Nyturer i Bohuslän

Hunneboklåvan och Klåvan tar jag gärna en titt på =)
Tåsteröds lilla och Hallindens klack (gärna översiktsbild om du har).

Sen så kanske det är något annat av alla juveler du tycker är extra fint och kan tipsa om så skicka gärna med dem :)

min mail är fredrikhansson1986@gmail.com

Jag kan ge det ett försök att se om jag kan ritat av dem på datorn kanske..

Jag lär vara i Bohus en hel del i sommar, kör upp veckan innan midsommar och stannar en månad eller två hade jag tänkt :)
 
Jag ska kolla av i förarmtrl o se vad jag kan bjuda på.
Ser att du mest är intresserad av esoterica ( hunnebo, klack , Tåsteröd ), men det är ju kul. Konditionen på de olika väggarna är väldigt olika fr välrensat m enstaka bb till orensad/igengrodda vildmarksleder.
Översikter är inga problem o dom duger antagligen att direkt översätta till dator.
Men ngr skisser behöver bearbetas innan av mig ,för du ska ha nytta av den. På vissa berg innebär det endel arbete så får se när jag får ork( fn inkapaciterad). Exv större berg m många leder men svårt fota exv finfina Staleberget som är komplext. Eller som Skuteberget , Svaneberget som delvis låter sig fotas men inte tillräckligt ,men dessa är ju mer huvudklippor som saknas i KT förare ( el info helt fel). För att göra en god skiss måste man nog kombinera foto o vara på plats så man ser hur det eg ser ut ,ivf för en slutgiltig version.
Skickar lite när jag kan ,ev nästa vecka?.
Hörs
 
Underbart..
Ja men soom du nämnde så på dem populärare ställena har man lite bättre koll och är lite enklare att lista ut iaf:) Där är säkert många berg med i föraren som är väl värda ett besök som jag gärna blir varse om. Så du kan egentligen skicka lite vad du känner för till mig så blir jag nöjd :)

Men absolut, ta din tid och skicka när du är redo =) Jag är nöjd och tacksam för din tid .
 
Dax att påminna att detta Tillägg kom till före KT sk förare.
Äntligen har nån lagt en länk till Facebook så folk hittar den .
Tyvärr dyker ”hatar” trollen fram och visar sina smutsiga ansikten istället för att äntligen erhålla korrekt info om många leder i Bohus samt många ”nya” leder.
Trots Tillägg har vissa sk kända klättrare fr vårt västra broderland bultat över ett flertal av mina leder trots att Tillägget kom innan KT -föraren 2015 ( inte som 8a trollet Jens som tror den är ny utkommen).KT föraren innehåller så ekstremt många fel. Fel insteg, utsteg, strukna leder, fel namn , fel FA , allt som kunnat undvikas om de önskat samarbetat med den lokala klätterklubben!
Men riktigt dåligt är att nu när de har tillgång till mitt Tillägg, så används ej fakta från denna utan lederna rapporteras åter in som nyturer trots de existerar Sedan tidigare.
KT tillägg är felaktigt och vissa klättrare rapporterar in gamla leder som tex Hallindens klack, Ävja , Hunnebo etc samt ett flertal andra klippor.
När jag och de som var med och klättrade kontrollerat lederna från Tillägget ( fr KT) ska vi skicka rättelse för dessa samt att vem som så önskar får ta ner de felaktiga överbultningarna !
Sedan borde ju KT gjort rättelser i sitt Tillägg nu när de haft 5år att rätta till de flera hundratals felen från deras förare.
Tråkigt och oprofessionellt. Är man inte F-book så har man ingen talan eller? Lederna är i varjefall gjorda trots det!

Hälsningar från mig som varit huvudborstare/ klättrare men också de andra trettiotal lokala klättrare som gjort mycket arbete med lederna.
Jag klättrar nämligen inte ensam mina leder ( bara ibland) som trollen på nätet påstår!
 
Är man inte F-book så har man ingen talan eller? Lederna är i varjefall gjorda trots det!
Håller man en föreläsning i en tom lokal så får man räkna med att ingen hör.

Jag klättrar nämligen inte ensam mina leder ( bara ibland) som trollen på nätet påstår!
Så var är dessa trollinlägg? Jag har inte sett dem här. Är det inte bättre att ta den diskussionen på platsen där dessa trollinlägg förekommer?
 
Jag har inte F-book som sagt o jag tycker det är meningslöst gå in på ”jensforum” av kända anledningar.
Sanning bör spridas trots det.
Vart ska man annars skriva?

Inga av de drygt trettiotal personer som jag klättrar med skriver på F-book eller har slutat klättra pga vissa ”kända” klättrares otrevliga attityd och förföljelse via olika forum.
Vem försvarar vad de har gjort och klättrat i Bohuslän?

De lokala klättrarna som byggt upp BKK blev bestulna av lederna som lagts ned tusentals timmars jobb och glädje med första bestigningar som förvanskas i den mest oseriösa klätterguide som producerats!

Så många faktafel och nu efter 5år kunde man istället reviderat felen från boken om man orkat använda kunskapen från tillägget eller som när BKK själv gjorde förare- fakta granskat innan Publicering eller åtmunstone en gång kontaktat oss som borstat och klättrat och har kunskap , istället för att trycka fakta fel, hitta på egna namn ,använda fel ledbeskrivningar, medvetet byta namn , fel insteg, utsteg osv.
För att det ska bli rätt behöver man samarbeta som när klubben gav ut förare och vi personligen skickade frågor till alla klättrare.

Men du har rätt!
Jag ska sluta gnälla här och försöka publicera nytt material på annat sätt och får ta tag i revideringen själv och gratis.

Sedan ska vi lokala som gjort lederna skicka revideringen till guide-makarna så får vi se om de är rättvisa och ärliga
Annars får vi starta en lokal plattform för nyturer. Mellan 2015-20 har det tillkommit ytterligare drygt 500 nya leder som inte finns i KT tillägg , som det är dax få ut via nåt seriöst forum.
Tips och hjälp med detta emottages gärna.

Ledsen om jag stört någon med ovanstående men någonstans bör detta framföras.

Jag älskar att klättra i berg och kommer fortsätta med nöjet att göra nya leder både här hemma och ute i världen precis som jag alltid gjort!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Nyturer in making (Göteborg) Klättring allmänt 3
Mini_DH nyturer i Ullared Klättring allmänt 21
gahne Nyturer i Ågelsjön? Klättring allmänt 2
Claes Nyturer Stockholmsområdet/Beatelund Klättring allmänt 6
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
JohannaAAFIN Lost Grigri 2 and Patagonia jacket in Galgeberget in Bohuslän Klättring allmänt 1
Orsah Nybörjar rack för Bohuslän Klättring allmänt 3
Rakman Topprepsklättring utomhus i Bohuslän? Klättring allmänt 4
Klippsmurfen Klättercamping Bohuslän Klättring allmänt 5
SmakfullFilé Nybörjare i Bohuslän. Klättring allmänt 4
MrAlexander cykling o klättring i bohuslän Klättring allmänt 10
paul.scott.7965692 Bohuslän partners in September Klättring allmänt 1
peon Bohuslän - Vinternberget Klättring allmänt 6
Ankaan Bohuslän - Granitgrottan Klättring allmänt 2
MonicaKa Olycka Häller, Bohuslän Klättring allmänt 4
goldenbemp Kvarglömt Rågårdsdal, Bohuslän Klättring allmänt 0
Flygare77 Barn(vagns)vänlig klättring Göteborg/Bohuslän Klättring allmänt 10
sofohr Klättra på öar i bohuslän Klättring allmänt 1
gahne Bohuslän, fågelbo på Ulorna, stängt t.v! Klättring allmänt 0
Petri Niemelä rensning projekt bohuslän Klättring allmänt 3
Ola.s Byta hus - klättring i Bohuslän Klättring allmänt 0
method Bohuslän Klättring allmänt 3
Pietro_2003 Bumblies in Bohuslän Klättring allmänt 11
malou Bilplats till Bohuslän 20/21 maj Klättring allmänt 0
lengquist Topprepskompis mellersta bohuslän. Klättring allmänt 1
utemänniska Klippor i Bohuslän? Klättring allmänt 7
8532 Säkra leder/Via ferrata i Gbg/Bohuslän? Klättring allmänt 4
Robban274 Topprep i Bohuslän? Klättring allmänt 4
plommon1 Familjeklättring i Bohuslän Klättring allmänt 4
rockstar Kvarneberget Bohuslän Klättring allmänt 0
Arfvid Högberget, Bohuslän Klättring allmänt 1
aco Klätterguide för bohuslän pa engelska eller tyska? Klättring allmänt 3
Jonas Paulsson Bilplats till Bohuslän Klättring allmänt 0
klätteragge Access Bohuslän 2006-06-08 Klättring allmänt 0
Teliz Info om Möhättan, Bohuslän Klättring allmänt 2
motumba förare: Bohuslän? Klättring allmänt 4
_Erik_ Klättringskurs i bohuslän till helgen Klättring allmänt 1
Allsport Klättringstips Bohuslän Klättring allmänt 14
climbrob Bohuslän Klättring allmänt 0
marcus.vliet Klättring plus segling i Bohuslän i slutet av Augusti! Klättring allmänt 4
Strömner Nybörjarområden i Bohuslän, Göteborg Klättring allmänt 5
föhl Förare Klippan och Bohuslän? Klättring allmänt 2
AndersRydh Förare över bohuslän på internet??? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.