Special packning för fälgarna inför flygresa?

Jag tycker hela den planerade resan med cykeln bottnar i ett stort problem.
Själva cykellasten man ska ha med sig. Läst om att fälgarna ofta skadas och blir skeva, hur lätt är det att fixa sådant? Och kan man inte packa den på något speciellt vis så att du garanterat undviker skador på cykeln?
 
Jag flög Umeå-Arlanda-Nice tor med cykeln för ett par år sedan för att cykla på Korsika.

Jag tog en cykelkartong, som är ganska kraftig och kan fås på cykelaffärer, och sprättade kortsidorna så att den gick att lägga över cykeln på båda sidor. Sedan en eller två spännremmar om alltihop. Det skyddade väldigt bra.

Se till att sidorna går så långt ner som möjligt på cykeln. Om du inte låser cykeln så kan du då rulla den på hjulen och behöver inta bära. Ta av pedaler och vik styret.

Att garantera att du inte får skador går inte om du inte packar i en hård väska/kartong, men vad gör man då med den när man kommer fram?

Jag fick en spräckt backspegel men den gick att använda ändå.
 
Och jag har använt motsatt taktik och helt enkelt lämnat in cykeln naken (med avtagna pedaler och vridet styre) på Ryanair, inga problem. Lastkillarna sa att de alltid la cyklar och barnvagnar ovanpå övrigt bagage så att de inte skulle skadas.
 
Och jag har använt motsatt taktik och helt enkelt lämnat in cykeln naken (med avtagna pedaler och vridet styre) på Ryanair, inga problem. Lastkillarna sa att de alltid la cyklar och barnvagnar ovanpå övrigt bagage så att de inte skulle skadas.

Vad kostar det att lämna cykeln hos Ryanair? Är det 30 Euros som för "sportutrustning"? Och är det alltid ok att dyka upp utan låda hos dem?
 
Jag har flugit med dyra cyklar ganska många gånger och har alltid packat dem i cykelkartonger som jag fått gratis i cykelbutiker. Oftast har jag använt dubbla kartonger (en något mindre i en större), men det har nog varit överdrivet försiktigt. Har aldrig råkat ut för skador på cyklarna.

Man får ta loss framhjulet, pedalerna och sadelstolpen samt vrida styret för att få in cykeln i kartongen, men det är inget större pyssel.

Problemet kan väl möjligen vara att få tag på en ny kartong till hemvägen, alternativt förvara kartongen under tiden man är borta. Cykelbutiker finns ju dock på de flesta håll, så det bör inte vara omöjligt att hitta en ny. Jag har fått kartonger i butiker både i Sverige och Tyskland.

Att lämna in cykeln helt opackad kan nog göra att de som hanterar bagaget är mer försiktiga med den, så om du inte är jätterädd om cykeln är det kanske ett alternativ. Jag skulle inte våga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.