Hjälp Cykelköp!

Har tänkt att komma igång med lite cykling...
Till att börja med till och från jobbet (men sen vet man aldrig var det slutar :)

Jag har kikat runt lite och kommit fram till att jag vill ha en allround-cykel med rullbromsar både fram och bak (har fått för mig att dom är ganska driftssäkra och underhållsfria).
Skeppshult STC var den första cykel jag fastnade för, dock litet hög ram, även med den minsta - men nu har jag sett flera, alla med sina för och nackdelar. Nishiki Hybrid 608, Crescent Logic LTC X8, Crescent Street STC900 och Tunturi X82 är andra alternativ som jag hittat.
Alla med samma nackdel: ganska dyra.
Ni ser förståss att det förmodligen är stora skillnader mellan cykelmodellerna, men jag som novis tycker att det är ungefär samma typ av cyklar, med lite olika standardbredd på däcken.
Även jag ser naturligtvis att växelsystemen skilljer sig - 8vxl Nexus till 27vxl och några har dämpat framgaffel, andra inte, men jag är ganska öppen för förslag.
Jag skulle vilja kunna få på ett par dubbdäck till vintern, så STC och Locig LTCX8 med sina 32mm däck kanske ligger i farozonen att inte fungera (trång gaffel?). Nu sa visserligen en säljare på Skeppshult att det går att få på ett par 35mm dubbdäck på STC:n...

Synpunkter?
Tips?
Andra cyklar som jag missat?
Kvalitetsskillnader?
Erfarenheter av Shimanos nya 8vxl-nav och rullbroms?
Erfarenhet av STC:n med inbyggd navgenerator?
Ramkvalitéer?
"Rostiga-skruvar-efter-1-år-syndrom"?

Tacksam för svar!
Mvh
L-O
 
Jag tycker Du skall kolla lite mer ingående på
Nishiki's olika hybridmodeller. Jag har själv
en 401 (2005) vilken jag varit mycket nöjd med.
Den ligger idag på ca sek 5000 (eller strax över)
och är enligt min uppfattning något av det mest
prisvärda man kan finna på marknaden för det
ändamål Du avser. Tyvärr har de på 2006 års modell
av 401 tagit bort fästet till lowrideväskor på framgaffeln vilket var en viktig faktor för mig när jag köpte min cykel.

Hilsen
Anders
 
Snabba svar - kul!

Jag har tänkt köpa en cykel som jag vill klara det mesta.
Men om 8vxl-navet går tungt kanska det inte är någon bra ide´...
Då faller isåfall Nishiki bort. Dom har ingen hybrid med rullbromsar och extern växel - synd!

Då finns isåfall Crescent street STC900 och Skeppshult STC 24vxl kvar som alternativ - av dom jag hittils har hittat. Båda med extern växel och rullbroms.
STC:n har 32mm orginaldäck och STC900 har 37mm.
Jag har provat båda och tyckte att Skeppshult STC gick lättare. Men Crescenten klarar ju lite grövre hjul och borde därför passa bättre på vintern.
Synpunkter?
Kvalitetsmässigt har jag åtminstone fått för mig att Skeppshult slår Crescent.
Är det någon som vet var Crescentcyklarna tillverkas?
Om man t.ex. kikar på http://www.dbs.no ser man att det är samma cyklar. Samma även på fler av Cycle-Europe´s varumärken. Men en skeppshult är ju en Skeppshult - eller??
Traditionell stålram mot lite MTB-inspirerad Alu-ram!
Synpunkter?
Har jag missat några andra alt.?

Mvh
Lars-Olof
 
62:an; sa:
"Klipp"
Kvalitetsmässigt har jag åtminstone fått för mig att Skeppshult slår Crescent.

"Klipp"
Mvh
Lars-Olof

När jag köpte min förr förr förra cykel (vintercykel, still going strong) så upplevde jag Skeppshult ett lågkvalitésmärke jämfört med Crescent.

Skeppshult kallade sina 12/0 (procenthalt Cr/Ni) för rostfritt stål, medan Crescent m.fl hade 18/8 när dom kallade det stålet för rostfritt. Men mycket kan ha hänt på 25 år.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_stål

Bor man där dom saltar på vintern, är det viktigt att delarna är rostfria.


Per
 
Var och provade en Skeppshult Elit igår med 8vxl-Nexusnav (dom hade ingen STC 8vxl hemma). Blev besviken på växellägena. Väldigt tätt mellan de första fem. Grejen var att det kändes på det lilla jag cyklade att under 5:an kommer man sällan vara - det var allmänt låga växlar.
Däremot att det var rullmotstånd med 8vxl-navet var inget jag tänkte på iaf, trots att cykeln dessutom hade navgenerator.

Jag kollade i specen:
Skeppshult anger för Elit en utväxling på främre/bakre till 38/19
För STC (som jag funderar på) 38/18. Den verkar alltså ha en något högre utväxling - åt rätt håll alltså.
Nikishi anger istället antal tänder för 608:an som är 42T/16T.
Kan man jämföra siffrorna som anger utväxling resp. antal kugg?
Hur räknar man ut utväxlingsförhållandet från angivelse i antal kuggar - är det så enkelt som 42/16=2,625 (utan att ta hänsyn till utväxlingen i navet)? Shimano anger utväxling 1,615 för växel 8.
Det skulle innebära totalt 2,625x1,615=4,24 för Nikishin och 38/18x1,615=3,41 för STC:n.
Alltså Nikishin har i mina ögon mycket bättre utväxling - vxl 8 på STC:n motsvarar drygt vxl 6 på 608:n.
Eller är jag ute och cyklar ;) ?
Om jag räknat rätt så är det nog stor ide´ att också provköra 608:an (som butiken får hem idag) innan man ev. utesluter 8vxl-systemet.
Mvh
L-O
 
Utväxling

Att dividera antalet kuggar med varandra är grunden till all utväxlig, för såväl cyklar som växellådor i t.ex bilar .
Men du ska på cykeln ska multiplicera utväxlingen med hjulets omkrets (ytterdiameter* Pi) för att få den totala utväxlingen, (hur långt man kommer på ett pedalvarv). Har cyklarna olika längd på vevarmarna ska man ta hänsyn till detta. Kortare vevarmar än ”normalt” förkommer mest på barncyklar och ”små” racercyklar.

Ligger alla växlarna ”fel” på den cykel med växlarna i navet, är det enkelt och billigt att byta till en mindre bakkrans (1-2–3 kuggar, räkna) . Kolla på Shimanos websida vilka antal kuggar det som det finns bakkrans till den/de bakväxlar de olika cyklarna har och den interna utväxlingen för varje växel i navet.
Ev kan du behöva en annan kedjelängd. Mindre bakkrans, kortare kedja.

Står du på dig borde affären kunna byta bakkrans och fixa ev kedjekapning åt dig vid köpet.

Per
EDIT: rättat stavfel
[Ändrat av Brune 2006-06-15 kl 12:15]
 
Re: Utväxling

Jag har diskuterat priser med två olika handlare på två alternativ som jag tror det lutar åt: Skeppshult STC med 8vxl Nexus och Nishiki Hybrid 608 med samma typ av växel. Båda med rullbromsar fram och bak.
Skeppshulten med inbyggd navgenerator och med skärmar/pakethållare som standard.
Nishikin kompletterad med pakethållare och en LED-lampa (Cateye HL-EL500).
Båda komplettarerade med ett Abus Granit X-plus lås med steg 15 i säkerhet och en enklare Cateye cykeldator (Mity 8 resp. Enduro 8)
Nishikin skulle jag kunna få med ett par lite smalare däck, kanske 32mm istf 42mm.
Resultat: Drygt 8000:- för båda, skiljer bara 100:-!!
Svårt val!!!

Brune; sa:
Står du på dig borde affären kunna byta bakkrans och fixa ev kedjekapning åt dig vid köpet.

Per
EDIT: rättat stavfel
[Ändrat av Brune 2006-06-15 kl 12:15]

Säljaren till Skeppshulten lovade att byta bakre drevet (ev. från 18 till 14) så att utväxlingen blir lite högre.
Kan man gå ner i dimension hur mycket som helst på bakre drevet?
Jag skulle förmoda att cykeln blir mer trögtrampad och att det sliter mer på kedjan om drevet är för litet - kan det stämma?
Nikishin har ju ett större främre drev (42 mot 38) så att bakre behöver inte vara så litet för att få högre utv.

Vilken ska jag välja???
Vilken cykel kommer jag fortfarande att trivas med efter 10år och vilken har högst kvalite´??

Mvh
Lars-Olof
 
Jag skulle välja skeppshullten!...dock ska jag nog nämna att jag är lite arbetsskada (jobbar i en cykel affär där vi säljer skeppshullt)... Men allefall stc`n är utvald till årets cykel (det tycker jag säger något)! Skeppshullt är de ända cyklarna som tillvärkas i sverige och dom har otrolig kvalitet på sina cytklar! Dom har stor omsorg om cyklarna! Och dessutom så om det skulle gå sönder något på skeppshullten så brukar de alldrig vara några problem att få tag på nya grejer till dem!

Tyvärr är den ganska tung som du själv säger så rullar den välldigt bra!
 
Jo jag nog också inne lite på STC:n...
Men en nackdel är ju utväxlingen, som ändå tydligen lätt går att fixa. Jag såg på Shimanos hemsida att det finns ett 16-hjul till Nexus 8:an, det kanskle skulle vara idealiskt.

Men en annan lite dum grej är att trecking styret är lite hårdare att hålla i än t.ex. handtagen på Skeppshult Elit, som faktiskt var riktigt sköna. Har inte sett så bra hantag på någon annan cykel. Och det är väl svårt att få på sådana handtag på STC:ns styre - eller finns det andra möjligheter för att kunna få styret lite mer "vadderat"?

//L-O
 
Jo...ett par saker till...

Skeppshultbutiken här i stan´ brukar inte ha 8vxl varianten hemma och vill heller inte ta hem någon om jag inte bestämmer mej först...och det fins ingen bilder vare sig på nätet eller i broschyren!

Så är det någon som har bilder på STC:n i 8vxl-utförande?
Det skulle vara intressant att se hur man löst växelreglage-placering osv.
Dessutom snarast, för jag måste bestämma mig senast månd fm om jag ska ha någon cykel innan Skepphults semester.

Och...
Om jag nu väljer STC:n - skulle det kanske vara smartare att välje den "nakna" varianten utan navdynamo och klä på med lösa orginalskärmar och pakethållare?
På det viset blir den ju lite mer lättrullad - men frågan är om det märks?

//L-O
 
SKEPPSHULT STC - ÅRETS CYKEL 2006
Precis som bilbranschen utser "Årets Bil" så utser Cykelfrämjandet varje år "Årets Cykel".
I år går priset till SKEPPSHULT STC med följande motivering:
"Skeppshult STC, en cykel som utifrån sin kvalité, prisklass och möjligheter är ett mycket bra val för såväl långfärds som vardagscykling."

Jag skulle kunna fixa bilder på den med dock inte förränns torsdag...jag är ledig en vecka nu så jag hoppas jag inte kommer vara på jobbet allt för mycke:p...men på torsdag ska jag dit o fixa lite grejer, då skulle jag kunna ta lite bilder på den också!

Jag skulle nog ändå välja den modellen med navdynamo och skärmar, det är skönt om man nån gång ska cykla me vanliga kläder och det regnar, man blir jue så skitig annars:p... Navdynamon bromsar inte som dess föregångare (den som ligger mot däcket).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
Matlådan Cykelköp för Europa trip Långcykling 13
avslutad160118 Råd om cykelköp Långcykling 36
emptyrings Cykelköp - igen.. Långcykling 7
kent pensionär Eviga frågan. Bra cykelköp Långcykling 6
piklas87 Cykelköp i Holland? Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Cykelköp Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.