Kedjor

5-56 tycker jag är en usel olja i alla avseenden, fattar inte för mitt liv vad den ska va bra till. Den avdunstar ju precis som bensin eller nåt och nästan lika fort. Jag har provat alla möjliga typer av smörjning utom att bryta isär länkarna och smörja. Ett tag kokade jag också kedjan men kunde inte för mitt liv upptäcka nån skillnad. Det gick inte lättare att växla och kedjan blev torr lika fort ändå. Lägger jag på en klick klisterolja på varje länk och drar runt kedjan så är kedjan tyst i några veckor. När det börjar rassla lite om den är det dags att göra ren den och lägga på ny olja. Självklart torkar jag av överflödig olja för att den inte ska dra till sej damm och smuts.
 
mördarsnigel; sa:
liv upptäcka nån skillnad. Det gick inte lättare att växla och kedjan blev torr lika fort ändå. Lägger jag

Att kedjan blir torr på utsidan spelar ingen roll. Kedjans länkar fungerar som gångjärn, eller gångjärn behöver inte smörjas på UTSIDAN för att gå lätt, det skall vara smort INUTI.

Kedjans friktion mot drev och kransar är antagligen ytterst försumbar jämfört med friktionen inuti länkarna.
 
Att kedjan blir torr på utsidan spelar ingen roll. Kedjans länkar fungerar som gångjärn, eller gångjärn behöver inte smörjas på UTSIDAN för att gå lätt, det skall vara smort INUTI.

Kedjans friktion mot drev och kransar är antagligen ytterst försumbar jämfört med friktionen inuti länkarna.
[/QUOTE]

När jag säger torr menar jag på insidan naturligtvis, vilket man märker när kedjan börjar låta mycket och kanske gnissla om det gått långt. Om man då smörjer kedjan med klisterolja och den blir TYST, fast man torkat den torr, måste det väl i herrans namn innebära att oljan trängt in i kedjan? annars skulle det väl fortsätta låta om den? Och förresten, kokar ni era gångjärn också, eller tränger oljan in ändå?
 
mördarsnigel; sa:
Och förresten, kokar ni era gångjärn också, eller tränger oljan in ändå?

Gångjärnen på dörrarna hemma smörjer jag med molybdenfett, efter att ha lyft av dem. Så de är garanterat smorda på insidan. Jag penslar dem inte utvändigt med klisterolja och torkar av den från dörren sen...
 
Anledningen till att jag använder molybdenfett är att jag har det även när jag mekar med bilen. En burk räcker säkert i 10 år för sånt som jag använder det till så det är ju lika bra att använda det till lite av varje. Hade jag inget molybdenfett skulle jag väl köpt en flaska symaskinsolja, men likväl skulle jag at lyft av dörren från gångjärnen när jag smorde dem.
 
Vidhåller min uppfattning att det inte kan bli mer än smort, vare sej man kokar eller inte. Lika lite som man blir en aning gravid. För att testa min uppfattning frågade jag en arbetskamrat som är elitcyklist och borde vara mån om att ha väl smort. Han använder då en kedjetvätt för det första, och för det andra sprejar han kedjan med smörjmedel, minns ej namnet. Naturligtvis torkar han av kedjan efter varje moment. Enda gången han tar av kedjan är när det är dags att byta den. Jag gör på samma sätt, med undantag av att han använder betydligt mer sofistikerat lösnings- och smörjmedel. Konklusionen är: duger det åt honom så duger det åt mej, tack å hej.
 
5.56 och lacknafta????

Torkar inte 5.56 och lacknafta ut metall? D.v.s att det kommer att rosta lättare. Jag kör med vanlig gammal hederlig cykelolja. Funkar skitbra. Ibåde regnväder och torrväder.
 
Lacknafta bra

Skulle vilja påstå att man inte ska använda avfettning på en cykel. Anledningen är att det blir så torrt att det är svårt för smörjmedlet att tränga in dit det ska. Om man använder lacknafta så blir det en lite fetare yta kvar som den nya smörjan glider in på.

5-56 är värdelöst på kedjor som så många påpekat. Som rostlösare eller avhjälpande smörjning av tex wirear (om man inte har investerat i Gore Ride-On-kablar).

Håll kedjorna blanka!

// Ola
 
Lackanafta bra???

Jag måste bara ifrågasätta om lacknafta är så bra??? Jag kommer ihåg från värnplikten där vi skulle rengöra KSP och det tar ju en jäkla tid. Så vi besluta oss för att använda "lite" lacknafta för att underlätta rengörningen. Men det fick vi fan för. Vapenteknkern sa att lacknaftan torkade ut metallen och därmed ökade slitaget och rostrisken på den. Oavsett om vi smörjde in den eller inte.
 
mördarsnigel; sa:
Vidhåller min uppfattning att det inte kan bli mer än smort, vare sej man kokar eller inte.

"Kokningen" har exakt en funktion: Göra oljan tunnare och mer lättflytande. (Och den ska inte koka, den ska bara värmas tillräckligt så den blir tunnflytande.)

Det finns nån blandning som bär namn av nån engelsk cykelexpert, den består av olja utblandad med bensin (kemiskt ren sådan). Tanken är att bensinen gör att oljan träner in bra och sen dunstar bensinen och lämnar kvar en tunn film.

Det handlar helt enkelt om att låta kapilläreffekten dra in oljan i länkarna så de blir smorda.
 
Re: 5.56 och lacknafta????

Aardwolf; sa:
Torkar inte 5.56 och lacknafta ut metall? D.v.s att det kommer att rosta lättare. Jag kör med vanlig gammal hederlig cykelolja. Funkar skitbra. Ibåde regnväder och torrväder.

Hederlig cykelolja är precis vad jag använder, tror jag i alla fall, för det är väl klisterolja? Provade ett par gånger med motorolja men den satt inte kvar alls lika länge. Och vad gäller rost har jag aldrig nånsin varit med om att en smord kedja rostar, vare sej jag rengjort med lacknafta eller nåt annat. Det finns helt klart bättre grejor att rengöra med, men det kostar ju. Att lacknafta skulle torka ut metallen låter som en gammal myt i mina öron. Vet att i en del elmotorer har man pressat in olja i materialet så att det smörjer sej självt, men det kan väl knappast gälla för cykelkedjor väl? Det kan i och för sej vara så att har det väl börjat rosta så har vatten lättare att sitta kvar i den angripna ytan så att det rostar fortare. Så funkar det i alla fall på bilar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.