Paketbehållare över skivbroms

Hejsan,

Jag har ett väldigt nytt cannondale F600 (mtb) med skivbroms. Det finns montering för ett paketbehållare men ett vanligt paketbehållare verkar inte passar över skivbromsarna. Är det någon som har löst sånt problem? Hör gärna av dig!
 
Njae, Topeak är ju inte ovanligt i svenska cykelbutiker. Pröva Cykelcity vid Clemenstorget. Eller cykelaffären på Stora Södergatan, kanske.

/Håkan
 
Det finns ...

Det finns touringcyklar med skivbromsbak och pakethållare av "Blackburn-typ", så det är väl bara att prova.
 
Hur mycket packning vill du ha på? Vi har en cannondale och köpte en "bor yuhle"-pakethållare. Det är en tawanesisk sadelstolpsmonterad modell som kostar 300 kr inkusive stag som håller ut packväskorna från hjulen.

Vi brukar lasta 15 kilo utan problem i ett par ortlieb frontrollers classic. Enda kruxet är att haken på ortliebväskorna hamnar precis under bågen på pakethållarenn men det gick att lösa med lite ingenjörskonst*.

Det är visserligen en "noname"-pryl men den funkar över förväntan.

Motsvarande topeak kostar 800 och lastar inte mer än 10 kilo.

/rikard

*Jag har en zefal croozader bakskärm som jag har böjt till stagen på så att de passar runt skivbromsen. Väskorna hakar tag i dem. Ett par väskor med mer justeringsmöjligheter behöver nog inte den speciallösningen, tex ortiebs QR-2-system eller vaudeväskor.
 
Här kommer en länk till en USA-tillverkad pakethållare, säljes i Holland så då sparar man dyrbar frakt + moms. Finns i modell passande skivbromsar.
http://www.m-gineering.nl/ommindexg.htm

Klicka på Sherpa eller Cold Springs till vänster i webfönstret för specifikation
[Ändrat av Thorn 2004-05-23 kl 22:04]
 
Jaha, där ser man. I mitt förra inlägg nämnde jag 2 pakethållare passande skivbromsmonterade cyklar, + även dämpade cyklar. Som kan köpas i Holland.
Men de finns även att köpa för den intresserade i Sverige. Närmare bestämt hos http://www.cykelnetto.com
 
Det gick bra!

Tack för era råd. På slut monterade jag ett vanligt paketbehållare bakåt. Det fungerade ok för våra relativt kort resa i osteurope (polen till ungern) men det var väldigt böjd när vi kom hem. Nu satsa jag på någonting lite mer seriöst.

Vi tänkte cyklar Cape York i Australien som betyder 100mil på 4WD stigar (corrugerad, sand etc). Därför behöver jag en lösning som kommer att hålla.

Finns det någon som har testat 'Old Man Mountain' paketbehållare? (sherpa, cold springs?)
 
Ny adapter från Tubus!

Tubus har till sina nya pakethållare tagit fram en adapter som placerar pakethållaren så att den går fri från skivbromsfästet:
http://www.tubus.net/eng/produkte/zubehoer.php
Har ej provat men vet efter flera långresor att pakethållarna håller högsta kvalité, så jag skulle inte tveka!

Vet några jordenrunt-cyklister som var sponsrade av Old Man men som efter flera reklamerade pakethållare nog önskar de hade valt Tubus!:
http://www.peacepedalers.com
Tyvärr är de så "köpta" att det inte nämns så mycket om detta på sajten!

Samtliga de pakethållare i aluminium jag tidigare använt, 3 fram och 4 bak, har spruckit i svetsarna! En tungt lastad ram och gaffel flexar vilket är fullt naturligt. Tyvärr klarar inte de styva pakethållare i aluminium av detta.
 
Kärra?

Har du funderat på en bra cykelkärra istället för pakethållare?

Om du inte redan har kavalitetspakethållare och kvalitetscykelväskor så blir det i alla fall inte så mycket dyrare med en kärra + vattentäta packsäckar.

Jag har inte undersökt för och nackdelarna med kärra så noga men är tror att fördelarna överväger.

Jag har också en F600 så meddela gärna hur du till slut löser packningsproblemet.
 
Hej Lasse,

Minn pojkvän har kärre (B.O.B.) som han har cyklat med en bra bit. Sista resa testade han också minn cykel med väskorna och trodde det kändes mycket bättre. Också har hans ekra gått sönder flera gånger när han har kört med kärran. Resan som vi planera nu blir mest på grus och sand väg eller stigar av dålig kvalitet så vi är lite fundersam om kärren. Det kann hoppa upp nästan 30cm när man cykla över ojämn mark.

Vi fundera på att svetsa på hans cykel så att man kann fastna paketbehållare till det. På minn cannondale tänkte jag testa Tubus's adjusteringsgrej som någon har föreslagit.

Jag har ingen aning hur vi kommer att ordna fram pakethållaren på Cannondale's tjocka framgaffel....(hade varit lättare, och nästan billigare att bara köpa en cykel till!)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.