Lågor i absiden? (Omnifuel)

Hej!

Jag är ny på vintertältning och bensinkök. Har så smått testat nya Omnifuel-köket hemmavid och fick väldigt stora lågor vid förvärmningen. Har tänkt att man vill kunna laga mat i absiden, framförallt i blåsigt väder, men med så stora lågor känns det inte som någon bra idé med närheten till tältduken. Finns det några erfarenheter här? Går kanske bra bara man ser till att släppa ut mindre bensin till förvärmningsfilten? 2 sekunder som rekommenderas gav rejäl låga som också brann betydligt längre än 40 sekunder som manualen sade.

Hur gör ni?

För övrigt känns vindskyddet till Omnifuel lite som ett skämt, hur använder ni det? En tjockare typ av aluminiumfolie som vecklas ut och - trycks ner i snön, eller vad? Känns som det lätt borde blåsa bort, men har inte provat på fjället än.
 
Jag förvärmer bensinköket (trangia mulifuel II) i absidern men förvärmer m sprit ist bensin. Blir lite mindre lågor och sotar mindre. Precis när lågorna är som störst håller jag spaden eller stekpannan över men det är aldrig så varmt att det egentligen skulle varit någon fara för duken. Det viktigaste att komma ihåg är att ventilera ordentligt, dvs inte bara m ventilerna utan även ha dörren öppen.
70122a85f1403d5ef5cdc9185c4f6adc.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Klassisk fråga :)

Den här funderingen har ju varit uppe ett gäng gånger här på utsidan och vilken lösning man föredrar är helt klart personlig. Vissa är mer försiktiga än undertecknad.

Jag har alltid startat mina bensin kök rakt av inne i absiden på exakt samma sätt som jag gör utomhus. Först sprutar man ut en skvätt bensin i koppen under brännaren. Tänder på = höga fina lågor som med jämna mellanrum når upp till absid-taket. Och sen kör jag igång det uppvärmda köket.

Nu vet jag sen tidigare att det finns massor av argument mot denna metod, men jag har väl gjort på detta sätt en 400-500 gånger de senaste 30 åren utan någon olycka, så personligen betraktar jag risken som minimal.

Någon extra ventilation har jag inte heller. Däremot öppnar jag absiden lite då och då för att vädra ut varm och fuktig luft för att få torrare miljö inne i tältet.

/ Stefan
 
Kolmonoxidrisk

Kör jag köket i tältet (främst för att torka kläder) så befinner jag mig på utsidan.
Lyckades i min ungdom kolmonoxidförgifta mig.
Inte något jag önskar återuppleva.

Förövrigt varnar både tälttillverkare och köktillverkare för att köra köket i tältet.

/John
 
Absider ser väldigt olika ut & bensin vid fel gradtal (låga grader) kan bete sig otrevligt.

Om du har lågt i tak rekommenderar iaf jag att alltid ha en mindre flaska med ”kroppsljummen” rödsprit att förvärma med istället.

Jag använder dock bara bensinköket på vintern (i princip), så jag har monterat det i mitt älskade Trangia 27, vilket oftast gör det till en barnlek att tända ute & sedan flytta in brinnande.

Någon talade kolmonoxidförgiftning, och kör du med kastruller med ”värmeväxlare” så kan halterna öka tror t.o.m. det var hundrafalt vid mest missgynnsamma utfall, så oavsett vilken kombination är rejäl ventilation att föredra.
 
Någon talade kolmonoxidförgiftning, och kör du med kastruller med ”värmeväxlare” så kan halterna öka tror t.o.m. det var hundrafalt vid mest missgynnsamma utfall, så oavsett vilken kombination är rejäl ventilation att föredra.

Märkte detta när jag köpte kastrull med ”värmeväxlare” och provkörde hemma i köket - det stod varning i bruksanvisningen (som jag för en gångs skulle läste INNAN) men blev förvånad över att det märktes så mycket som det gjorde! Kan inte minnas dock att det märktes något nämnvärt när jag provade min JetBoil!?
 
Dom extremt höga 100 faldiga CO halterna får man när man smälter snö med flänskastrull och gasen i botten.

Ganska kallt kärl som kyler lågan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brandmansmicke För stora lågor Primus MFS Kök och brännare 1
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
fotojocke Omnifuel va nått med mindre ljud??? Kök och brännare 17
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
Mezzner Reservdelar Omnifuel Kök och brännare 12
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
mBengtson Dekomprimera bränslebehållare till Omnifuel Kök och brännare 2
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Banankontakt Kärvande avstängningsventil Omnifuel Kök och brännare 2
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
Urwaldjaeger Primus Omnifuel med Trangia adapter Kök och brännare 20
j.alander Omnifuel läcker (?) Kök och brännare 18
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Christer.F Vikt primus omnifuel. Kök och brännare 16
hannulan Omnifuel - storlek på munstycken Kök och brännare 3
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Staffan Andersson Omnifuel-läckage Kök och brännare 6
fremag Primus Omnifuel monterat i Trangia Kök och brännare 5
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
mikva Primus Omnifuel - kärvande reglervred? Kök och brännare 10
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
klabroy omnifuel pakettering i ryggan Kök och brännare 19
jeppe78 Omnifuel vs ETA power MF Kök och brännare 13
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
angerheim Omnifuel till triangan Kök och brännare 6
Joakim Ambrosson Omnifuel som inte går att stänga av Kök och brännare 9
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
niwa Omnifuel - bensinspill Kök och brännare 15
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
diamondsutra Omnifuel och bräsle Kök och brännare 32
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
hvidt Montera Primus Omnifuel i Triangiakök Kök och brännare 13
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
MLind OmniFuel i Trangia 25 Kök och brännare 11
Stekpanna till omnifuel Kök och brännare 11
Trangia och Primus Omnifuel Kök och brännare 9
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...