Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Lätt gas

Det går att få ihop ett lätt kök oavsett om du väljer gas eller sprit.
Under sommarförhållanden tror jag gaskök vinner hanteringsmässigt.
Spritkök ur funktionssäkerhetsaspekten.
Här är mina favoriter på lätta gaskök.
toppmonterat: Soto Windmaster
slangkök: Optimus Vega
Dessa är förhållandevis dyra. Det finns många som är billigare.
/John
 
Stöt

Påminner mig om min fars berättelser från östfronten, om hur ryssarna fick igång sina stora GAZ-lastbilar i ungefär samma temperaturer, genom att fixa en lagom brasa under :)
Du har rätt i att jag börjar vara en gammal stöt.
Skulle du lita på en yngling som säger sig ha lång erfarenhet?
En gamling kan ju faktiskt ha hunnit med både ett och annat.

/John
 
Dock blev jag duktigt sugen på @nermanders paj!! Har du något recept?

Vi brukar köra en typ smuldegspaj, havregryn, smör, socker har jag för mig man blandar ihop, sen ska det gräddas på låg värme i stekpannan tills det blir knaprigt (jättelätt att man bränner det om man har för hög effekt). Sen på slutet lägger man på t.ex. rivet äpple eller nån näve blåbär.
 
OT om lek och allvar

Du har rätt i att jag börjar vara en gammal stöt.
Skulle du lita på en yngling som säger sig ha lång erfarenhet?
En gamling kan ju faktiskt ha hunnit med både ett och annat.
/John
Hahaha, oj då, den undertexten var absolut inte avsedd! Det är i så fall jag själv, som platsar som en sådan genom att dra 75 år gamla familjeskrönor ;)
Jag blev ju positivt inspirerad av din historia och tillät mig ett OT med lite utifrånperspektiv på vad vi utelufsare ibland nördar in oss på. För oss är det lek, men i nöd, krig och hårt klimat blir uppfinningsrikedom och förmågan att improvisera en överlevnadsfråga.
Det är ju inte helt ofarligt att elda under en bensinbil, så det gäller att veta vad man gör. Farsan, som själv älskade att meka och blev bilmotorkonstruktör efter kriget, hade många sådana historier på lager (bl a om hur man fixar en cykelventil, när det inte går att få tag på vanligt ventilgummi). Han menade på fullt allvar att det var sådant, som ryssarna vann kriget med.
 
För länge sen fanns en "ugn" till Trangia. Jag har en. Finns såna fortfarande?

Den fungerade förvånansvärt bra. Har både bakat bröd och gjort Janssons iden. Jansson blir ju så klart inte brun och knaprig ovanpå men smak och konsistens var som den skulle.

Den ser ut som en sockerkaksform med ett löst yttre hölje (om jag minns rätt) och ett lock.
 
Seobserver, fysikern du pratade med var nog lite väl snabb. Det saknas förutsättningar för kondens på kastrullen under uppvärmng, speciellt om man har vindslydd vilket ju du hade om köket brinner ens på delvis reducerad effekt. Luften mellan kastrull och vindskydd kommer ändå att värmas upp ordentligt med ett stort fall i relativ luftfuktighet som följd och då får man ingen kondens. Tänkte först att dimman, som motsvarar övermättning av luften kunde göra skillnaden, men den håller bara 0,05-0,5 g vatten / m^3, att jämföra med nollgradig luft 100% relativ luftfuktighet som innehåller 5 g/m^3. Även om lågan är så svag att den bara förmår värma luften mellan kastrull och vindskydd 15 grader jämfört med omgivningen så kommer relativa luftfuktigheten att sjunka till ca 20% och då får man ingen kondensering. Ingen luftfuktighet att behövas "lösas ut".

Problemet är nog snarare det du själv är inne på när du nämner vintersatsen, att bränslet inte förångas ordentligt (eller mindre troligt, problem med själva bränslet.) Kanske även ett problem som lite beroende av den typen av spritbrännare. Möjligtvis kan fukt på själva brännaren inverka i någon mån.

Söker man internet verkar det inte vara ett vanligt förekommande problem vid dimma, hittar ingen annan som skrivit om det, så det är nog inte ett så vanligt problem.

Irriterande ändå när man är kall och fuktig, men det finns nog lösningar för oss som ännu använder spritkök om det händer. Jag skulle nog försöka med att vända kastrullen uppochner (lite irriterande om man redan fyllt den med vatten) lägga på något som kan hålla lite T-sprit (fuktigt ok men inte vått, mossa, gräs toapapper etc.) Hälla på T-sprit, sätta dit brännaren, gärna med en liten pinne eller liknande under så botten inte ligger dikt an) och tända på för att få upp temperaturen på brännare + bränsle, när brännaren tagit fart och spriten på kastrullbotten brunnit ut släcka brännaren, snabbt flytta den till köket (vantar vid behov!) och tända den igen. Inte idealiskt men all utrustning har sina svaga sidor som man får arbeta sig runt ibland. Just det här problemet verkar av ju internet att döma inte vara så vanligt.
 
Visste förresten inte tidigare att det fanns vintertillsatser till Trangiakök (använder inte mitt längre). Tittade på den nu, fasligt tung för vad det är. Det borde gå hur bra som helst att bara ta nedre delen på en fiskbullsburk istället och sätta under köket och elda i, vikt kanske 15-20 gram. Det kommer inte att brinna utanför (har experimenterat med fiskbullsburkar till annat), men vill man vara på säkra sidan i tältet kan man ju ta en pajform under. Underlaget verkar ju inte behöva vara speciellt temperaturisolerande då Trangia själva använder aluminium till tallriken. Vill man ha förvärmningen fristående kompletterar fiskbullsburken med en bit stålgaller av rastertyp.
 
Att elda

Hahaha, oj då, den undertexten var absolut inte avsedd! Det är i så fall jag själv, som platsar som en sådan genom att dra 75 år gamla familjeskrönor ;)
Jag blev ju positivt inspirerad av din historia och tillät mig ett OT med lite utifrånperspektiv på vad vi utelufsare ibland nördar in oss på. För oss är det lek, men i nöd, krig och hårt klimat blir uppfinningsrikedom och förmågan att improvisera en överlevnadsfråga.
Det är ju inte helt ofarligt att elda under en bensinbil, så det gäller att veta vad man gör. Farsan, som själv älskade att meka och blev bilmotorkonstruktör efter kriget, hade många sådana historier på lager (bl a om hur man fixar en cykelventil, när det inte går att få tag på vanligt ventilgummi). Han menade på fullt allvar att det var sådant, som ryssarna vann kriget med.
Mina kusiner, som bodde på en liten bondgård, lyckades elda upp traktorn när dom skulle till julottan. Så jag visste att det kunde vara riskabelt.
/John
 
För länge sen fanns en "ugn" till Trangia. Jag har en. Finns såna fortfarande?

Den fungerade förvånansvärt bra. Har både bakat bröd och gjort Janssons iden. Jansson blir ju så klart inte brun och knaprig ovanpå men smak och konsistens var som den skulle.

Den ser ut som en sockerkaksform med ett löst yttre hölje (om jag minns rätt) och ett lock.
Jag ser den ibland på utländska siter, så den finns nog än. Förresten tror jag att Jula har den i sitt sortiment.
Jag har alltid tyckt att den var för omfångsrik, så jag har inte haft någon.
/John
 
Dåligt ångtryck på spriten

Seobserver, fysikern du pratade med var nog lite väl snabb. Det saknas förutsättningar för kondens på kastrullen under uppvärmng, speciellt om man har vindslydd vilket ju du hade om köket brinner ens på delvis reducerad effekt.

Ett sätt att tända spriten är att låta en tändsticka brinna ut helt, sätta den i spritkoppen, lutad mot kanten så att man har som en veke. Och sedan tända denna. Om man är otålig kan man ha flera 'vekar'.
Detta värmer upp koppen och spriten så att brännaren brinner normalt.
/John
 
Triangeln

Visste förresten inte tidigare att det fanns vintertillsatser till Trangiakök (använder inte mitt längre). Tittade på den nu, fasligt tung för vad det är. Det borde gå hur bra som helst att bara ta nedre delen på en fiskbullsburk istället och sätta under köket och elda i, vikt kanske 15-20 gram. Det kommer inte att brinna utanför (har experimenterat med fiskbullsburkar till annat), men vill man vara på säkra sidan i tältet kan man ju ta en pajform under. Underlaget verkar ju inte behöva vara speciellt temperaturisolerande då Trangia själva använder aluminium till tallriken. Vill man ha förvärmningen fristående kompletterar fiskbullsburken med en bit stålgaller av rastertyp.

Kolla in trangia triangel. den väger 114,6 gram inklusive förvaringspåse. till detta tillkommer vikten på trangiabrännaren.
Lägger man till kaffepannan från trangia 27 (127 gram) har man ett utflykts-kit på 351 gram. Fyller man brännaren innan man far har man
några uppkok.
Trevligt att ha med i svampkorgen.
/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...