Öde del av skåneleden

Hej. För något år sedan så läste jag här på utsidan om en (eller flera) etapper på skåneleden som tillsammans utgjorde flera dagars vandring utan tillgång till civilizationen. Nu hittar jag inte detta forumsinlägg. Vet någon vilken tråd det är? Alternativt vilka etapper på skåneleden som jag är ute efter.

// Jonas
 
Hej. För något år sedan så läste jag här på utsidan om en (eller flera) etapper på skåneleden som tillsammans utgjorde flera dagars vandring utan tillgång till civilizationen. Nu hittar jag inte detta forumsinlägg. Vet någon vilken tråd det är? Alternativt vilka etapper på skåneleden som jag är ute efter.

// Jonas

Jag vet inte om det var det som avsågs, men ås till ås-leden mellan åstorp och röstånga borde uppfylla kriterierna.
 
Tack. Just den sträckan går ju igenom söderåsen dock och där brukar det (enligt min upplevelse) vara ganska mycket folk, och det är nära till både byar och busshållsplatser. Resten av leden ser däremot inte ut att gå igenom så mycket civilization. Kust till kustleden öster om Osby ser ännu mer öde ut långa sträckor. Men tack!
 
Om du vill undvika folk och bebodda platser så är nog inte Skåne rätt destination för dig. Skåneleden öster om Osby må gå utanför de större tätorterna men passerar i ingen bemärkelse "öde" trakter.
 
Skåneleden numera förefaller vara tätt nyttjad av Tyskar och Danskar, vill du vara i fred är den fel val.
Även om du kan hitta isolerade delar i Skåne så är det inte utmärkta leder.
Men kustleden en novemberdag är det bara beslutsamma hundägare och du på.

go tur
 
Tack. Just den sträckan går ju igenom söderåsen dock och där brukar det (enligt min upplevelse) vara ganska mycket folk, och det är nära till både byar och busshållsplatser. Resten av leden ser däremot inte ut att gå igenom så mycket civilization. Kust till kustleden öster om Osby ser ännu mer öde ut långa sträckor. Men tack!

Absolut, det är en del folk även om det nog mest är mellan Skäralid och Klåveröd. Men det är inte landsväg mellan åkrar som andra stora delar av Skåneleden. Om du inte vill se folk och vara långt från civilisation så är det nog bättre att kolla på leder i Småland eller Västergötland.
 
Tack allihop

Tack allihop. Jag får leta efter andra ställen för längre turer i skogen (eller inte helt, skåneleden har fortfarande väldigt vackra områden) under sommarhalvåret. Västergötland ska jag kolla upp, där har jag inte varit ännu :)
 
Hej
Har gått Västra vätterleden från Tiveden till Mullsjö. Ganska långa sträckor genom ödemark. Skicka ett meddelande om du vill veta mer om vatten boende med mera.
 
Håller med övriga. Finns många vackra platser i Skåne, men för den som söker någon typ av avskildhet existerar det bättre ställen ganska nära. I sammanhanget vill jag ändå lyfta trakterna kring Torna Hällestad, där kan man bitvis hitta relativt sett folktomma platser.
 
Den mest folktomma vandringen på Skåneleden som jag gjort är från Åsljunga till Båstad. Det är c:a 4 mil utan busshållplats. Förvisso passerar man E6:an efter kanske 3 mil men innan dess...
 
Jag har rätt nyligen gått 5-6 dagar på Skåneleden, 11-16 augusti. På etapperna mötte jag två vandrande par. Däremot var det en del folk vid lägren, speciellt Brotorpet som inte känns som en riktig lägerplats. Vid Vesslarp var jag dock ensam övernattande. Att det inte är så väldigt civiliserade trakter belyser dock avslutningen. P g a genomgången magsjuka valde jag att avbryta vid Simontorp. Jag ringde därifrån till ett taxiföretag som i själva verket nästan uteslutande ägnade sig åt skolskjutsar. Turligt nog fanns en chaufför som kunde ta mig till Glimåkra mellan två ordinarie jobb. Dät övernattade jag på Byhotellet (400 kr!) varifrån jag sen tog buss till Osby. En natt på Stora Hotellet kostade (andas djupt!) 1400 kr. I beskrivningarna står att man kan nå (eller lämna) leden vid snart sagt varje lägerplats, m h a allmänna kommunikationer och det är inte riktigt sant!

De bästa låglandsturer jag gått är Ulrika (Linköping) -- Boxholm, 3 dagar; Torshag (Norrköping) -- Katrineholm, 4 dagar; Ramundeboda (Laxå) -- Ånnaboda (Örebro?) 4 dagar.
 
Senast ändrad:
"flera dagars vandring utan tillgång till civilizationen" på Skåneleden tror jag inte riktigt på. Däremot finns det nog sträckor där man inte har tillgång till campingplatser/hotell/värdshus/B&B e.d. utan kan behöva använda tält/egen sovplats. Exempelvis så har jag för mig att Österlenrundans västra del är svår om man nödvändigtvis vill sova i hus.
-Men det är ju bara att fingranska Skåneledens hemsida om man vill ha (påtvingat) icke-husboende.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Finaste del av Bergslagsleden för 2-3 dgr? Vandringsleder 4
vandrafjäll Vilken del av gästrikeleden ger bäst fiske? Vandringsleder 0
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
raven Österlenleden (en del av Skåneleden). Vandringsleder 4
camoscio Skåneleden Sölvesborg-Osby Vandringsleder 17
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
100826 Skåneleden, Nord-Syd leden. Vandringsleder 2
tomhylsan Felaktiga etapplängder på Skåneleden? Vandringsleder 10
Brauer Film från Skåneleden Kust-kust, Torekov-Båstad Vandringsleder 2
Sowi Frågor ang Skåneleden Vandringsleder 3
Miss Parker Parkering på Skåneleden - hur gör ni? Vandringsleder 5
MorrisB Ängelholm - Simrishamn med skåneleden. Frågor:) Vandringsleder 3
Bobart Skåneleden Vandringsleder 0
UlfBack Skåneleden Ås-till-ås Vandringsleder 20
jiemm Vindskydd längs skåneleden Vandringsleder 7
nilsjohan Skåneleden Vandringsleder 4
mickejay Ås till åsleden, Skåneleden. Vandringsleder 16
Walters Skåneleden - kust-kust Väst Vandringsleder 5
BrittMarie Tältmöjlighet vid Åstorp/skåneleden Vandringsleder 0
100826 Skåneleden-ås-ås leden Vandringsleder 6
PetNor Skåneleden (kust-kust) till helgen Vandringsleder 0
Grinchen Skåneleden, kust till kust Vandringsleder 2
100826 Finjasjö-leden (skåneleden) Vandringsleder 15
Newlin Skåneleden söndag-måndag Vandringsleder 0
Essexblue Framkomlighet Skåneleden? Vandringsleder 9
100826 Skåneleden-Snogeholm Vandringsleder 2
100826 Skåneleden-Skrylle... Vandringsleder 5
Martin90100 Ny etapp Skåneleden Vandringsleder 3
hrungnir skåneleden kust till kust Vandringsleder 11
raderad04 Skåneleden - Vejybstrand. Vandringsleder 3
Baidof Skåneleden(åsenleden). Vandringsleder 4
roger_madsen Skåneleden Vandringsleder 3
sb_stefan Cykling på Skåneleden? Vandringsleder 4
Kalle E Österlen - Skåneleden Vandringsleder 8
_lena Skåneleden Vandringsleder 5
Kust-kustleden,skåneleden. Vandringsleder 3
Newlin Skåneleden !! Vandringsleder 2
Sydöstra skåneleden. Vandringsleder 1
engstrom Skåneleden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...