Möten med björnar vanligare?

Jag har länge undrat varför man i USA måste gömma maten i en tunna och hänga den i ett träd, medan man i Sverige kan sova i tält bredvid mat som är öppet framme? Jag pratade i somras med en kille som hade haft björn vid tältet i Sarek utan att något hände. De svenska björnarna måste ju vare snällare?

I Nordamerika finns det nästan över en miljon björnar, i Alaska t ex där Grizzlybjörnen är vanlig är koncentrationen väldigt hög. Dessa björnar är nog inte heller lika rädda för människor som våra brunbjörnar vanligtvis är. Aggression/snällhet har nog inget med det att göra, mer att björnarna känner sig stå högre i näringskedja eller att de inte är rädda människorna på samma sätt.

I Sverige har vi runt 3000 björnar. Visst, nordamerika är stort, men det är också små koncentrerade områden där stora mängder björnar lever, norra delarna mot Canada och Alaska.
 
Rädsla för björnmöten bland fjällvandrare är ganska vanligt enligt min erfarenhet. Speciellt på mina sensommar-höstvandringar träffar jag på rätt många europeer med visselpipa hängande på bröstet. En hel del björnsnack har det också blivit i stugorna. För en del år sedan inför en 10-dagars ensamvandring på Nordkalotten gjorde jag en hemmagjord gasdriven `björnspruta´ laddad med capsaicin. Väl framme vid resmålet kände jag inget behov att ta med den så den blev kvar i bilen.

Skall kanske tillägga att jag aldrig råkat på någon björn men önskar ett vargmöte;)
 
Jag har länge undrat varför man i USA måste gömma maten i en tunna och hänga den i ett träd, medan man i Sverige kan sova i tält bredvid mat som är öppet framme? Jag pratade i somras med en kille som hade haft björn vid tältet i Sarek utan att något hände. De svenska björnarna måste ju vare snällare?

Björnarna i nordamerika har inte haft o göra med människor i lika stor utsträckning som här hemma och vi har jagat dom nästan till utrotnings gränsen, våra björnar har i sin natur att frukta oss då dom haft o göra med oss länge . Med tanke på hur stora ytor björnar har i usa/kanada att röra sig på jämfört med här förstår man snabbt att ett möte med människor inte är vanligt för dom sen är deras population väldigt stor samt att genomsnittet på en brunbjörn där är bra mycket större än vad svenska björnar är.

Det kommer komma en dag väldigt snart då vi får vårat första dödsfall i svergie pga björn.

Jag stötte på en ensam björnunge för två veckor sedan.

De nordamerikanska brunbjörnarna är mer aggresiva än de svenska. De svenska är mer som svartbjörn i temperament(och storlek).

Vi har haft björnar som hämtat bäver kroppar medan vi sovit i kojan 10m ifrån.

svart björnar dödar mer människor per år än brunbjörn. svartbjörnar klättrar mycket bättre än brunbjörnen pga sin mindre vikt, sett ett par när jag varit ute och vandrat och haft ett par utanför tältet, oavsett vad är man inte kaxig i det ögonblicket.

Kanada har på sina håll börjat få stora problem med sina björnpopulationer. va bara något år sedan som en campare vart utsliten ur tältet och uppäten.

Jag tycker det är konstigt att man inte får ha björnspray i svergie, den behövs inte mycket , kanske knappt något alls för många men den räddar liv.
 
Jag tycker allt snack här hemma om att man inte behöver vara orolig för björn bygger upp en form av nonchalans gentemot björnar och man tar onödiga risker. Jag försöker ha den ömsesidiga respekten att inte trigga något genom allmänt vett, jag har aldrig mat i campet, ser jag spår av dom byter jag riktning en bit. i björntäta områden hanteras fisk varsamt etc etc.
 
Nonchalans är en sak, vanligt common sense är en annan. JAg är inte rädd för rovdjur i Sverige, det kan du inet ändra på. Om du är det, synd tycker jag, men du har din rätt att vara det. Det finns inget rätt eller fel.

Men jag kommer inte lagra mat en bit bort (I sverige), har aldrig gjort, aldrig behövt. Men gör det om det gör att du känner dig tryggare.


Bra att bådas åsikter kommer fram, och erfarenheter, så får var och en sen välja hur den gör.

Christian, som har mer respekt för en ilsken älg än något annat i svenska naturen tror jag
 
Christian Almgren lyfter fram det större hotet från den klorofylldspännande spenaten.
Nämligen älgen. Kanske inte lika skräckinjagande innan man mött en brunstig stortjur som sprätter med benet inför en attack.

En varg som morrar och grinar upp sig med visade tänder framkallar kalla kårar på ryggen. I det läget brukar vi oftast hämta en till pilsner i kylskåpet. Innan vi återgår till tv programmet.

Så min rekomendation är att tagga ner. De som oftast har möte med det vilda lever mestadels i landets avfolkningsbyggder där närmaste tunnelbana är längre än en ett skott från kaliber 6.5
 
Var och tältade för 2 dagar sedan på en enkel camping som heter "Jannesland".
http://www.jannesland.com/

Vi var nästan själv på campingen. Vid 2-tiden hörde vi på nära håll flera vrål som ej kan ha varit något annat än en björn. Eftersom vi hade barn med oss så tog vi det säkra före det osäkra och packade ihop och åkte hem :p

Tror ni att det var någon risk över huvudtaget egentligen?
 
Björnarna i nordamerika har inte haft o göra med människor i lika stor utsträckning som här hemma och vi har jagat dom nästan till utrotnings gränsen, våra björnar har i sin natur att frukta oss då dom haft o göra med oss länge . Med tanke på hur stora ytor björnar har i usa/kanada att röra sig på jämfört med här förstår man snabbt att ett möte med människor inte är vanligt för dom sen är deras population väldigt stor samt att genomsnittet på en brunbjörn där är bra mycket större än vad svenska björnar är.

Det kommer komma en dag väldigt snart då vi får vårat första dödsfall i svergie pga björn.



svart björnar dödar mer människor per år än brunbjörn. svartbjörnar klättrar mycket bättre än brunbjörnen pga sin mindre vikt, sett ett par när jag varit ute och vandrat och haft ett par utanför tältet, oavsett vad är man inte kaxig i det ögonblicket.

Kanada har på sina håll börjat få stora problem med sina björnpopulationer. va bara något år sedan som en campare vart utsliten ur tältet och uppäten.

Jag tycker det är konstigt att man inte får ha björnspray i svergie, den behövs inte mycket , kanske knappt något alls för många men den räddar liv.

Det har förekommit att människor dödats av björn i Sverige.
 
Var och tältade för 2 dagar sedan på en enkel camping som heter "Jannesland".
http://www.jannesland.com/

Vi var nästan själv på campingen. Vid 2-tiden hörde vi på nära håll flera vrål som ej kan ha varit något annat än en björn. Eftersom vi hade barn med oss så tog vi det säkra före det osäkra och packade ihop och åkte hem :p

Tror ni att det var någon risk över huvudtaget egentligen?

En stilla undran, varför frågar ni inte de som driver campingen? Även om de sov när ni åkte borde de kunna svara via telefon.
 
Var och tältade för 2 dagar sedan på en enkel camping som heter "Jannesland".
http://www.jannesland.com/

Vi var nästan själv på campingen. Vid 2-tiden hörde vi på nära håll flera vrål som ej kan ha varit något annat än en björn. Eftersom vi hade barn med oss så tog vi det säkra före det osäkra och packade ihop och åkte hem :p

Tror ni att det var någon risk över huvudtaget egentligen?

Varför tror ni ens att det var björn?
 
Var och tältade för 2 dagar sedan på en enkel camping som heter "Jannesland".
http://www.jannesland.com/

Vi var nästan själv på campingen. Vid 2-tiden hörde vi på nära håll flera vrål som ej kan ha varit något annat än en björn. Eftersom vi hade barn med oss så tog vi det säkra före det osäkra och packade ihop och åkte hem :p

Tror ni att det var någon risk över huvudtaget egentligen?

Halaj!

Jag har anlag för björnfrossa så jag har full förståelse. Men ändå, om man tänker logiskt?
Djur brukar hojta av flera anledningar:
de söker samband med artfränder (typ vargar som ylar)
fredar sitt revir (fåglar)
det är fara å färde (ett bytesdjur i dödsångest)
jag ser inte att björnen faller in på nån av dessa ovan.
Möjligtvis att den låg och sov och hade en mardröm.
Kärleksgruff mellan herr och fru björn? Ett svartsjukedrama kanske?

//T

P.S.verkar vara en trevlig campingplats! DS
 
Han var nog inte rädd för mörkret utan för vad som fanns i mörkret, precis som du är rädd för det som finns i naturen - rovdjur.
Enda sättet för dig är nog att konfrontera problemet är nog genom att negligera det, och ge dig ut på din vandring. Ger du ljud ifrån dig så kommer ingenting hända, och mest troligt ingenting även om du är tyst. Fäst en bjällra på ryggsäcken så kommer du inte att överraska en levande själ på fjället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Björnar kan räkna Vilda djur 1
thegedd Björnar på väg....... Vilda djur 0
Mattias71 Björnar Vilda djur 11
millimeter Björnar på TV Vilda djur 5
plattfot sexhundra björnar i Dalarna? Vilda djur 2
joask202 Visslande björnar? Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.