Övervintrar bofink i Luleå?

Hej,

Satte upp fågelmatningsstation för ett par veckor sedan och den har varit flitigt besökt, till både min och fåglarnas glädje tycks det. Vid ett par tillfällen har en skygg besökare visat sig. I mina ögon ser den ut som en bofink, men lite blekare än jag är van att se dem på sommaren (vinterskrud?). Läser jag om bofink så ska den dock flytta söderut på vintern. Tyvärr är den som sagt skygg och inte här så ofta vilket gör att jag sällan har mer än några sekunder åt gången att få se den, och har inte heller lyckats fota.

Hur som, frågan är alltså: är det någon som vet om det händer att bofink övervintrar så långt norrut som Luleå, eller är det en annan fågel jag skymtar?

Hälsningar,
Elisabeth
 
Det kan mycket väl vara en bofink. Dom är blekare i färgen på vintern. Här i Skellefteå övervintrar vanligtvis nån enstaka, och sannolikt även i Luleå. Det finns dock fortfarande kvar enstaka fåglar här som inte har hunnit flytta iväg. Smäller det till och blir kallt som det ser ut närmsta dagarna så lär dom flesta som har dröjt sig kvar försvinna söderut.
 
Ok tack! Jo det var nog ett par fler antagligen-bofinkar för ett par veckor sedan, så kanske försvinner den sista nu också då om det smäller till och blir kallt till slut.
 
Spännande nog såg jag idag återigen bofinken smyga i busken bakom fågelbordet, trots att det nu är dryga 30 cm snö och har varit kallare än -10 ett gäng dagar förra veckan. Jag som trodde den givit sig av vid det här laget!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrcadillac Bofink hanne som vill in Vilda djur 0
Västkustbo Är detta en bofink tro? Vilda djur 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...