Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn)

Nu är äntligen sommaren och den tillhörande cykelabstinensen tillbaka! Jag hade egentligen bara tänkt tågluffa denna sommar och spara alla mina krafter till nästa års cykelsemester, men jag kan inte hålla mig. Tänkte därför dra iväg 4-5 dagar på en liten minitripp här i Skåne. Jag lyckades nyligen träffa på en person som var sugen på samma lilla resa, så nu är planeringen igång.

Man har ju hört hur fint Österlen är, men jag har själv aldrig utforskat det området. Tänkte cykla hemifrån Malmö, ner längst kusten och bort till Simrishamn, sedan tillbaka igen. Det blir en väldigt lugn tur, med tid för trevliga pauser längs vägen och mysig camping på kvällarna. Tänkte cykla ca 6-8 mil om dagen. Kan tänka mig att det går alldeles utmärkt att cykla längst kusten, men det skulle varit kul att ta en annan väg tillbaka. Någon som vet om det är praktiskt genomförbart, utan för mycket krångel, att cykla tvärs över Skåne, från Simrishamn till Malmö? På google maps ser det inte just ut, men någon kanske sitter på den hemliga cykelleden? :)

/Matilda
 
Skåne kryllar

av belagda vägar. Men cykellederna är inte fullt lika frekventa. Kustvägen håller på att efterhand få cykelbanor, men än saknas delar. Trafiken är tung och vid fel tidpunkter mycket tät.
Returvägen som du efterlyser finns fler av men p g a trafiksituationen tämligen belastade. Nåväl med väl synliga cykelkläder och rejäl stingpinne (skidstav med brodden mot trafiken) brukar det gå väl.
Med måttliga 20 km/h och 80 km talar vi om 4 effektiva timmar i sadeln, låter jättebra. Men då Skåne är ca 9x15mil kanske 5 timmar i sadeln gör att du kommer fram dag två....
Ett alternativ för returen är ju att ta tåget....med cykeln. Vill du cykla är 101an ett sydligt alternativ.
Det finns två relativt bra Cykelkartor över hela Skåne, även om de inte är toppmoderna rekommenderas de. Säljs bl a på turistbyråerna.
Cykelbyxor rekommenderas alltid vid turer över två mil.
Go tur!
 
Tack så mycket för tipsen!

Har för mig att 101:an är en väldigt tråkig och trafiktät 90-väg. En sådan man i så fall cyklar på just bara för att komma fram (även om jag föredrar det framför att ta tåget tillbaka). Men det kan vara så att jag blandar ihop den med en annan. Upptäckte nu att det även finns väg 11, via Tomelilla och Sjöbo, som kanske är ett alternativ. Känner du till hur den är att cykla på?

Jadå, cykelbyxor har jag. =) + all annan nödvändig utrustning och en del erfarenhet av långcykling (drygt 300 mil). Problemet är just min otroligt begränsade geografiska kunskap. :p
 
Missa inte Stenshuvud

Tänkte bara tipsa dig om att besöka Stenshuvud nationalpark som ligger i närheten av Kivik! Kivik ligger någon mil eller två norr om Simrishamn så jag vet inte om Du tänkt att passera där eller om Du tänkt vika tillbaka mot Malmö innan?
Hursomhelst, den är värd ett besök om Du är i närheten. Själva parken i sig är väl inget jättehäftigt men den 97 meter höga toppen ger en häftig utsikt över båda land och hav.
 
Det är ju lite av en smaksak vad det är för typ av cykling man gillar. Jag tycker det är ganska trist att cykla på större landsvägar i Skåne. Visserligen kan man cykla snabbare, men om man kör in på mindre vägar hamnar man i betydligt mysigare miljöer där det finns mer att se.

Kör t.ex. längs rutten Simrishamn - Stenshuvud - Brösarp - Degeberga (liten väg via hembygdsparken) - Hörröd - Andrarum - Fyledalen - Snogeholm - Blentarp - Häckeberga - Torup - Malmö. Väldigt varierat landskap!

En lite kortare variant om du har mindre tid:
Simrishamn - Glimmingehus - Bollerup slott - Tosterup slott - Örups slott - Fyledalen och därefter samma som ovan.
 
Senast ändrad:
Nu är äntligen sommaren och den tillhörande cykelabstinensen tillbaka! Jag hade egentligen bara tänkt tågluffa denna sommar och spara alla mina krafter till nästa års cykelsemester, men jag kan inte hålla mig. Tänkte därför dra iväg 4-5 dagar på en liten minitripp här i Skåne. Jag lyckades nyligen träffa på en person som var sugen på samma lilla resa, så nu är planeringen igång.

Man har ju hört hur fint Österlen är, men jag har själv aldrig utforskat det området. Tänkte cykla hemifrån Malmö, ner längst kusten och bort till Simrishamn, sedan tillbaka igen. Det blir en väldigt lugn tur, med tid för trevliga pauser längs vägen och mysig camping på kvällarna. Tänkte cykla ca 6-8 mil om dagen. Kan tänka mig att det går alldeles utmärkt att cykla längst kusten, men det skulle varit kul att ta en annan väg tillbaka. Någon som vet om det är praktiskt genomförbart, utan för mycket krångel, att cykla tvärs över Skåne, från Simrishamn till Malmö? På google maps ser det inte just ut, men någon kanske sitter på den hemliga cykelleden? :)

/Matilda

Jag och sambon cyklade många helgturer i Skåne förra våren och ett par av dessa gick till Österlen. På 4-5 dagar med 6-8 mil hinner ni åka långt om ni bara vill. Skaffa några av lantmäteriets terrängkartan så kan ni spana in alla småvägar. Det finns många fina småvägar att cykla.

Från Kivik (eller Haväng) kan ni cykla genom Ravlunda skjutfält. På norra sidan om skjutfältet är det riktigt underbart. Det går att följa vägen relativt nära kusten till Åhus. Därifrån får ni garanterat andra vägar hem. :) T..ex. cykla till Kristanstad och Hässleholm och sen söderut. Tar tiden eller orken slut så är det bara att hoppa på tåget, kostar en barnbiljett extra.

Mats
 
Tänkte bara tipsa dig om att besöka Stenshuvud nationalpark som ligger i närheten av Kivik! Kivik ligger någon mil eller två norr om Simrishamn så jag vet inte om Du tänkt att passera där eller om Du tänkt vika tillbaka mot Malmö innan?
Hursomhelst, den är värd ett besök om Du är i närheten. Själva parken i sig är väl inget jättehäftigt men den 97 meter höga toppen ger en häftig utsikt över båda land och hav.

Jodå, vi har ju tid på oss att cykla upp där också. Det låter som ett riktigt bra tips!
 
Det är ju lite av en smaksak vad det är för typ av cykling man gillar. Jag tycker det är ganska trist att cykla på större landsvägar i Skåne. Visserligen kan man cykla snabbare, men om man kör in på mindre vägar hamnar man i betydligt mysigare miljöer där det finns mer att se.

Kör t.ex. längs rutten Simrishamn - Stenshuvud - Brösarp - Degeberga (liten väg via hembygdsparken) - Hörröd - Andrarum - Fyledalen - Snogeholm - Blentarp - Häckeberga - Torup - Malmö. Väldigt varierat landskap!

En lite kortare variant om du har mindre tid:
Simrishamn - Glimmingehus - Bollerup slott - Tosterup slott - Örups slott - Fyledalen och därefter samma som ovan.

Nemen hej! :) Var det inte du som bodde i Malmö...? Vi skulle ju träffas, ta en öl och prata långfärdscykling någon dag för ett år sedan, haha. Jag är verkligen en rinna-ut-i-sanden-människa.

Hur som helst, jag ska ta mig en titt på alla dessa orter, eftersom jag knappt har hört talas om någon av dem. Men jag är helt klart för att ta småvägar tillbaka, iaf större delen av hemvägen. Men det får inte heller bli för krångligt så man kör fel hela tiden. Jag kanske skulle införskaffa mig en bra karta ändå.
 
Kolla i någon bokhandel. Det finns cykelkartor som heter "Cykla i Skåne". Finns för både södra och norra Skåne och har cykelvägar markerade. Jag cyklade en dagstur förra sommaren mellan Simrishamn och Ystad och fick den sträckan till att vara ungefär 6 mil. Stannade till vid Sandhammaren och Ale stenar. Rekommenderas.

/Jote
 
Utan att komma med alltför konkreta tips tycker jag nog att man bör dra sig åt åsarna till (Söderåsen, Romeleåsen, Linderödsåsen) för att få en tur som är både visuellt varierad och ger lite skön värme i lårmuskulaturen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
lghaly Tips på bra cykelhållare för dragkrok mottages! Långcykling 5
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Johnboy Tips på alppass Långcykling 3
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
perra_pop Tips på skor med nersjunket fotvalv !? Långcykling 1
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.