Vilket regnställ? Skalställ?

Nu är jag i princip klar med all min utrustning men det som är kvar är regnkläder!!

Jag vill ha ett mycket lätt (måste ha så lätt packning som möjligt) ställ som ska funka som regnställ och vindställ. Det ska vara med som enda jacka under vår, sommar och höst.

Blir det kallt tar jag många tröjor under helt enkelt.

Dessutom vill jag att det håller TÄTT! Så hög vattenpelare som möjligt med andra ord. Och så LÄTT som möjligt.

Jag har kollat på Haglöfs Critus (pant och jacket) och de känns underbara (men dyra). Dessutom tror jag inte att det var dragkedjor i benen och det vill jag nog ha tror jag.

En fördel om det finns ventilation men inte ett måste.

Tipsa mig är ni snälla.

De övriga jag sneglat lite på är Marmots Pre Cip och Itabs Packaway.
 
En nackdel med korta regnjackor är att lårings inte passar med dem.
Det är inte helt enkelt att hitta vapenrockslånga lätta regnjackor.

Lårings är lösa ben så att du luftar underlivet, de sitter uppe med band och hängsleknäppe. Finns både i PU nylon och funktions material.

Några lätta regnjackor http://snarkynomad.com/5-of-the-best-lightweight-packable-rain-jackets/

Du lär behöva en vindblus, läs om Joanna s sniklösning med en beg herrskjorta.


go tur

PS har själv bl a ITABs Packaway och är nöjd.
 
En nackdel med korta regnjackor är att lårings inte passar med dem.
Det är inte helt enkelt att hitta vapenrockslånga lätta regnjackor.

Lårings är lösa ben så att du luftar underlivet, de sitter uppe med band och hängsleknäppe. Finns både i PU nylon och funktions material.

Några lätta regnjackor http://snarkynomad.com/5-of-the-best-lightweight-packable-rain-jackets/

Du lär behöva en vindblus, läs om Joanna s sniklösning med en beg herrskjorta.


go tur

PS har själv bl a ITABs Packaway och är nöjd.

Tack! Hittade 2 st via länken som jag tror jag gillar. Vindblus??
 
Vindblus

En tätvävd halv eller helsyntetisk herrskjorta fungerar utmärkt, där det inte är någon skog som på strand och bland berg brukar det blåsa. Windchill är välkänt och det kan man undvika med en vindblus.

god tur
 
ITAB:s Packaway

PS har själv bl a ITABs Packaway och är nöjd.
Se upp, jag tror det är en ny spec jämfört med tidigare och då är det inte särskilt tillfredsställande värden. Jag har själv den gamla modellen och är också nöjd. Jag tycker mig komma ihåg att den gamla modellen var specad till 5000 mm vattenpelare. Om någon vet mer så meddela er (gärna någon på ITAB).
 
Jag har Haglöfs LIM III, jacka och byxor. Nu hade jag med dem upp till Kungsleden och jackan höll mig torr och glad även om det kom minst en skur varje dag - var lat så jag tog aldrig på mig brallorna. Jackan funkar också utmärkt som vindjacka, så om det blåste mycket åkte den på och jag slapp därmed frysa.

På Silverleden regnade det i princip dygnet runt, så det fungerade som eldprov för utrustningen. Jag blev blöt inuti, men bara på ställen där plaggen utsattes för mycket friktion och dylikt. Annars fungerade de bra.

De är dyra som attans, men de väger mycket lite och det var därför jag köpte dem. Men det blir svårt att hitta något som är lätt och tätt. Absolut tätast är galon, men det väger också. Ju mindre det väger, desto dyrare blir det, och jag kan gissa att regntätheten minskar i viss mån med vikten, oavsett hur dyrt plagget är. Allt är avvägningar :)
 
Se upp, jag tror det är en ny spec jämfört med tidigare och då är det inte särskilt tillfredsställande värden. Jag har själv den gamla modellen och är också nöjd. Jag tycker mig komma ihåg att den gamla modellen var specad till 5000 mm vattenpelare. Om någon vet mer så meddela er (gärna någon på ITAB).

Stämmer bra det. Skrev det igår i en annan tråd.

Har du de gamla? Jag har jackan och är supernöjd med den, men tyvärr görs det stället inte längre. Det ställ som säljs under namnet packaway nu är helt annat, både vad gäller modell och vattentålighet.

Här är gamla jackan.
https://itaboutdoor.se/t-p-packaway-jacka-2549.html
Och här är det nya stället, säljs bara i helt set tror jag.
https://itaboutdoor.se/t-p-packaway-regnset-7671.html

Vattenpelare 5 m, andasförmåga 5000g/m²/24 tim har sjunkit till 2 m o. 2000 g.
 
Vill bara säga ett STORT TACK till alla er som hjälpt mig med tips och råd!!!

Nu är utrustningen beställd och jag längtar tills det kommer så att vi kan ge oss ut och vandra utan att behöva ta dagsvandringar för att vi inte har varken tält, sovsäckar, liggunderlag eller annat.

Om ni vill se vad jag valde så har jag gjort en lista här:

http://bondmoran.nu/?p=16805

Första vandringen med utrustningen blir 1-2 nätter någonstans i södra sverige. Småland, Skåne eller Blekinge kanske.

Ska bli så kuuuuuul :-D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3
Rodluvan Regnställ!! Kläder 11
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
perwickström Enkelt regnställ sökes Kläder 5
gundj Försvarets regnställ? Kläder 6
lnnoren Haglöfs nya regnställ Kläder 2
Fjällräven Singi regnställ Kläder 4
Vilket regnställ?? Kläder 2
Ingle Skalställ Neomondo vs HH Kläder 3
gimholt Ersätta skalställ (Tierra Conrad Kain) Kläder 1
Dannesten Skalställ....vill ha råd! Kläder 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...