Är Salomon Fellraiser bar?

Har sprungit en del terränglöpning i Fellraiser, och även vistats mycket i fjällterräng med lätta skor på fötterna.
Fellraiser är en relativt lätt sko med bra passform om man har smala fötter.
I samband med terränglöpning så blir jag inte sams med Salomons "snabbsnörning", den åker upp fort och man måste stanna och dra åt. Fellraisers plös för att stoppa undan snörningen är inte så stor, vilket kan påverka.

Vidare tycker jag den greppar riktigt dåligt på våta stenar och hällar. greppar helt ok på torrt före. Jag använder numer Inov-8 X-Talon 212, som enligt min mening är bättre både som terränglöpningssko och som lätt sko i fjällterräng.
Betydligt tunnare och snabbtorkande och även då lägre våtvikt.
Inov-8 har en mängder med modeller som jag kan rekommendera för ändamålet. Vet inte exakt hur långt jag gått/sprungit i mina, men tycker dom håller bra.

Tror även mycket på Dynafits Feline serie,https://www.xxl.se/dynafit-ms-felin...gclsrc=aw.ds&dclid=CMeDkL2ArtwCFZbamgodg0sHqg som verkar väldigt stryktåliga, och dessutom med Vibramsula, som bådar för bra grepp även då det är vått.
 
Jag har sprungit ganska mkt i salomons terrängskor (speedcross, XA pro, fellraiser) och genomgående är att dom håller ganska hög vikt, blir dom blöta så tycker jag dom blir sjukt tunga....

Det finns helt klart bättre skor med bättre fäste, bättre hållbarhet, bredare läst, bättre våtvikt men allt beror ju på vilken nivå man vill lägga sig på.

Numera springer jag uteslutande i fivefingers och xero shoes sandaler och jag kommer aldrig återgå till uppbyggda och tunga skor.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...