Kassettverktyg Maillard

Hej,

Har två gamla Gitane racers. En lite äldre med kassett /frikrans av märket Atom och en lite nyare med Maillard kassett/frikrans. Till den äldre har jag kunnat köpa en avdragare (ca 20 mm diameter, 22 splines). För Maillard verkar det knepigt inom Svea rike och till ett rimligt pris i alla fall (ca 30 mm i diameter och 24 splines). Kollade en sådan där populär Peugot retroracer som många kör och den såg ut att ha samma typ av kassett.

-Någon i Stockholmstrakten som har en dylik som man kunde få låna på plats?

/Bo
 
Gjorde eget verktyg

Själv är bäste dräng! Tog 23 mm hylsa ur BITLTEMA hylsnyckelsats, mäter 30,5 mm utvändigt. Lade sedan 24 repor med kapskivan i vinkelslipen och vips så hade jag en MAILLARD Normandy avdragare. Hade redan påbörjat destruktiv demontering men gick bet i skruvstädet. Fick ta i som bara den med spärrskaftet (hade också värmt med gas) och var rädd att jag skulle knäcka hjulet totalt men till min glädje lossnade det - allt detta för att byta en eker :)

Räknar med att pilla ihop frihjulet igen men har ett annat i fall det inte funkar. Stöter ni på samma problem som jag gjorde finns det en avdragare i Bagarmossen
 
Lägger upp en bild också. Värt att nämna är att passningen inte behöver vara perfekt. Godset i hylsan är mjukare än stålet i kassetten. Lite koniskt blev det också och hylsan knackades på plats med hammare innan jag tog i för kung och fosterland
 

Bilagor

  • WP_20170821_20_38_14_Pro.jpg
    WP_20170821_20_38_14_Pro.jpg
    49.8 KB · Visningar: 417
Den kollektiva cykelverkstan Cykelköket i Malmö har ett sådant verktyg. Om de inte har slarvat bort det förstås! Det var jag som skänkte det dit för ett par år sedan.

Lite långt att cykla från Stockholm till Malmö dock, särskilt som du löste det själv.
 
Jo jag körde fri hand. Satt fast slipen och höll i hylsan. Delning på 24 gjorde det hyggligt lätt, bar följa klockan och börja med 12, 6 följt av 3 och 9 osv. Den är ju lite konisk också och så fort den slank in en lite bit kunde man knacka dit den med en hammare, lossa den igen och se var det blivit grader, putsa lite till, osv. Jag tror att tog max en halvtimme.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...