Petzl Vertex för klättring?

Hallå!

Jag behöver en ny hjälm till klättring. Jag har ganska litet huvud och därför är det viktigt för mig att hitta en hjälm som sitter bra centrerat på huvudet. Många hjälmar ger endast möjlighet att justera passformen på hjälmens baksida, vilket gör att hjälmen sticker ut mycket bak på mitt huvud medans framdelen sitter tätt mot pannan.

Jag har hittat en hjälm (Petzl Vertex) som har bra justeringsmöjligheter för att centrera hjälmen... Men denna hjälm marknadsförs mest som en industrihjälm enligt min uppfattning. Jag har dock sätt Petzl Vertex användas i klättersammanhang och guidade turer i grottor - dessa observationer betyder ju dock inte att den är lämplig.

Min fråga är om denna hjälm fungerar lika bra till klättring eller om den enbart är tänkt till höghöjdsarbete och industriverksamhet? Hjälmen ligger trots allt under kategorin "klätterhjälmar" på de flesta outdoorbutikerna.

Tacksam för svar! :)
 
Den duger utmärkt om det verkligen är den du vill ha. Den är ju snarlik gamla Petzl Ecrin Roc som var standard klätterhjälm under lång tid men har utgått. Anledningen till att du inte ser dessa hjälmar på klättrare längre är att de är för tunga. Tror jag, iallafall.

Men jag avråder ändå att köpa en Petzl vertex, jag har en sån i jobbet och den är vidrig att bära en hel dag i jämförelse med en ny, lätt klätterhjälm, typ Petzl meteor, scirocco eller Black Diamond vapor. Nog finns det en lätt, fin hjälm som går att justera efter dina behov. Förutom justeringar finns ju olika storlek att välja mellan också.

I industrin måste vi har dessa as till hjälmar för att de är godkända för vissa specifika ändamål. Ex. Stå emot droppande syra eller smält metall. Då räknas också vertex Vent bort så det blir ännu varmare och obehagligare. Sen har spännena olika hållfasthet innan de går upp, i industriklätting vill du ha ett spänne som sitter hårdare för att kunna ta flera islag under ett fall utan att hjälmen trillar av men inom confined spaces vill du ha ett spänne som lättare går upp för att inte riskera strypas om du fastnar etc. Kolla att du får rätt om du nu ändå väljer att köpa en industrihjälm för din rekreationsklättring.
 
Tack för svar!
Låter rimligt gällande viktaspekten.

Jag har gärna emot tips på hjälmar som går att justeras både fram och bak. Är lite less på att ha en hjälm som sticker ut långt där bak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qwert Petzl adjust connect Klättring allmänt 4
maaacus Klättersele petzl sama 2012 Klättring allmänt 2
Patvest Petzl återkallar vissa modeller av Grigri2 Klättring allmänt 2
Ghost Ett problem med Petzl Klättring allmänt 5
SWEPADDLER Karbin som passar i en Petzl Pirana? Klättring allmänt 7
Patvest Petzl Lanserar Grigri 2. Klättring allmänt 1
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
wima petzl katalog tipps Klättring allmänt 0
way Använda Petzl Microcender som firningsbackup? Klättring allmänt 6
petratetra Petzl Calidris? Klättring allmänt 9
Rick75 Petzl Ascension Klättring allmänt 5
hlern Petzl Reverso Klättring allmänt 9
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...