Bortglömda områden i Sarek?

Har varit vid detta Shangri la kanske 10-15 ggr och har blivit en av mina favoritplatser.
Eftersom sjön ligger högt och är exponerat för västlig vind är bra väder en förutsättning för att uppleva skönheten här.
En spännande väg till sjön är via Alkavagge och ravinen mellan Alkavare och Härrapakte. Vidare västerut på 1200-meters nivån, passering mellan Nasajtjåkkå 1312 och topp 1254. Vid nedstigning sikta på Nasasjaures västra ände. Bästa tältplatser finns norr om sjön. Gräsmark på en hylla ca 20 meter över sjön.
Det är enkelt att även ta sig till sjön via Koupervagge eller från väster. Gräs hela vägen.
15 gånger i Nasasvagge! Du måste sannerligen älska denna plats lika mycket som jag gör!

God tur!
 
Vad fint att folk skriver i den här tråden och berättar om ställen dom varit på.
Det tar tror jag, lång tid innan gemene man kan frigöra sig ifrån andras färdbeskrivningar, guideböcker och andras uppfattningar om rätt eller fel, och själva skaffa sig en övertygande bild om sin egen rotfasta plats i fjällvärlden. Sarek tillhör ju de platser som alltid ligger högt upp på många fjällvandrares önskelista. Området är ju så pass stort och ödsligt, samtidigt i dag välbesökt, ibland även trångt på såväl av svenskar som utlänningar.
Att försöka slå ett slag för de mer obesökta platserna i Sarek är ju svårt. De flesta i dag vill ‘känna igen sig’ i andras vandringar, uppleva samma strapatser som andra gjort, gå i samma upplöjda hjulspår. Guideböckerna hänvisar oftast till leder som tyvärr är konventionella. Finna sitt eget Sarek är ofta en chansning på gott och ont.


Jag var en gång på Mallorca. Jag fann en tom plats i en ödslig anonym park mitt i Palma stad. Där var det: tyst, bara udda människor, gamla tanter som matade duvor, gubbar som drack vin, barn som lekte. Det var tyst tomt och väldigt vackert. Jag minns fortfarande den platsen som något oerhört vackert. När folk pratar om att: “Mallorca är förstört” tänker jag ofta på den platsen.. Vad jag menar är: Anstränger man sig lite finns det platser utanför allfartsvägarna, som Ni själva äger och kan finna ro i..
Jo, Jag tycker också om Nasavagge måste jag säga. Jag tycker folk borde ge den sjön en till chans. Det är inte bara ett ställe man passerar i jakt på en annan vy..
 

Den där Nygårdh har irrat omkring överallt, till glädje för oss andra! Detta minns jag inte att jag har inte läst av honom.


Okej, då är jag kanske inte lika nyfiken på området längre.

Hm, mitt intresse svalnar kanske något också. Om det inte finns en fjälluggla eller fjällräv som lurar där! Det var ju åtminstone förr i tiden rätt ställe att leta på.
 
Lite längre norrut finns Sierggavagge, en c:a 1 mil lång dalgång. Lättvandrad och fina kontraster med Akka, Niak, Kantberget etc. i den östra fonden och Padjelanta i den västra. De flesta går Rouhtesvagge och "missar" denna dalgång.
Calle

Ja, denna dalgång är fin. Jag hamnade här rätt tidigt eftersom Lunds Universitet har en inventeringsruta för fåglar på södra sidan, och jag skulle inventera där. Ytterligare något söderut har vi Låvdak-området, och jag har för mig att Grundsten kallar Låvdak "det okända Sarek".

Låvdak skulle jag gärna vilja gå omkring mer ordentligt i. Och kanske blir det inventering i år igen i Sierggavágge, så jag kanske hamnar där!
 
Området norr om Äparmassivet kändes folktomt när jag var där i somras. Grundsten nämner platsen som en av Sareks botaniskt mest intressanta. Ligger ett flygplansvrak nere vid Vuoinesluobbalah som kan vara värt att besöka. En bestigning av norra Äparkammen rekommenderas som numera är en av mina favorittoppar i Sarek. Nedanför kammen kan man komma tätt inpå båda glaciärerna och nedanför Ruopsokjekna vid issjön finns en liten spännande tältplats (se bild).

/Johan

Uppe i Ähpar har jag inte varit, och allt det du beskriver - inkl tältplats - låter helt enkelt underbart!
 
Jag skulle vilja tipsa om Rapadalens södra sida (delen öster om Kåtokjåhkå). Större delen av sträckan kan man vandra längs med älvstranden. Fridfullt och vackert.

Jag har läst andra som också rekommenderat detta område. Det verkar vara helt i min smak.

Andra bortglömda delar är de båda Jeknavaggarna, den östra och den västra. Båda är karga och vackra. Den östra medger några fina tältplatser vid sjön i dalens inre. Den västra är en fin inkörsport till Luottolahko.

Undrar om den västra Jeknavagge är vätrafikerad, den är ju som du skriver en bra väg vidare till Luottolahko och Svenonius glaciär. Men den östra är väl mer undanskymd, och det lockar mig, precis som hela massivet vid Gådoktjåhkkå och Bielloriehppe.

Men du kanske vara ute efter än mer bortglömda delar än så. Ett område jag inte besökt, men som jag ibland funderar på att ta mig till är Jilavagge, den lilla inspränga dalen i Skårkimassivey. Tore Abrahamsson nämner den som potentiellt färdmål i sin Detta är Sarek.

Ja, varför inte? Detta är nog väldigt avsides och intressant! Tack för alla dessa förslag!
 
Några "glömda" områden

Södra Rapadalen har ju redan nämnts (se också min blogg). Det finns ett annat område som liknar Södra Rapadalen på många sätt och det är västra delen av övre Rapadalen. Jag gick denna del ett par gånger då det fortfarande fanns en båtlänning. I dag måste man väl nå denna del av Sarek uppifrån Smaila.
Är man intresserad av fågel och fauna är infarten via Änok en märklig upplevelse. Antingen beställer man båtturen från Kvikkjokk eller också drar man med sig en egen kanot och paddlar uppåt från selet. Härifrån når man Tjuoltavagge och Njåtjosvagge från ett annorlunda håll. Går du denna väg ser du nästan garanterat älg och rovfåglar (rara sådana) och kanske spår av björn och järv.
Området kring Änok riskerar tyvärr exploatering. Se bland annat inläggenom hotet mot vår fjällvärld.
Bilden här nedan är från nedre Njåtjosvagge.
 

Bilagor

  • Änok-NedreNjåtjosvagge.jpg
    Änok-NedreNjåtjosvagge.jpg
    26.8 KB · Visningar: 1,279
Södra Rapadalen har ju redan nämnts (se också min blogg). Det finns ett annat område som liknar Södra Rapadalen på många sätt och det är västra delen av övre Rapadalen. Jag gick denna del ett par gånger då det fortfarande fanns en båtlänning. I dag måste man väl nå denna del av Sarek uppifrån Smaila.
Är man intresserad av fågel och fauna är infarten via Änok en märklig upplevelse. Antingen beställer man båtturen från Kvikkjokk eller också drar man med sig en egen kanot och paddlar uppåt från selet. Härifrån når man Tjuoltavagge och Njåtjosvagge från ett annorlunda håll. Går du denna väg ser du nästan garanterat älg och rovfåglar (rara sådana) och kanske spår av björn och järv.
Området kring Änok riskerar tyvärr exploatering. Se bland annat inläggenom hotet mot vår fjällvärld.

Många fina tips, tack för det! Änok är ett område jag funderat en hel del på. Dess mest sydliga del blev ju naturreservat 2008 (Kamajokks naturreservat). Det är en bit utanför Sarek men hela Änok, Tjuoldavágge och Njoatsosvágge borde ju rätteligen höra till Sarek och skyddas. Tycker jag. Det finns uppenbarligen olika intressen som kolliderar i området, och detta med mineralprospekteringen är ju en tragisk historia. Tack för din information, Björn!

Änok är ett område jag verkligen skulle vilja besöka. Det är ju inte fel om det blir fler friluftsmänniskor som tar sig dit och lär känna det. För närvarande är det väl inte många vandrare som besöker området, mest lokalbefolkningen om jag förstått det rätt. Detta är nog verkligen ett "bortglömt område"!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...