Sökes: Äldre kartor över Bergslagsleden

Hej!

Jag söker äldre kartor för Bergslagsleden, speciellt mellan Leken och Ånnaboda och i synnerhet där den gamla vinterleden finns med. Jag gissar att den fortfarande var aktiv någon gång på 90-talet? Någon som vet?
 
Att leder dras om beror ofta på att markägare inte vill vara med, eller att leden gick genom ett stort hygge.
Kartor är färskvaror och så är även leder.

Började mitt friluftsliv med Generalstabens 1:100 000 stigar hittades inte och plötsligt fanns en ny väg, ett bostadsområde som inte fanns på kartan.

Det finns alltid en orsak.

Gamla kartor har du prövat på biblioteket?

go tur
 
Jo, absolut, det är jag medveten om. Jag bor nära Leken och har på egen hand hittat flera km orangemarkerade träd med flagnad färg från den gamla vinterleden, mycket går över myrmark. Gissningsvis lades leden ner pga dåliga vintrar och dyrt att spåra upp den vintertid. Men jag är nyfiken på hur den fortsätter och tänkte eventuellt ta mig hela sträckan Ånnaboda-Leken på turskidor och vill där det är möjligt ta gamla vinterleden.

Ska kolla biblioteket, men tänkte att det fanns stor chans att någon satt på en karta här. :)
 
Ambitiösa turistbyråer har pärmar och mappar med gamla kartor. De som följer instruktionerna har bara det pinfärska.

I STFs Till Fots 1997 finns en liten kartbild över lederna i Närke.

lycka till
 
Vi var ute med gymnasiet 95/96 och skulle gå från Ånnaboda, av någon anledning kom vi in på vinterleden och fattade inte det först, har ett minne av att vi hade skjutfältet omedelbart väster om leden, så nära att vi följde kanten på skyltarna stundtals. Det borde innebära att vi gick mot blankhult och att den sträckan i alla fall delvis går väldigt nära eller till och med på samma ställe som delar av dagens skidspår. Blött var det så det räckte till och blev över.

Inte svar på frågan kanske men leden fanns i alla fall då om det kan vara till hjälp. Någon på Region Örebro län borde kunna ge svar på din fråga, annars är majjen på forumet en person med stor koll på området.

Min farsa har haft mycket gamla kartor som jag delvis tagit över, flera med militärt syfte från början så Villingsberg kan finnas med och då kanske även leden.
 
Mullemek:
Cool, den var ny för mig! Jag har hittat karta från 1981, men där är inte vinterleden med, iaf inte den jag hittat spår av nu.
 
Var inte vinterleden blåmarkerad eller minns jag fel? I så fall är det nog snarare en gammal dragning av sommarleden du hittat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.