• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Svalbard/Spitsbergen

Tja!!!

Jag har fått en ny knäpp idé...

Flytta till Svalbard och jobba ett år???

HAR NÅGON VARIT DÄR???

Är det möjligt???

Mvh: en urtråkad kille i skogarna. Dan Hansen.
 
Hej!

Har själv varit där ett år så skall försöka berätta så bra som möjligt. Visst är det möjligt att åka till svalbard ett år och jobba. Problemet är bara att man nästan måste fixa ett jobb innan man åker upp eftersom det inte finns någon fri hyresmarknad, utan arbetsgivaren fixar bostad. Men det du borde göra i sådana fall är att kolla runt hos de företag som finns där uppe, kolla på http://www.svalbard.com där finns i princip alla företag. Sen så kan man också åka dit som student ett år :) http://www.unis.no

Maila gärna om du har frågor

/Martin
 
Svalbard

Hej min pojkvän vill jobba på svalbard ett till två år han har lastbilskortet å vill jobba i gruvan men han vet inte hur han ska få kontakt med någon där och hur han ska kolla upp om det finns lediga jobb där och hur han ska ens börja är det någon som har jobbat där eller vet tacksam för svar.
 
Som redan sagts måste du ha ett jobb innan du kommer dit, utan jobb ingen bostad. Väl på plats så är det inte så svårt att hitta nya jobb.

Har du inte en utbildnings som gör att du kan få jobb direkt så får förbereda dig på att jobba med lite av varje (affär, servering, hundgård, reception), åka upp under lågsäsong, hoppa mellan olika jobb.

Majoriteten av unga svenskar kommer dit som studenter, det är ett ganska bra sätt att få en fot in i samhället och hitta kontakter.
 
hej! Kan någon tipsa/hjälpa mig om länkar mm.. Vill flytta till svalbard men hittar verkligen ingen info på nätet om typ bostad etc. Någon som bott där? Vad är det som gäller?

Tack på förhand!
 
De flesta som har fast jobb får sina bostäder via jobbet, allt från att de bor gratis till att de betalar ca 4000 NOK i månaden för 2-3 rum. Har du inte jobb är läget helt annorlunda, för det första finns nästan inga lägenheter att hyra som privatperson och för det andra så är priserna på de få lägenheter som finns helt sjuka.

Det är så man reglerar inflyttningen till Svalbard.

Det är nästan ingen ide att åka dit om du inte har jobb och boende avklarat sedan innan.
 
Tack så jättemycket för ditt svar!

Har du bott där själv? Känner du någon? Har du någon kontakt?

Finns det någon gräns p hur länge man får bo där eller får man bo där permanent?

Hehe nu blev du min svalbard-guide :)
 
Jag pluggade och jobbade där under 1,5 år 2001-2002. Folk bor där i snitt 3-5 år, så de flesta jag hade kontakt med är inte kvar där nu. Jag har en kompis som bor där permanent och som jag har sporadisk kontakt med.

Så länge du har bostad får du vara där så länge du vill, det finns folk som kom dit som unga gruvarbetare under 70 och 80-talet och som fortfarande bor och jobbar där.
 
Jag vill understryka att nyckeln till ett liv på Svalbard är att få en fot in, ett första jobb och någonstans att bo.

Är du väl där och kan visa framfötterna så kan du ganska enkelt hitta mer jobb... och sen rullar det på.

Min kompis kom dit som student samtidigt som jag, nu är hon expeditionsledare till nord och sydpolen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RV Svalbard Reskompis 2
coaskkis Skoter på Svalbard Reskompis 1
andyyy Svalbard i sommar Reskompis 1
kenneth1 Svalbard Juli-09 Reskompis 2
tor_selden Svalbard i sommar! Reskompis 7
kenneth1 Svalbard,Juli-07 Reskompis 2
Soleil Svalbard i juli Reskompis 1
Mr Sarek Svalbard Reskompis 1
Mr Sarek Expedition till Svalbard Reskompis 1
Mr Sarek Svalbard Reskompis 0
Mr Sarek Svalbard April 2005 Reskompis 0
Mr Sarek Svalbard vår-vinter 2005 Reskompis 0
mani3393 Svalbard i slutet av Mars Reskompis 14
JensLarsen Övervintring - Svalbard/NÖ Grönland Reskompis 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.