Sarek 2013, Kvikkjokk - Ritsem?

Det där om Nuortap Luottojekna var bra att få att veta. Jag hade problem med att vada den i 2009, ca. 1 augusti och gick en bit upp och tillbake för att hitta lämpligt vadställe (med kängar minns jag). Jag var inte så högt uppe att någon snöbrygga eller glaciär blev aktuell. Andra år där det har varit tidigare på säsonen har jag inte haft problem med den

Annars tänkte jag inte att Er rutt skulle bli problematisk, och det är väl också det almänna intrycket som de tidigare svaren redan har givet Er.
Det händer att Sarvesjåhkå är så tillpas skicklig att Ni kan vade den längre nedströms och komma över på norra sidan. Det finns breda och bra uppdelade strök och det finns kanjonen vid renvaktarstugan. Det är vanligt att gå nära jokken - evt på de sandbanker som ofta skapas i torrare perioder.

Men som redan påpekad är det natur, och vad som är möjligt några år, är det inte andra:cool:
 
Är det inte enklast att gå västra sidan av Lullihavagge och sedan södra sidan av Sarvesvagge. Inga problem.

Ja, det är just det vi är inne på, Nuortap Luottojekna ligger ju söder om Sarvesvagge. Det var kanske lite förvirrande att jag nämnde Ridánjunjesjågåsj, som ju ligger på norra sidan. :)
 
En fråga: Hade det gått att vada själva Sarvesjåhkå någonstans efter utflödet av denna glaciärjåkk? Jag tänker då på sträckan fram till mötet med Ridánjunjesjågåsj.

Jag kom ner från Luottolako och passerade stugan på flera 100 meters höjd över dalbotten. Så jag såg inte jokken med vadarögon, men jag kan inte tänka mig att den var vadbar. Jag hade tom. besvär med jokken från Svenonius glaciär till den lilla sjön på Luottolako. En omständighet som jag har svårt för vid glaciärjokkar är den dåliga sikten. Om jag inte ser botten känns vadet ytterligare besvärligt. Så här såg det ut vid jokkens sammanflöde med Sarvesjåkkå. Ser kanske inte så svårt ut på bild....men i verkligheten var det en annan historia.
 

Bilagor

  • SNB13464.jpg
    SNB13464.jpg
    74.2 KB · Visningar: 541
Är det inte enklast att gå västra sidan av Lullihavagge och sedan södra sidan av Sarvesvagge. Inga problem.

Gena inte genom att hålla höjd vid Lulihvagges anslutning till Sarvesvagge. Man blir överfallen av tätvuxen och högt vide på Sarvesvagges södra sida. Vada jåkken från Nåitevagge (enkelt vad), sikta därefter rakt mot Sarvesjåkk och följ södra strandbanken västerut.
 
Så här såg det ut vid jokkens sammanflöde med Sarvesjåkkå. Ser kanske inte så svårt ut på bild....men i verkligheten var det en annan historia.

Tack för svar och klargörande bild! Och ja, det ser ut att vara fullt upp till brädden i glaciärfåran. Ser man noga på fotot går det att ana problemen. Med så stark ström som det ofta är i dessa bäckar har man problem.
 
Det är bra med så mycket tips om vadning. Våra tidigare turer i området har som sagt inneburit en del vadproblem. Detta har haft som konsekvens att vandrandet har tagit längre tid än planerat. Denna gång hade vi tänkt avsätta tio dagar varav två av dessa blir halvdagar på grund av till och fråntransport. Låter det som en rimlig tidsåtgång?
 
Det är bra med så mycket tips om vadning. Våra tidigare turer i området har som sagt inneburit en del vadproblem. Detta har haft som konsekvens att vandrandet har tagit längre tid än planerat. Denna gång hade vi tänkt avsätta tio dagar varav två av dessa blir halvdagar på grund av till och fråntransport. Låter det som en rimlig tidsåtgång?

Om början är Kvikkjokk - ungefär Pårtestugan 0,5 dag och slutet är Kisurisstugan/Treparkmötet - Änonjalmme 0,5 dag (kolla båtens avgångstid) så skulle jag säga att tiden kan räcka . Men då ska allt gå bra med väder, vad och annat. Själv skulle jag lägga in 1-2 reservdagar för vila och oförutsett för att vara säker.

En reservplan kan vara att om man ligger efter vid Alkavare kapell gå följande väg: Nasasjávrre, vada Guohperjåhkå, gå väster om Låvdak, fortsätta väster om Gisuris och till Treparksmötet. Då bör man tjäna 1 dag jämfört med den ursprungliga planen, kanske 1½. Det allra mesta av den vägen är dessutom lättgången mark.
 
Om början är Kvikkjokk - ungefär Pårtestugan 0,5 dag och slutet är Kisurisstugan/Treparkmötet - Änonjalmme 0,5 dag (kolla båtens avgångstid) så skulle jag säga att tiden kan räcka . Men då ska allt gå bra med väder, vad och annat. Själv skulle jag lägga in 1-2 reservdagar för vila och oförutsett för att vara säker.

En reservplan kan vara att om man ligger efter vid Alkavare kapell gå följande väg: Nasasjávrre, vada Guohperjåhkå, gå väster om Låvdak, fortsätta väster om Gisuris och till Treparksmötet. Då bör man tjäna 1 dag jämfört med den ursprungliga planen, kanske 1½. Det allra mesta av den vägen är dessutom lättgången mark.

Okej, jag ska överväga det. Reservplanen är något liknande en väg som jag också har funderat på. Eftersom att jag/vi har bedömt sträckan före Alkavare kapell som svårare/mer tidskrävande så finns det några funderingar på vad vi gör om vi kommer dit senare än planerat. En annan plan var att gå in mot de centralare delarna av Sarek ifall det gick långsamt och då ansluta till någon "väg" som vi gått tidigare för att kunna bedöma tidsåtgången bättre. Jag tror dock inte att vi har så mycket att vinna på det i det läget.

Sen är det såklart så att ifall vi kommer för sent till båten, bussen och tåget så handlar det främst om en extra kostnad för en till biljett och en extra dag i fjällen. Reservbränsle och mat kommer vi ha med oss ändå.
 
Intressant läsning, och lärorikt även för mig!

Från Alkavare kapell har jag själv gått rakt emot Låddejåkkåstugorna. Enkel vandring via Unna Båravárásj (bra tältplats), men väl framme vid Máhttoajvves norra sluttning gäller det att genast ta höjd för att undvika det jobbigaste videt.

Hälsn Pelle
 
Det där om Nuortap Luottojekna var bra att få att veta. Jag hade problem med att vada den i 2009, ca. 1 augusti och gick en bit upp och tillbake för att hitta lämpligt vadställe (med kängar minns jag). Jag var inte så högt uppe att någon snöbrygga eller glaciär blev aktuell. Andra år där det har varit tidigare på säsonen har jag inte haft problem med den

Jag får räkna mig till dem som hade problem där, nu i somras 2012 som var rätt blöt. Vi gick till slut över på ett rätt risigt snöfält kring 900m-linjen som vi nog inte hade vågat oss på om det inte hade varit för att vi hade sett i kikare att några gick över dagen innan.

Det andra problemet vi hade var den ej namngivna bäcken från Luottojaure - vi spenderade två nätter där innan vi övergav planerna att möta upp med annat sällskap på Noajdevallda och gick ensamma uppåt över Luottolahko istället (vilket var OK i efterhand, de var fördröjda pga ihållande regn innan de tog sig igenom Lulliavagge hsh, å andra sidan hade en dag till fördröjning gett oss solsken på Luottolahko istället för småregn med vinden i ansiktet). Så här såg det ut då:

IMG_1740.b.jpg

Det sägs också (Grundsten) att man normalt kan passera den på snöfält en bit upp längs sluttningen. Vi gjorde en annan bedömning av det här snöläget :)

IMG_1742.b.jpg

Första natten kunde vi höra hur det först hällregnade och en halvtimme senare levde forsen om ännu mer. Den lilla stranden vi hade tagit vatten första kvällen var under en dm vatten. Så här i efterhand om det hade verkligen behövts så hade vi nog kunna vada den i samma vattenföring som första kvällen, men det såg lite väl riskfullt ut.

Om man är villig att gå en omväg så kan man ju alltid gå upp på platån och ta den där det är plattare, men det är några höjdmeter upp från dalen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Råsunda Sarek juni 2013 Fjällvandring 11
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.