Kloten

Hejsan alla,

Har nyligen fått hem en bok som heter Stuglandet och där nämner man att det finns stugor kring Klotenleden man kan bo gratis i, någon här som har nyttjat en sådan stuga?

Har ni nåra bilder så vore det väldigt tacksamt :)
 
"Majjen!"

Kolla här på utsidan Håkan Friberg eller Majjen som han kallar sig. Han har inventerat vindskydd i Bergslagen. Han har bl a gjort en vandring i Klotentrakten där han beskriver stugorna som finns där.
 
Karta

Utifall Håkan Fribergs inlägg inte inkluderar någon karta, så hittar du en ganska bra karta här över Malingsbo-Kloten.
Man har tyvärr glömt bort att ta med rast-/övernattningsstugorna i teckenförklaringen, men det är alltså de svarta barackerna.
 
Utifall Håkan Fribergs inlägg inte inkluderar någon karta, så hittar du en ganska bra karta här över Malingsbo-Kloten.
Man har tyvärr glömt bort att ta med rast-/övernattningsstugorna i teckenförklaringen, men det är alltså de svarta barackerna.

Tackar, har kartan men har aldrig varit i området förr så tänkte att det var bra att ha någon idé hur stugorna ser ut och vad det finns i form av vedspis, etc.
 
Stugorna

De flesta har britsar, grovt grusgolv och öppen eldstad med kåpa över i mitten ( i alla fall när jag gick där för några år sedan). Mysigt men inte särskilt energieffektivt med den öppna eldstaden.
 
I Spannkojan finns det iaf en eldpall tyvärr ligger den för högt från golvet så all värme går upp genom taket. Det är grusgolv och bänkar att sova på. I våras fanns såg men ingen yxa.
 
Abborrtjärnskojan.051.jpg
Kittlingsbergskojan.SANY0053.jpg
Dito koja invändigt. SANY0054.jpg
Spannkojan.SANY0061.jpg
Lumsenkojan. SANY0103 (1).jpg
Nyforskojorna. SANY0087.jpg
Samtliga - utom Nyforskojorna - är eldpallkojor. Numera kör förvaltaren inte ut ved. Nyforskojorna är en samling små och stora kojor utan uppvärmningsmöjligheter. I den kojan jag övernattade i läckte det in regnvatten.
Vid Lumsenkojan finns även en kolarkoja. Mycket smutsig invändigt.
Jag har gjort sammanlagt 4 vandringar i området, så jag svarar gärna på fler frågor.
 
Abborrtjärnskojan.Visa bilaga 26141
Kittlingsbergskojan.Visa bilaga 26142
Dito koja invändigt. Visa bilaga 26143
Spannkojan.Visa bilaga 26144
Lumsenkojan. Visa bilaga 26145
Nyforskojorna. Visa bilaga 26146
Samtliga - utom Nyforskojorna - är eldpallkojor. Numera kör förvaltaren inte ut ved. Nyforskojorna är en samling små och stora kojor utan uppvärmningsmöjligheter. I den kojan jag övernattade i läckte det in regnvatten.
Vid Lumsenkojan finns även en kolarkoja. Mycket smutsig invändigt.
Jag har gjort sammanlagt 4 vandringar i området, så jag svarar gärna på fler frågor.

Tack för dom underbara bilderna! :)
 
Några mer kojor

Hade nöjet att ta en promenad förra året och fick bekanta mig med två av alla dessa kojor.

Bråtenkojan såg fin utvändigt, men jag valde att inte övernatta där.
Såg härjad ut när jag kikade in.
attachment.php


Kojan vid Stora haraldstorp däremot var i bättre skick.
Som ovan skrev så är det en eldpall i mitten. Det var väldigt svårt att få drag i skorsten, men kan varit snö och is i vägen.
attachment.php

Som ni ser så kom jag dit lite för sent. Fanns gott om ved i förrådet när jag var där.
attachment.php

Dålig kamera och gott om rök försämrar fotokvaliten.
 
Senast ändrad:
Nyforskojorna - Lajvområde

Det ni beskriver som nyforskojorna ser ut som en av stugorna som vi byggde för ett levande rollspel en väldans massa år sedan. En större timrad stuga och ett handfull mindre. Tyvärr är det ingen som sköter om dem längre, så allt kommer rivas och arrendet sägas upp. Men det är iaf ideellt byggt av en liten förening i Ludvika. Ingen av oss hade timrat innan så det är tufft att de fortfarande står upp hur som helst. 🙂 Brukar vara upp och titta till dem någon gång per år och just småstugorna är i riktigt dåligt skick. Men så ni vet så är de inte byggda för att agera husrum åt vandrare och inget som underhålls av oss längre. Därför ska de tyvärr också rivas.
 
Senast ändrad:
Det ni beskriver som nyforskojorna ser ut som en av stugorna som vi byggde för ett levande rollspel en väldans massa år sedan. En större timrad stuga och ett handfull mindre. Tyvärr är det ingen som sköter om dem längre, så allt kommer rivas och arrendet sägas upp. Men det är iaf ideellt byggt av en liten förening i Ludvika. Ingen av oss hade timrat innan så det är tufft att de fortfarande står upp hur som helst. 🙂 Brukar vara upp och titta till dem någon gång per år och just småstugorna är i riktigt dåligt skick. Men så ni vet så är de inte byggda för att agera husrum åt vandrare och inget som underhålls av oss längre. Därför ska de tyvärr också rivas.
Aha! Som jag har funderat!

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bomaye Varg i kloten Vandringsleder 10
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.