Mattips för turen

Alla är vi olika, helt klart, en utav de största anledningarna till att jag ger mig av på olika färder är just att kunna leva primitivt, undviker allt vad bekvämligheter står för och lagar all min mat på ett femton år gammalt trangiakök som fungerar perfekt.
 
Vägrar ge mig!

Kolla in utrymmet som det där köket sväljer PLUS bränslet till köket PLUS förpackningarna med frystorkat. Jämför detta med utrymmet för två konserver... Ja, just ja.. plus konservöppnaren förstås...
Och vad gäller smaken så är det på samma nivå. Jag har aldrig hört Mat-Tina ösa beröm över Kyckling med cyrry...
Jämför sedan tiden det tar att sprätta en konserv med tiden för att fylla köket med bränsle (och spilla ut några droppar på kläderna som vållar irritation och minst tre - fyra svordomar) laga maten OCH diska prylarna efteråt. Naturligtvis lyckas du heller aldrig diska rent köket utan du åker på sedan på tidernas magsjuka mitt i en blåsig uppförsbacke i södra Tjeckien. Låter jag negativ..? *S*
 
Vägrar ge mig!

Kolla in utrymmet som det där köket sväljer PLUS bränslet till köket PLUS förpackningarna med frystorkat. Jämför detta med utrymmet för två konserver... Ja, just ja.. plus konservöppnaren förstås...
Och vad gäller smaken så är det på samma nivå. Jag har aldrig hört Mat-Tina ösa beröm över Kyckling med cyrry...
Jämför sedan tiden det tar att sprätta en konserv med tiden för att fylla köket med bränsle (och spilla ut några droppar på kläderna som vållar irritation och minst tre - fyra svordomar) laga maten OCH diska prylarna efteråt. Naturligtvis lyckas du heller aldrig diska rent köket utan du åker på sedan på tidernas magsjuka mitt i en blåsig uppförsbacke i södra Tjeckien. Låter jag negativ..? *S*

Trollar du eller? Ja det är ju oerhört utrymmeskrävande med ett MSR PR, du får säkert in en halv konservburk på samma yta som brännaren :) Smaken är ju såklart som baken, föredrar man kalla konserver så gör man... Fylla på bränsle? Spilla droppar? Ser du inte att det är ett gaskök? I can go on and on :)
 
Levde på Lidl frystorkat under tre veckors cykling i Norge som då (2005) kostade 10 kr förpacking , växlade emellan curry kyckling och mexicansk risblandning, helt ok, föredrar frystorkat före konserver som väger och tar plats. Det är bara att prova sig fram vad som passar en bäst.

Tack så mycket!
 
Min fingerspitzgefuhl...

...vädrar en alternativ våg.

"Kan inte nån slaska avskummen?" som en 'kompis' uttryckte det om "de självrättfärdiga parasitsvinen",den ena hjärnhalvan är kompis med den andra så det är citat.


peter
 
-Potatismos i pulverform, med någon krydda i.
-Couscous med lite smaksättning (t.ex. russin+nötter+kanel eller olivolja för att göra det saftigare)
-Varma Koppen-soppor (som även kan användas som "sås" till couscous)

En stor fördel med dessa rätter är att de inte behöver kokas i kastrullen (sparar bränsle och disk):
Couscous: tillsätt varmvatten och vänta ett par minuter.
Potatismosen tar 5 sekunder: tillsätt varmvatten och rör om.
 
-Potatismos i pulverform, med någon krydda i.
-Couscous med lite smaksättning (t.ex. russin+nötter+kanel eller olivolja för att göra det saftigare)
-Varma Koppen-soppor (som även kan användas som "sås" till couscous)

En stor fördel med dessa rätter är att de inte behöver kokas i kastrullen (sparar bränsle och disk):
Couscous: tillsätt varmvatten och vänta ett par minuter.
Potatismosen tar 5 sekunder: tillsätt varmvatten och rör om.

Couscous hade jag inte alls tänkt på, men det måste ju som sagt fungera jättebra! Varma-koppen hade vi med en del förra gången. Verkligen perfekta små förpackningar som smaksätter det mesta.
 
Hej, ska bege mig ut på min första långtur om fyra dagar, så denna fråga följer jag med stort intresse.

Jag har införskaffat ett Primus OmniFuel som tar alla sorters bränsle, då jag inte tror mig kunna hitta gas så enkelt under turens gång. Gas hade dock varit enklare att använda med tanke på vikten. Jag ska cykla i Tyskland, Tjeckien, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Turkiet, Syrien och Jordanien - är det någon som har nån koll på hur lätt det är att hitta gas i dessa länder?

Angående vilken mat man ska ha med sig på turen, så tänkte jag köpa med mig lite pulver-pastasåser som kostar runt en tia och lite pasta. Det tråkiga med detta är att det krävs två uppkokningar - en för såsen och en för pastan. Mao hade jag också behövt lite tips på bra rätter.

/Mike
 
Jag ska cykla i Tyskland, Tjeckien, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Turkiet, Syrien och Jordanien - är det någon som har nån koll på hur lätt det är att hitta gas i dessa länder?

I Tjeckien, Ungern, Rumänien och Bulgarien säljs det gas i alla hiking/outdoor-butiker. Vanligast är tuber med Primus-gängning (dvs samma som är vanligast i Sverige) men även CampinGaz finns ibland att få tag på. Desto längre sydösterut du kommer, desto färre blir butikerna, men jag har i alla fall köpt gas i Prag, Budapest, Sibiu, Cluj, Brasov och Sofia.

Dom övriga länderna finns det säkert annat folk som kan svara för, men starta hellre en ny tråd med relevant ämnesrubrik, så får du lättare svar...

Förresten, jobbar du på TAC i Malmö? Hörde talas om en kille där som skulle cykla till Jordanien... det kan ju inte finnas jättemånga som ska göra det inom kort :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
stiff86 Första turen Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.