vid eldning (om det är tillräckligt varmt), knepig vid transport och förvaring.

/John
 
Vatten

Fördelen med gas är att du inte måste förbruka en given mängd för att få ditt kaffe. Räcker att vattnet blir drickvarmt och jag låter det i princip aldrig bli 100 C°. fjällvattnet behöver inte renas heller. med Esbit så kan man ju inte bara avbryta mitt i för att vattnet är lagom, så därflr är det inte försvarbart för mig. Jag stänger av gasen när det blir små bubblor på bottnen och det känns lagom med fingret. Brukar inte ta tid, men max 45-60 sek.

Tråkigt nog behöver man nog nuförtiden koka vattnet även i fjällen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/har-tar-svt-s-team-egna-vattenprover

/John
 
Restvikter i detta exempel:

Esbit: 12g kök + 106g gryta + vindskydd = 118g + vindskydd
FMS-300T: 44g kök + gasbehållare 98g+160g + gas 36g + vindskydd = 338g + vindskydd
P-Lite: kök, gryta o vindskydd 360g + gasbehållare 160g + gas 10g = 430g

Startvikten är alltså ganska lika, men varefter Esbit förbrukas, bär man mindre jämfört med gas.

Jag såg att jag tappade bort grytan i FMS-300T alternativet. Det skall alltså vara en restvikt om 338g+106g + vindskydd= 444g + vindskydd Vilket gör detta alternativ kanske tyngst vid start och tyngst vid avslut. Kan man dumpa den tomma gasbehållaren ter det sig annorlunda.

/John
 
Man kan om man vill även köra med små 4g esbit det ger vissa fördelar jämfört med de större:
- De luktar inte alls lika illa (antagligen för att de inte är förpackade hermetiskt tillslutna, även vanliga blir bättre om de får vädra ur har jag läst)
- de är lättare att dosera så man slipper ta hand om halvt utbrunna bitar
- man kan reglera fart/effektivitet i någon mån genom att lägga dem på varandra alternativ sprida ut dem lite ställda på kant.
man kan lätt bryta av en liten bit och använda som lättviktig brasstartare
- de finns att köpa på Clas Ohlsson

Första och sista är nog de största fördelarna.

Men det vore bra att ha ett bränsle man får ta med på flyg och det vet jag inget (vettigt).
 
Flygbränsle

Men det vore bra att ha ett bränsle man får ta med på flyg och det vet jag inget (vettigt).

Ved får man faktiskt ta med sig. Men mängden kan kanske vara begränsad.
För att slippa frågor kan man kanske ta ryska trädockor eller snidade björnar.
Eller kanske dalahästar?
:)

/John
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...