Lätt ryggsäck?

Ett mellanalternativ kan vara Granite Gear - har själv en 60 liters från dem (blaze?) som jag använt några år och tycker väldigt mycket om. Dock väger den närmare 1,4 kg, så är väl inte jättelätt direkt.

MEN jag älskar att bärsystemet är otroligt bekvämt, den har alla ytter och innerfack jag är intresserad av, den är ganska stryktålig etc.

Framförallt det stora ytterfacket med flexibelt nät baktill tycker jag är jättesmidigt för allt möjligt.

Jag tycker Exped har gett oss möjligheten genom sin Flash Pack Pocket, gjord för Lightningsäckarna, men går säkert att använda på fler säckar. Vill du ha en rejäl nätficka så kostar det £10. Det tycker jag är prisvärt.
 

Bilagor

  • IMG_5184.jpg
    IMG_5184.jpg
    62.4 KB · Visningar: 804
En säck som funnits med ett tag nu är Crux. Finns i två volymer, AK57 och AK70. Och med 3 olika rygglängder.

http://www.crux-climbing.se/Crux-Climbing/Ryggsackar_57_och_70_liter.html

Jag har använt den stora på många fjällturer och gillar den. Med tiden har jag upptäckt brister, men de är få. Med tanke på sin låga vikt lastar den otroligt mycket, den stora (som väger ca 1550g) klarar bortåt 25 kg innan den börjar bli obekväm. Tyget är mycket slutstarkt, innehåller kevlar.

Den har uppdaterats nyligen, kanske har bristerna åtgärdats? Skulle vara intressant att få höra erfarenheter om den nya varianten.

Peter

Jag har den nya modellen av AK70 sedan knappt ett år tillbaks och har hunnit använda den på två långturer och några kortare utflykter. Den är byggd med mycket kraftiga material, men håller vikten nere genom att vara extremt minimalistisk. Än så länge har jag inte använt den tillräckligt för att uttala mig om ifall den verkliga kvaliten motsvarar känslan man får av den - det vet jag nog först om sisådär fem år eller så...

Säcken är numera helt vattentät (inga mer regnskydd för mig :) ) och snörlåset i toppen är utbytt mot rullstängning. Den har endast ett stort huvudfack och ett mindre utrymme i det avtagbara locket. De två sidofickorna är så små och trånga att jag mest uppfattar dem som dekoration. Kompressionssystemet fungerar OK, men är inte det bästa jag sett.

Bärsystemet är hårt och väldefinierat utan någon överflödig stoppning någonstans. Det är helt fast, så man måste beställa rätt storlek. Jag har nog inte packat mer än runt 20-25kg i den, och det är absolut inget problem för den här säcken.

Länk till produktsidan:
https://www.crux.uk.com/product/3g-ak70-rt

Tillgängligheten just nu verkar dock vara något begränsad då den inte funnits i Crux's webshop på några månader - det står på sidan att det ska komma fler i oktober 2016!

/Pär
 
Säcken är numera helt vattentät (inga mer regnskydd för mig :) ) och snörlåset i toppen är utbytt mot rullstängning. Den har endast ett stort huvudfack och ett mindre utrymme i det avtagbara locket. De två sidofickorna är så små och trånga att jag mest uppfattar dem som dekoration. Kompressionssystemet fungerar OK, men är inte det bästa jag sett.

Bra att få veta! Det här med regn kunde vara ett problem med den förra modellen. Det rann på något sätt in i säcken bakom nacken. Blixtlåset på topplocket höll heller inte tätt. Det låter som det är bättre nu.

De små fickorna har jag också tyckt är ganska oanvändbara, men det kanske beror på att säcken designades som klättersäck?

/Hans
 
Jag kör med Gossamer Gear Mariposa, lite äldre modell än den som finns nu.
60 liter, under kilot i vikt. Med höftbälte, på min äldsta gick det att ta bort höftbältet har jag för mig.
Tyvärr ifrån USA, och jag har inte sett om det finns att beställa någonstans ifrån EU?

Det här med vattentät, finns det verkligen någon ryggsäck som är helt tät, förutom speciella med tejpade eller svetsade sömmar och rullstängning, och tjockt pu belagt tyg? Jag kör med vattentäta innesäckar/packpåsar, men efter endel dags regn i somras så var de också fuktiga. En skåning i Nikkaluokta rekommenderade dubbla påsar, skall testa det nästa gång.
 
Har aldeig fattat varför man inte syr ryggsäckarn i samma material som regnskydden, regnjackor eller tälten. Hur svårt kan det va liksom? De vattentäta som finns är tunga pvc- säckar och rätt otympliga.

Skulle gärna ha en rygga i tejpad sil-nylon om det bara håller för lite grenrisp och dyl.
 
Jag gissar att det är för att så fort man sliter på tyget lite då är det inte vattentätt längre.
Sea To summit har nylontyg med silikon på ena sidan och pu på andra, i de vattentäta packsäckar jag använder, men jag vet inte om någon använder sånt tyg i ryggsäckar.

Min gamla tunga Macpac Glissade skall vara vattentät med förimpregnerad (vaxad?) tråd innan den är vävd. Tror det är blandning mellan bomull och polyester, den har varit tät hittills med väger ordentligt när den är tom. Den har klarat endel vandringar och flygplanstransporter, det klarar nog inte de lättare säckarna.

Silnylon går inte att tejpa, men man kan ju täta dem med silikon i sömmen.
 
Ni som kör med crux-säck, ni har inte lidit av kondens i säcken? Jag körde med en vattentät påse som kameraväska i somras. Det slutade med att det blev så fuktigt i den så att kameran la av.
 
...

Det här med vattentät, finns det verkligen någon ryggsäck som är helt tät, förutom speciella med tejpade eller svetsade sömmar och rullstängning, och tjockt pu belagt tyg? Jag kör med vattentäta innesäckar/packpåsar, men efter endel dags regn i somras så var de också fuktiga. En skåning i Nikkaluokta rekommenderade dubbla påsar, skall testa det nästa gång.

Materialet som Zpacks har i sina säckar verkar vara bland det bästa som finns just nu om man vill få ner vikten och ha en vattentät säck. Dyneema Composit (tidigare Cuben) på insidan och 50 denier polyester på utsidan. Väldigt lätt och enligt andras erfarenheter väldigt tät. Hållbarheten är knappast i nivå med mer vanliga ryggsäckar, men bör hålla bra för den som sköter om den.
Har inte provat någon av deras säckar än, men när det är dags att byta ut nuvarande Lightning 60 blir det troligtvis en Zpacks.
 
Bra att få veta! Det här med regn kunde vara ett problem med den förra modellen. Det rann på något sätt in i säcken bakom nacken. Blixtlåset på topplocket höll heller inte tätt. Det låter som det är bättre nu.

Blixtlåset på utsidan av topplocket är kvar och av den 'vattentäta' typen. Förmodligen en av de delar som riskerar att krångla först på den här säcken. Jag hade gärna sett att det satt på insidan istället - lite krångligare att komma åt, men inte lika utsatt för regn.

De små fickorna har jag också tyckt är ganska oanvändbara, men det kanske beror på att säcken designades som klättersäck?

I all rättvisa så kallar Crux dem för 'wand pockets', men det är ändå lite synd att man inte får ner en liten vattenflaska i dem.

Har aldeig fattat varför man inte syr ryggsäckarn i samma material som regnskydden, regnjackor eller tälten. Hur svårt kan det va liksom? De vattentäta som finns är tunga pvc- säckar och rätt otympliga.

Skulle gärna ha en rygga i tejpad sil-nylon om det bara håller för lite grenrisp och dyl.

Det undrar jag också... Just sil-nylon är nog i klenaste laget och inte tillräckligt tätt när man väger in åtdragna packremmar på utsidan och liknande. På sådana tryckpunkter så krävs högre vattenpelare för att hålla tätt utan att vattnet kryper igenom.

När jag sytt egna säckar har jag använt X-Pac som jag tycker ligger nära idealet för en 'normalanvändare'. Det kräver dock tätning av alla sömmar så att det inte läcker där.

Ni som kör med crux-säck, ni har inte lidit av kondens i säcken? Jag körde med en vattentät påse som kameraväska i somras. Det slutade med att det blev så fuktigt i den så att kameran la av.

Det är inget som jag märkt av. Jag har tidigare använt lite mindre hemmasydda heltäta säckar på kortare turer med lättare packning och inte heller då haft några sådana problem.

Materialet som Zpacks har i sina säckar verkar vara bland det bästa som finns just nu om man vill få ner vikten och ha en vattentät säck. Dyneema Composit (tidigare Cuben) på insidan och 50 denier polyester på utsidan. Väldigt lätt och enligt andras erfarenheter väldigt tät. Hållbarheten är knappast i nivå med mer vanliga ryggsäckar, men bör hålla bra för den som sköter om den.
Har inte provat någon av deras säckar än, men när det är dags att byta ut nuvarande Lightning 60 blir det troligtvis en Zpacks.

Cuben fungerar säkert bra i det här sammanhanget, särskilt om man bättrar på slitstyrkan med ett extra skyddande lager. Det är fortfarande ett relativt känsligt material ur slitagesynpunkt, men knappast värre än många andra material som används i flera lättviktssäckar - som vanligt en avvägning mellan olika prioriteringar.

Crux's lösning med kevlar och svetsade sömmar är ju i det stora hela overkill, men med tanke på att de lyckats få ihop en så stor säck med riktigt bra bärsystem på bara 1,5kg så kan jag acceptera vissa överdrifter :cool:
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.