Crescent LTC800 eller Nishiki Hybrid Pro SL?

Tack för alla svar, som sagt vill jag cykla snabbt (enbart astfalt). Vill ha ngt racerliknande, men utan bockstyre och med 28mm eller 30mm däck, ganska smala alltså. Är det inte lite onödigt att hålla på och byta komponenter på mtb-cyklar när det finns färdiga racerhybrider som de cyklarna jag nämnde?

Som ni förstår är jag väldigt inne på att köpa Nishiki Pro SL såvida ingen har några bättre erfarenheter av Crescent LTC800 eller ngt annat konkret tips.

I mina ögon går i alla fall mtb helt bort, jag har en annan cykel om jag skulle vilja cykla i skogen. Jag Cyklar även 16.5km till jobbet nu på en lånad crescent mtb och anser att det är för många växlar och för breda däck (trots att det sitter ngt nytt påfund de kallar för citydäck på den, med dubbar på sidorna och plant gummi i mitten).

Tack än en gång!
Mvh
Nils
 
Tycker att du ska kolla cyklarna på Cykelnetto ändå, finns säkert någon med de krav du nämner. Eller maila dem och fråga efter en sån cykel och se vad de säger. Du måste ju inte köpa en där för att du frågar. Du får mer cykel för pengarna där.

Tycker att det kan vara en bra idé att gå till vanliga cykelaffärer och provcykla allt som finns.
 
Nishiki Pro SL

Hej

Jag har en Nishiki Pro Sl årsmodell 05 kanon cykel, om du nu skall köra mest stads körning finns ingen anledning att satsa på MTB, Hybrid funkar bäst i stadskörning och jag har testat både Hybrid och Mtb, kör till och från jobbet varje dag enkel resa 17km så nog har jag testat allt. Men det bästa är att tänka efter själv vad man skall använda cykeln till, jag kan bara rekommendera Nishiki cykeln som en kanon bra cykel du kommer inte bli missnöjd med den.
 
.Nisse.; sa:
Tack för alla svar, som sagt vill jag cykla snabbt (enbart astfalt). Vill ha ngt racerliknande, men utan bockstyre och med 28mm eller 30mm däck, ganska smala alltså. Är det inte lite onödigt att hålla på och byta komponenter på mtb-cyklar när det finns färdiga racerhybrider som de cyklarna jag nämnde?

Varför inte bockstyre? Är du tveksam till om du vill sitta mycket framåtlutad kan du välja en ställbar styrstam.

En mer renodlad racer av hygglig kvalitet är oftast flera kilo lättare än en s k racerhybrid. 23 mm eller 25 mm däck rullar och accelererar lättare än 30 mm.

Begagnade cyklar är prisvärda men det kan kanske vara svårt att hitta exakt rätt ramstorlek åt dig.

SPD-pedaler eller liknande helst dubbelsidiga bör du satsa på.

Thure
 
Provcyklade Nishikin idag, den vägde 10kg och gick som ett spjut jämfört med min nuvarande hoj.
Det får bli en sån när lönen kommer!

Såvitt jag har förstått det är bra stänkskärmar ganska dyra, glömde fråga i affären idag vad de kostade och hur de såg ut. Var kan jag annars hitta bra skärmar till ett bra pris? Däcken är 28mm breda.
 
Jag tror du blir nöjd med Pro SL.

Enda invändningen jag har är att på en så pass lätt och snabb hoj är det onödigt med 3-delat vevparti och så mycket som 28 kuggar på största kransen bak.


Min hybrid kan du se här: http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=13822

Den har 50/39 fram och 12-25 9-delat bak. Jag kör med 32 däck, men kan lägga på ner till 23 om jag vill, då den har smala racerfälgar.
Går som ett spjut!

[Ändrat av Pang99 2006-07-22 kl 19:18]
 
Hej jag har en Nishiki Hyper pro och den används i ur och skur .Funkar helt perfect.cyklar ca 15-20 mil / vecka sommar som vinter .Det gäller bara att serva allt med gämna mellan rum.lycka till.
 
Nishikin är nog bra. Själv hade jag nog valt mellan Marin modellerna på Cykelnetto. De har ju liknande cyklar. Något jag har lite svårt för med båda cyklarna du nämner är hjulen. En sådan ekermönstring kan bara vara till för att sälja på utseende. Funktionen kan i bästa fall inte vara mycket sämre än på vanliga 32/trekorsekrade hjul med jämt spridda ekerhål i fälgen.

Magnus
 
Ekrarna

Stormange; sa:
Något jag har lite svårt för med båda cyklarna du nämner är hjulen. En sådan ekermönstring kan bara vara till för att sälja på utseende. Funktionen kan i bästa fall inte vara mycket sämre än på vanliga 32/trekorsekrade hjul med jämt spridda ekerhål i fälgen.

Jag håller med om ekrarna. Har för mig att det var en av anledningarna att jag valde cykel som jag gjorde. Men å andra sidan kanske det inte spelar så stor roll hur många ekrar man har och hur de sitter om man "bara" ska slaska runt i stan med cykeln? Det kan ju inte jämföras med att långfärdscykla med en massa packning.
 
Nishiki eller Crescent?

Funderar oxå på Crescents kvalitet. 1980-1996 var kvalitén inte något vidare, men nu...?
Har funderat på framgafflarna? Nishikin har en rak gaffel och Crescenten har en svängd.
Skulle vilja veta om man blir pirrig i händerna när man kört ett par mil på en med rak gaffel eller om den annorlunda ramvinkeln gör att markvibrationerna fångas upp?
Att köra 26" mountainbike på asfaltsväg är inte något som jag skulle välja. I och för sig pratade jag nyss med en tysk på cykelsemester i Sverige. Han körde på en amerikansk "Bike Friday" (dyr) med 24" hjul och var helnöjd.
 
Re: Nishiki eller Crescent?

tyri; sa:
...
Har funderat på framgafflarna? Nishikin har en rak gaffel och Crescenten har en svängd.
Skulle vilja veta om man blir pirrig i händerna när man kört ett par mil på en med rak gaffel eller om den annorlunda ramvinkeln gör att markvibrationerna fångas upp?
...

Passerade idag 17037 km på en hoj med rak cr.mo. gaffel i en hyfsat traditionell, avsende geometri, alu.ram.

Jag har inte blivit mer pirrig i händerna på den än på tidigare cyklar med böj på gaffeln för att skapa försprånget. Kör me 37x622 som däcksdimension.
 
LÄTT NISHIKI

Jag kör en Nishiki Pro SL och det enda jag kan komma på som är dåligt är nog gummihandtagen (Hur svårt är det att byta dom =D ). Annars en MYCKET bra cykel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kallem Crescent Kebne (2011) Långcykling 4
snowchain Crescent fråga Långcykling 5
lowe Ramstorlekar Crescent Långcykling 2
rulleputt crescent ltc 700 behöver mer data(info) Långcykling 1
FB Däckdimension på 12 växlad Crescent (80/90-tal) Långcykling 16
magrom Är Crescent Abisko bra? Långcykling 0
lowe Crescent sport Långcykling 6
andersh Hur utrusta en Crescent Ewahz med packväskor och annat Långcykling 1
barend Crescent Kebne Långcykling 1
Cippan Crescent Oden någon? Långcykling 0
jenni888 Crescent Långcykling 5
Daavid Crescent Abisko Långcykling 4
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
nkp Långfärd med CyclePro, Crescent el. motsv.? Långcykling 3
Luffarn Crescent Kebnekaise Långcykling 1
Crescent Abisko? Långcykling 1
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.