Prag - Italien, reskompis sökes

funderar på att cykla Prag - Wien - Bratislava - ev. Budapest - Zagreb - Ljubljana - Trieste - Venedig.

Tjena, några tips angående Tjeckien...

Här finns en karta med en trelvig cykelrutt markerad i grönt:
http://www.luko2.com/images/mapy/info_mapa_ceska_republika.jpg

Det verkar ju passande att köra Prag - Kutna Hora - Havlickuv Brod, och sedan följa den gröna vägen österut. Du passerar bl.a. slottet "Pernstejn" och i sydost finns ett vackert vindistrikt perfekt för cykel (t.ex. byarna Lednice, Valtice & Mikulov).

Norra tjeckien har finare landskap, men det passar kanske inte din rutt/tidsplan... Samma sak med Slovakien - Bratislava ligger knappast i den vackraste delen av landet...
 
Tjena, några tips angående Tjeckien...

Här finns en karta med en trelvig cykelrutt markerad i grönt:
http://www.luko2.com/images/mapy/info_mapa_ceska_republika.jpg

Det verkar ju passande att köra Prag - Kutna Hora - Havlickuv Brod, och sedan följa den gröna vägen österut. Du passerar bl.a. slottet "Pernstejn" och i sydost finns ett vackert vindistrikt perfekt för cykel (t.ex. byarna Lednice, Valtice & Mikulov).

Norra tjeckien har finare landskap, men det passar kanske inte din rutt/tidsplan... Samma sak med Slovakien - Bratislava ligger knappast i den vackraste delen av landet...


Tack så himla mycket för tipsen och framför allt för kartan! Hade aldrig kunnat hitta en så detaljerad själv!
 
Ännu bättre karta...

Tack så himla mycket för tipsen och framför allt för kartan! Hade aldrig kunnat hitta en så detaljerad själv!

Gå in på denna länk.

Om du klickar på jordglobsikonen längst till höger öppnar sig en karta över alla cykellederna i landet (dvs skyltade leder för cykling). Dessa leder är de lila linjerna. Klicka på "velka mapa" till höger för att få en större karta. Du kan zooma in för att få en mer detaljerad karta - då dyker ännu fler cykelleder upp... det finns hur många som helst... Maila gärna om du får problem.

Det är trevligt att följa dessa leder. Dom är dragna på mindre, mysigare asfaltvägar och passerar många sevärdheter.

Hur har du tänkt ta ner cykeln till Prag? Jag funderar själv på att ta med min cykel från Malmö till antingen Prag, Wien, Budapest, Warsawa, Bukarest eller Krakow... (ska bara bestämma rutt först :)) - antar att det är flyg som gäller?
 
Gå in på denna länk.

Om du klickar på jordglobsikonen längst till höger öppnar sig en karta över alla cykellederna i landet (dvs skyltade leder för cykling). Dessa leder är de lila linjerna. Klicka på "velka mapa" till höger för att få en större karta. Du kan zooma in för att få en mer detaljerad karta - då dyker ännu fler cykelleder upp... det finns hur många som helst... Maila gärna om du får problem.

Det är trevligt att följa dessa leder. Dom är dragna på mindre, mysigare asfaltvägar och passerar många sevärdheter.

Hur har du tänkt ta ner cykeln till Prag? Jag funderar själv på att ta med min cykel från Malmö till antingen Prag, Wien, Budapest, Warsawa, Bukarest eller Krakow... (ska bara bestämma rutt först :)) - antar att det är flyg som gäller?

Tack! :D

Förstår inte varför vi inte hittade den länken när vi planerade förra resan. De kassa kartorna var verkligen ett problem för oss och vi cyklade vilse på tok för många gånger...

Men när vi väl hittade till cykellederna uppfattade jag många gånger att det var mycket, mycket mer komplcerat att cykla dem än att ta landsvägen. Man kanske såg lite mer, men det var ju inte direkt asfalterade cykelvägar så som i Sverige. Helt plötsligt var man tvungen att ta sig över ett stort stenigt område, ljup sand eller en lång kullerstensgata. Det är klart, det blev ju förstås mer spännande, men frustrerande... Det bästa är kanske att kombinera cykelväg med lite landsväg under resan.

Jag ska ta flyget ner till Prag (i mitten av juli). Har ju redan cyklat den streckan innan, så det blir tråkigt att göra det igen. Sen tänkte jag flyga tillbaka till Sverige från Venedig tre veckor senare.

Du vill inte följa med mig istället då? ;)
 
Vilket flygbolag och vad kostade det att frakta cykeln med flyget?

Det skulle definitivt vara kul med sällskap, om vi får någon gemensam sträcka. Jag har varken bestämt var eller när jag ska åka... Jag är lite inne på att åka längre österut. Känner en annan tjej och en kille, båda i Malmö, som tänker cykla till Italien... Vi skulle ju kunna träffas upp allihopa här i Malmö och snacka om det över en öl :)
 
Vilket flygbolag och vad kostade det att frakta cykeln med flyget?

Det skulle definitivt vara kul med sällskap, om vi får någon gemensam sträcka. Jag har varken bestämt var eller när jag ska åka... Jag är lite inne på att åka längre österut. Känner en annan tjej och en kille, båda i Malmö, som tänker cykla till Italien... Vi skulle ju kunna träffas upp allihopa här i Malmö och snacka om det över en öl :)

Det skulle vara jättekul! Maila mig angående tid och datum så ses vi! :)

Jag tänkte åka med Sterling. Det kostar 175 kr att frakta en cykel under 15 kg.
 
Trehundra kronor är det normala för en cykel med SAS och då är det några kilon till som gäller. Vet inte om bolaget har någon övre gräns på vad den får väga.

/A
 
Genomförde min första cykelsemester förra sommaren, Malmö-Stockholm tor, och nu börjar jag fundera över sommarens tur. Tittat på Danmark allternativet en tur runt södra Östersjön, men även rutter längre söderut och som flera skrivit tidigare vore det trevligt med sällskap i alla fall någon del av resan.

/Fredrik
 
Nu har jag hittat en cykelkompis! Det blev Kee Ahnström (som hittade mig här inne på utsidan). Så himmla kul! Speciellt eftersom han verkar lika peppad som jag!

Så nu är planeringen i full gång! :D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.