Dovrefjell vid midsommar

Hej,
tänkte åka till Dovrefjell vid midsommarhelgen och vandra följande sträcka:
1, Kongsvoll station - Reinheim, 16 km

2, Reinheim - Åmotsdalshytta, 12 km

3, Åmotsdalshytta - Gammelsetra, 22 km

4, Gammelsetra - Lonset, 21 km

Täcker turkart Dovrefjell Snohetta hela vandringen som ovan?
Det finns också Dovrefjell Öst och Väst att välja.
Tror ni det är för tidigt vid midsommar? Jag har inte bestämt mig om jag ska ta tält med mig, det känns inte som man skulle behöva det även om några etapper är väl långa, eller?
Några andra synpunkter?
Mvh Veni
 
Ingen som har vandrat i Dovrefjäll vid midsommer?
Hur som helst är tågresan bokat och turkart Dovrefjell Snöhetta beställt.
Jag tänkte att bestiga Snöhettan men hittade väldigt lite information. Tänker inte att ta med mig stegjärn, är det tekniskt sett svart? För mycket snö vid midsommer?
Är det farligt ensam att mötta mysoxar? Ska man göra en omväg rund de ifall de skulle stå i vägen?
Hoppas på svar denna gång,
Med vänlig hälsning, Veni
 
Hej!
Snöhettakartan räcker för den tur du tänkt dig.
Myskoxnarna ska du ta det försiktigt med, gå gärna en omväg så du håller dig på avstånd.
 
Hej,
fick knappt någon respons på mina frågor inför midsommarvandringen i Dovrefjell. Jag antar att inte så många vandrar där trots att det är relativt enkelt att ta sig till. Man stiger av vid stationen Kongsvoll (fin gammal stationsbyggnad) och börjar med vandringen. Att avsluta är kanske inte lika enkelt, finns olika alternativ. Jag valde att avsluta i Gjora (via Gammelsetra och Vanshaugen) och tog bussen till Opptal tågstation.
Relativ enkel vandring i början men sista etappen från Åmotsdalhytta till Gammelsetra var rent ut sagt ett helvete (främst längs Litlivatnet och Storvatnet). Just vid denna svara etapp hade jag dåligt väder med mycket blåst och isregn. Jag bifogar några bilder:
Bild 1: järnvägsbro vid Kongsvoll station där leden i princip börjar
Bild 2: vid Reinheimhytta
Bild 3: utsikt från Snötoppen 2286 m
Bild 4: utsikt från Snötoppen 2286 m
Bild 5: bra tältplats vid platon nedanför Snötoppen, dock inget vatten
Bild 6: ett helvetes passage längs Storvatnet som tog mig mycket tid att passera
 

Bilagor

  • IMG_7494_1.jpg
    IMG_7494_1.jpg
    49.4 KB · Visningar: 375
  • 18-07-01, vid Reindalhytta 2.jpg
    18-07-01, vid Reindalhytta 2.jpg
    41.5 KB · Visningar: 369
  • 18-06-30, vid Snötoppen 1.jpg
    18-06-30, vid Snötoppen 1.jpg
    28.4 KB · Visningar: 361
  • IMG_7633_1.jpg
    IMG_7633_1.jpg
    44.6 KB · Visningar: 365
  • IMG_7641_1.jpg
    IMG_7641_1.jpg
    34.1 KB · Visningar: 359
  • 18-06-30, på väg till Gammelsetra 1.jpg
    18-06-30, på väg till Gammelsetra 1.jpg
    53.8 KB · Visningar: 358
Vad var problemet med den där sista passagen? Jag gick motsatt håll 1997 (Vangshaugen till Loennechenbua) och minns inga svårigheter alls.
 
Hej,
du kanske var allmänt i mycket bättre skick än jag var. Efter Loennechenbuan måste man passera stora stenblock (har bara upplevt i Rago NP något liknande). Det gick ju an men sedan vid Storvatnet där ravinen med snödrivan i fick passeras kände jag att det var nog den svåraste passagen jag varit med om vid någon fjällvandring. Snön var hårdpackat som is och nästan en meter hög från stigen. Även om jag hade på något sätt kommit upp på den hade jag glidit ner i vattnet. Istället klättrade jag upp och försökte kommer till början av ravinen men tog mig för tidigt ner och hasade ner mig i ravinen och hoppades jag skulle landa på bar mark (20 cm barmark mellan väggen och snön). Det lyckades jag med och sedan behövde jag "bara" korsa snön som var vid det stället ca. 1,5 m bredd. Jag stampade ut fotsteg i den hårda snön och gick över men höll nästan på att glida iväg med ena benet. Väl över gjorde jag en del missbedömningar, jag såg stigen långt nere vid vattnet men tyckte det var väldigt brant att gå ner just efter och fortsatte därför högt upp. Vid något ställe trodde jag att kunna ta mig ner hasandes men halvvägs ner insåg jag att det inte gick så jag klättrade upp igen och tillbaks till ravinen och tog mig ner där. Efteråt var det inga svårigheter mer. Jag hade extremt dåligt väder just då och det gjorde inte saken bättre. Vid bra väder hade man kunnat ta det med mer ro och vilat emellanåt.
Det kan ha varit lättare från andra hållet, det kanske fanns inget glapp mellan snödrivan och leden. Det kan också vara så att snödrivan varit bortsmält när du gick. Sedan är ju etappen väldigt långt, enligt vägvisaren 22 km men paret jag träffade dagen innan sade att enligt deras GPS var det 29 km och det kändes mer som 29 km än 22 km (Åmotdalshytta till Gammelsetra). Nuförtiden går jag inte så långa etapper, max 15 km.
Mvh Veni
 
Ja, det här var ju augusti 1997, jag var knappt 53 år och efter en varm sommar fanns inga snöhinder alls. Blockterräng har jag varit med om en hel del, både i fjällen och i Alperna, och det är irriterande långsamt.


Nu hade jag tänkt göra en tur till Dovrefjell (min fjärde) eftersom jag inte fick biljett till att resa till Sulitelma/Padjelanta (sovplatserna var utbokade vid aktuell tidpunkt). Men när det nu är ovisst med eldningsförbud på fjället (jag vill tälta och jag vill äta minst ett varmt mål om dagen) och jag dessutom har lite ont i en fot får det vara.
 
Du kan ta med en termos och koka vatten vid stugorna. Själv hade jag inget kök med mig, sov i stugorna och vid den ena tältnatten åt jag bröd med pålägg. Jag är inte så noga med det.
 
Jag har redan avbeställt. Jag funderade en stund om jag skulle gilla en vandring utan ett enda lagat mål eller åtminstone kaffe på morgonen. Och ren tältvandring är än så länge det enda jag kan tänka mig i fjällen.


Sen tillkom andra kompikatioenr som hemresan från mitt tänkta mål Skjåk Seter.


F ö har jag knappt några ideer kvar i Sydnorge efter 17 besök.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
tommystrom Leder till Snöhetta i Dovrefjell Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Dovrefjell Fjällvandring 8
LaxDaddy Femundsmarka/Dovrefjell Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
barre En tur i Dovrefjell i somras Fjällvandring 5
paddel Björn Fjällkarta för dovrefjell? Fjällvandring 12
paddel Björn 5-7 dgr-tur i Dovrefjell Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Utanför lederna i Dovrefjell? Fjällvandring 2
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...