Cykelväskor: fram+bak eller bara bak?

Vet att detta säkert avhandlats tusen gånger men hittar ingen klockren info...

Ska ut på långtur i sommar och det är dags att köpa cykelväskorna. Vill ha eget tält, mat o. dyl. för att öka friheten så tänker mig därför något större totalt sätt i volym (50-60 L). Men nu till den egentliga frågan:

Bör man ha delat cykelväskorna i fram + bak (+ på styret troligen tänker jag mig en) eller är att föredra att ha väskor bak?

Skillnaderna antar jag blir viktfördelningen blir något bättre genom att använda väskor även på framhjulet kontra all vikt på bakhjulet? Men hur mycket påverkas vindmotstådet av extra väskor fram jmf. med alla väskor bakom den "stora egna kroppen"?

Tack på förhand
/Andreas
 
Väskor på lowriders

fram ökar cykelns stabiltet medan enbart last bak minskar den p g a alltför mycket vikt över bakhjulet.

Avhandlat bl a i Staffan Skotts Cykelboken om jag minns rätt.

Thure
 
Fisker Andersens Cykelbogen innehåller en hel del tips, även om det är på danska. Du kommer att behöva väskor om du vill campa, men det går att cykla med plastkort oxså. Vikten vill du placera framför bakhjulet.
 
Tanken är typ 220 mil så kommer vilja ha med mig prylar. Vilka väskor rekommenderar ni? Volym fram vs. bak?

Man kan alltid klara sig på mindre men tänker mig att total volym som en vanlig vandringsrygga, typ 60-70 L. Om man kör fram + bak blir det då 4 st väskor. Vad sägs om:

Vaude Aqua Fron: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=282869
Vaude Aqua Back: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=282872

Funderade innan på:
Vaude Karakorum: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=194092
¨
Med Karakorum känns det som att det blir för mycket volym/vikt bak om man inte använder väskor fram men å andra sidan sparar man lite pengar.

Något tips på främre pakethållare/lasthållare?
 
Kör med Vaude Aqua Front: och Vaude Aqua Back vilket fungerar bra.

Pakethållare jag kör med är en Tubus Cargo bak och en Surly Front Nice Rack

Problemet med endast bakväskor är att du lätt stegrar vid brantare partier vilket underlättas av lite vikt fram.


Billiga kvalitetsväskor om man tål färg och reklamen :p

https://www.globetrotter.de/shop/ru...schen/ortlieb-back-roller-orange-line-178965/

https://www.globetrotter.de/shop/ru...chen/ortlieb-front-roller-orange-line-178963/

Mvh Daniel
 
Cykelväskor

Hej Jag har prövat på och ha ett extra hjul. Extra weehl, där jag har 2 väskor samt att jag har 2 väskor på bakhjulet. Har sedan en liten väska på styret. Har kört med det i 400 mil. det är bara ett problem med att få balans när man skall ställa cyklen på stället. Framhjulet vrider sig lätt och då välter cyklen.

Volvo480 "Madswede.se"
 
Jag har cyklat en del m bara väskor bak. Det är okej m cykeln beter sig inte riktigt lika bra som m väskor fram också. Dock tycker jag att den styr lite "roligare", lite kvickare helt enkelt. Det är nog helt enkelt upp till dig hur du vill ha det. Ett förslag är ju att köpa bakväskor o prova hur det känns o hur mycket volym det är. Funkar det inte tillräckligt bra för dig är det ju bara att kompletera m framväskor senare.

Jag behöver mer volym när jag cyklar än när jag vandrar. Lite längre tid o lite extra grejer för cyklingen är nog det som ger volymökningen.
 
Jag skulle ta vaude aqua både fram och bak, sitter väl själv med dem. Frågan är väl också hur mycket packning du ska ha. Vill du bestämt ha två väskor så skulle jag bry mig mindre om balansen och mer om jag får ned allt i väskorna, vilket jag bestämt betvivlar om du kör vaude aqua front. (fronten har lägre volym och tror inte du får i ett nedpackat tält t.ex.)

Själv rekommenderar jag både fram och bak, speciellt om du tänkt cykla en längre rutt, så länge du har råd antar jag.
 
Numera använder jag stora väskor både fram och bak, Ortlieb har jag fastnat för.

Tidigare hade jag små väskor fram men kom på att man behöver volym när man är ute på riktigt långa sträckor så numera har jag alltid stora väskor både fram och bak.

Jag försöker lasta ganska tungt i framväskorna för bak har man ändå alltid mycket last inte minst sig själv. Jag upplever det aldrig som något problem med tunga framväskor, tvärtom cyklingen blir stabilare.
 
Hur fäster man cykelväskor fram? Måste man skaffa någon form av ställning?

Om man inte har bulthål på framgaffeln så finns det fästen som liknar ett slangklammer men som dessutom har ett bulthål för fastskruvning av 'low riders'. Säljs hos välsorterade cykelaffärer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petersundqvist Sy egna cykelväskor. Långcykling 7
DoktorGlas Vattentäta cykelväskor - Vaude? Långcykling 38
Kevin123 Cykelväskor Långcykling 11
hijk Köpes Vaude/Ortlieb Cykelväskor Långcykling 2
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
hannulan Cykelväskor Långcykling 5
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
AWG Cykelväskor Vaude vs Ortlieb Långcykling 15
friluftaren Veloforms cykelväskor Långcykling 14
laan84 Butiker som har bra sortiment på cykelväskor? Långcykling 3
Threeon Ta reda på rätt cykelstorlek, rätt cykelväskor & växel Långcykling 11
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
finta Ortlieb cykelväskor Långcykling 3
Äpplet Cykelkartor över Europa och cykelväskor Långcykling 3
KTG Fästen till cykelväskor Långcykling 5
pad Fästa cykelväskor på "vanlig" framgaffel? Långcykling 9
greendanger Cykelväskor Långcykling 25
greendanger Cykelvagn eller cykelväskor? Långcykling 25
tommiehedberg Fästen (hållare) till cykelväskor Långcykling 3
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
avslutad131104 Vattentäta cykelväskor efterlyses Långcykling 2
Cykelväskor Långcykling 3
Broder Bob Göra egna cykelväskor Långcykling 6
igs Vilka cykelväskor ger mest kontra pengarna Långcykling 11
jd Ortlieb cykelväskor: QL-1 vs. QL-2 mm. Långcykling 11
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.