Långfärd - Hjul

Är på gång att införskaffa nya hjul att användas på långfärd med mycket packning.

Janne Corax föreslår Sun Rhyno, men jag har hört att de är av varierande kvalité från fabriken.

Funderar på Mavic T520 eller D521 (möjligvis T224). Någon med erfarenhet av dessa? Några andra fälgar jag borde överväga?

Det blir Shimano LX nav (verkar hålla i en evighet) och DT ekrar.

Vad kör ni andra långfärdare (Peter?) på ?

Just nu har jag ett par Rigida X-plorer (32håls) som satt på cykeln vid köp, men de är för klena (och tyvärr kasst byggda).

Även tips på BRA hjulbyggare i STH är välkommna..

--andreas
 
Har samma problem

Hej!
Jag håller på at fundera ihop en ny cykel och jag funderade också på Sun Rhyno men jag vet inte om det går att få tag på dem i Sverige. Det blir nog så att jag också kommer att köra på en DH-fälg, 36-ekrad m. XT-nav. Eftersom jag vill ha möjlighet till att sätta på V-broms (kommer att ha skivbromsar) så kommer jag att välja en fälg som inte är DISC-märkt. Jag tror att konceptet håller, fälgen är ju rätt fet...
/Magnus
 
Bygg dina egna hjul

Ekerspänningen är det klart viktigaste när det gäller att få ett hållbart hjul - inte fälgval eller ekerval. Tyvärr slarvas det med med ekerspänningen bland proffesionella hjulbyggare, vilket resulterar i dåliga hjul och marknaden översvämmas av dyra färdigbyggda hjul - helt i onödan. Det bästa och billigaste hjulen är de hjul som man bygger själv. Då är man angelägen att göra ett bra jobb så att man slipper stå på vischan med undermåliga hjul. Dessutom lär du dig hur hjulen de facto fungerar på köpet.

Mer info finns i mina hjulartiklar http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html
samt Sheldon Browns artikel om hjulbyggnad http://www.sheldonbrown.com/wheels/index.html

/Niklas
 
Ang. touringfälgar

Hej Andreas!

Synd att du inte går att nå via e-mail direkt!
Det är nämligen nedsatt pris på en av de fälgar som du nämner, Mavic D521(559 x 21mm)36hål, på Cykelcitys butiker. Den är dock i utförandet med Ceramic-belagd yta. Ord pris är lite högt, ca 1000-lappen, men då det nu är nedsatt till 695kr anser jag att den är ett riktigt fynd!

Köpte själv 3st då jag har ett bakhjul med denna fälg sedan ett år tillbaka som ECI byggt. Det har klarat en väldig massa stryk men är utan Ceramic-belägg. Det dröjde ca 780mil innan den hårdannodiserade ytan nöttes bort så det har många mil kvar! På det sitter DT enkel-reducerade ekrar och nipplarna av mässing med ett gänglåsande plastinlägg för att hindra dem från att skruva upp sig om olyckan är framme.
Har inte behövt röra dem sedan jag satte på dem, trotts att de nu rullat över tusen mil på mestadels dåligt underlag, då de inte skevar nämnvärt!

En Ceramic-belaggd yta kan dock vara känsligt för slag enligt vissa. Jag anser dock att får fälgen en smäll som är tillräcklig för att chippa ytan så är fälgen vanligtvis färdig att kasseras oavsett beläggning. Speciellt sedan Mavic numera använder den hårdare och därför troligtvis sprödare Maxtal-legeringen. Tidigare kunde man ibland lyckas med att rikta upp bucklor i fälgsidan med en skiffnyckel men detta är nog svårare med denna.

Av de övriga fälgarna du nämner är det bara Sun Rhyno som finns i 26 tums storlek. Denna model är troligen den kraftigaste fälgen som tillverkas för cyklar med fälgbroms, med en vikt på 725g. Kan ev. ha utgått då den inte finns kvar på deras hemsida(http://www.sun-ringle.com/index2.html). SJS i England har dock kvar den och berättar
tom att en ny version med "nedslitnings-indikator" är på väg(http://www.sjscycles.com/store/cat169.htm).

Huruvida det är problem med Rhyno vet jag ej, men vissa användare på olika sidor där man kan recensera
prylar(tex:http://www.mtbreview.com/reviews/rim/) har haft problem med att de gått av i den svetsade fogen. Ev. har Sun dock ändrat i tillverkningen och använder sig av en plugg som tex Mavic gör. Detta gör även att hårdheten i materialet är den samma över hela slitbanan.

Även om den tjocka slitbanan hos Rhyno gör att det kommer att ta en mindre evighet att nöta ner så tror jag inte att den höga vikten automatiskt ger en längre livslängd än D521.
Detta har nog mer med hur väl hjulet är byggt, underlaget, vilket skick det är i samt "slumpen"(mao hur bra du är...).

Bredden på fälgen är också av betydelse. Det kan tex vara svårt att justera in klossarna med handtagens snabbspänningen om man skiftar mellan två allt för olika fälgar. Jag byter mellan mina X517 och de bredare D521 och det fungerar bra.
Kolla även så att däcket går fritt från gaffelbenen.

Innerbredden på fälgen är intressant då den bestämmer hur mycket däcket kläms ihop och därmed vad för profil det får. Rhyno har troligtvis ett bredare mått än D521´s 21mm. Däck monterade på denna fälg borde därför vara bredare än 1,9", då Mavic uppger 1,9-2,1 som rekomenderad bredd för D521. Dessa siffror tror jag dock spelar mindre roll då det fungerar utmärkt med Marathon 1,75" för mig. Men tål att tänkas på.
Tex så skyddar ett 1.5" däck D521-fälgen dåligt, då 21mm ger däcket en låg profil. Dessutom får du en sämre komfort än om det är monterat på en smalare fälg, tex Mavic X618 (450g, finns hos CC på rea), som har 17mm som innermått och är den klenaste fälgen jag skulle rekomendera.

Väljer man en lättare Ceramic-fälg så kan man få minst lika många mil och dessutom hjul som inte känns så tunga att dra när man ligger och kör på mer kuperade vägar. Jag har bla haft ett par 32håls 117/217 Ceramic fälgar sedan -92 som jag både tränat/tävlat i MTB och långfärdscyklat med, där beläggningen fortfarande verkar vara i nyskick. Nu har jag dock från andra Ceramic-frälsta långfärdare hört att de visst nöts ner om än mycket saktare. Kanske har jag bara haft tur...
Man bör dock se till att byta till bromsklossar som är gjorda för Ceramicbelägg då de annars försvinner lite väl fort. Dessa finns bara i välutrustade cykelbutiker så det är kanske den främsta motargumentet.

Då du tidigare förklarat att du kör med en liggcykel(eller säger man rekumbent på svenska?) så får jag även anta att du inte kommer att svinga dig ut för DH-banor. Du har redan har ett par lätta hjul så jag tycker därför att D521 är ett lagom kraftigt alternativ. Lastar du sedan väldigt mycket över bakhjulet så kanske du skall fundera på om du inte
behöver fler ekrar än 36st. Den finns ju i både 40 och 48 håls version.

Av alla butiker i Stockholm som bygger hjul så tycker jag att ECI står i en klass för sig! Butiken har funnits sedan femtiotalet och drivs idag utav sonen som vuxit upp i butiken. De är ibland irriterande ovetande om allt som inte är racer-specifikt...;), men hjul kan dom bygga och oftast så får det jobbet snabbt gjort trots att de kan tvingas att beställa hem grejerna!

Annars så tycker jag att Niklas förslag är utmärkt. Jag skulle gärna vilja lära mig att bygga själv. Men jag vill då inte lära mig själv genom "trial n´error"-metoden...:)
Är det någon som vet om det hålls någon nybörjarkurs i Stockholm så får ni gärna maila!

MVH!
"Pedda Pedal"

PS: När du fått dina nya hjul kan du lämna in de gamla och låta någon riva och bygga om dem, eller göra som Niklas ansåg och fixa det själv. Kolla bara om slitbanan har tillräckligt material kvar, annars är det även läge för fälgbyte.

Bra touring forum:
http://www.phred.org/mailman/listinfo/touring
http://www.cyclingplus.co.uk/
 
Re: Ang. touringfälgar

Ännu ett kvalifiverat och späckat svar från dig Peter, man tackar! (Nu går det att maila mig också)
Av de övriga fälgarna du nämner är det bara Sun Rhyno som finns i 26 tums storlek.
Doh! Vilken miss, kom inte så långt i mina efterforskningar.
Innerbredden på fälgen är intressant då den bestämmer hur mycket däcket kläms ihop och därmed vad för profil det får. Rhyno har troligtvis ett bredare mått än D521´s 21mm. Däck monterade på denna fälg borde därför vara bredare än 1,9", då Mavic uppger 1,9-2,1 som rekomenderad bredd för D521. Dessa siffror tror jag dock spelar mindre roll då det fungerar utmärkt med Marathon 1,75" för mig.
Det var precis det jag funderade på. Tror det blir ett par D521. Jag kör med ett par 517 på min MTB och de har fungerat bra hittils (två säsonger).
Då du tidigare förklarat att du kör med en liggcykel(eller säger man rekumbent på svenska?) så får jag även anta att du inte kommer att svinga dig ut för DH-banor.
Liggcykel är det nog på svenska, recumbent internationellt; och nej, det blir nog inga DH-banor :)
Lastar du sedan väldigt mycket över bakhjulet så kanske du skall fundera på om du inte
behöver fler ekrar än 36st.
Packningen blir hyggligt jämt fördelad (fram/bak) så det skall nog vara tillräckligt med en 36H.
Av alla butiker i Stockholm som bygger hjul så tycker jag att ECI står i en klass för sig!
http://www.europeiskacykel.com ?

--andreas
 
Ang nav

Hej Andreas!
Ja, det är rätt butik!
Glömde mitt uppe i mitt "orerande" att nämna något om nav.
Lx är mycket bra nav men de skall enligt de jag talat med genom åren och det man läst inte ha lika bra packningar som skydd mot fukt och smuts som XT, och är inte heller lika välgjorda. Så det kan ev löna sig att plöja ner lite mer...

Jag hade en MTB med LX förut men den mosades av en bil i en olycka i Oslo, och försvan sedan på polisstationen....
Jag hann därför bara använda den i ca fyra år under vilket de dock rullade bra(aningen för bra;)). Körde dock bara bud och tränings rundor med den.

Kolla ev med Cykelcity om de har några XTR-nav kvar då dessa troligen är några av världens finaste!
Då en ny XTR-sats för -03 är på väg säljer de nu ut dem för halva priset(939bak/549 fram). Dock endast endast för 28/32ekrat..dessvärre.
Själv kunde i vart fall inte motstå lockelsen och köpte ett baknav som jag nu nog aldrig kommer behöva.

Den som lever(..& använder hjälm) får väl se..!

Eller som Mark Twain sade:
"Get a bicycle. You will not regret it if you live."

[Ändrat av theDude 2002-09-10 kl 02:16]
 
Okunniga felaktigheter om nipplar och ekrar

theDude; sa:
......

På det sitter DT enkel-reducerade ekrar och nipplarna av mässing med ett gänglåsande plastinlägg för att hindra dem från att skruva upp sig om olyckan är framme.

......

Av alla butiker i Stockholm som bygger hjul så tycker jag att ECI står i en klass för sig!

......

Annars så tycker jag att Niklas förslag är utmärkt. Jag skulle gärna vilja lära mig att bygga själv. Men jag vill då inte lära mig själv genom "trial n´error"-metoden...:)
Av det som står ovan så framgår det att den som skrivit det inte riktigt förstår hur ett cykelhjul fungerar, eller hur det skall vara konstruerat för att bli både långlivat och starkt. Men det kanske var cykelaffären som rekommenderade de delarna?

Dessutom kan andra som läser inlägget tro att de skall skaffa hjul som är uppbyggda på samma sätt.

Den bästa början till att lära sig hur ett hjul fungerar är att läsa Niklas Ingvar-Nilssons utmärkta hjulartikel:
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
Det bästa är naturligtvis att läsa originalet, Jobst Brandts bok "The Bicycle Wheel", ISBN 0-9607236-6-8
Men som en första början så duger Niklas Ingvar-Nilssons hjulartikel utmärkt. Texten är inte riktigt tydlig i allt och han rekommenderar DT Alpina-ekrar lite väl enkelt, mer om det nedan.

Att använda "DT enkel-reducerade ekrar och nipplar med ett gänglåsande plastinlägg" är INTE de delar man bör välja för att få ett starkt och långlivat hjul.
Gänglåsning, vare sig det är mha av Loctite, linolja eller plastinlägg i nipplarna gör ingen som helst nytta för normala välbyggda hjul.
I bästa fall så gör de bara hjulbyggandet och framtida underhåll krångligare.
I värsta(och de flesta?) fall så döljer de ett hjul som är byggt med för låg ekerspänning och ofta dessutom med ojämn ekerspänning.

De bästa hjulen bygger man SJÄLV genom att smörja både eker/nippel- och nippel/fälg-'interfacet' med olja. Sedan spänner man lugnt och metodiskt ekrarna HÅRT, börja med 1/2-varv i taget.
Detta tar tid, lång tid och det är något som en cykelhandlare som bygger hjul till ett fast pris inte har tid att kosta på sig.
Detta är en av anledningarna till att de hjul som man själv bygger blir bättre. En annan är att tyvärr alltför många hjulbyggare hos cykelhandlare inte har en aning om hur ett hjul fungerar eller hur de skall bygga det.

Vilka dimensioner på ekrar som döljer sig bakom frasen "DT enkel-reducerade ekrar" framgår inte i. Men i de allra flesta fall så får man de starkaste och mest långlivade hjulen genom att använda DT Comp-ekrar i dimensionen 2,0-1,8-2,0.
I vissa fall kan hjulet bli mer långlivat genom att använda en smalare eker på vänster sida i bakhjulet, tex DT Revolution (2,0-1,5-2,0). Men det är bara att rekommendera i hjul med många ekrar (mer än 32), hjul som inte belastas så hårt och hjul med stor spänningsskillnad mellan höger och vänster sida, dvs ISO 622-hjul. Varför reducerade ekrar ger mer långlivade hjul framgår av Niklas Ingvar-Nilssons artikel, det beror enkelt uttryckt på ett en eker som är lite tunnare på mitten 'fjädrar' en aning och det gör att flera ekrar är med och delar på belastningen. Samtidigt så gäller det att ekern inte får bli för tunn, tex så är det väldigt besvärligt att bygga ett hjul med tillräckligt hög ekerspänning med DT Revolution-ekrar pga av att de 'tvistar'(torsion) så mycket att de riskerar att gå av innan ekrarna är tillräckligt hårt spända.

Niklas Ingvar-Nilsson rekommenderar DT Alpina-ekrar(2,3-1,8-2,0) på höger sida i bakhjulet, men de kan tyvärr tom ge ett hjul med kortare livslängd. Tyvärr så saknas den förklaringen i hans artikel.
För att en eker ska hålla så länge som möjligt så är det viktigt att ekerböjen, där ekern kommer ut ur navet, har så bra stöd som möjligt. Detta får man genom att fixa till ekerlinjen genom pressa ekrarna mot navet efter uppekringen och innan man spänner upp dem. Detta är svårt att göra om ekrar som är tjockare än 2,0mm används. Men det hänger också på hur stora hålen är i navet, i bättre nav så är hålen små(max 2,4mm tror jag) och då blir det svårt att trä i de tjocka Alpina-ekrarna och ännu svårare att få till en bra ekerlinje. Men om nav med 'stora' hål används så kan DT Alpina-ekrar ge ett mer långlivat hjul men bara om man ser till att få en bra ekerlinje.

Den cykelaffär som väljer att bygga starka och långlivade hjul med gänglåsande nipplar och enkelreducerade ekrar gör alltså knappast skäl för rekommendationen "Av alla butiker i Stockholm som bygger hjul så tycker jag att ECI står i en klass för sig".

Att lära sig att bygga sina egna hjul är inte svårt och det är inte fråga om någon "trial n´error"-metod.
Jag byggde mitt första hjul för mer än 10 år sedan, det tog en hel kväll men det blev lyckat och det håller fortfarande.
Och kan jag lära mig att bygga hjul så kan andra det!
Däremot så är det bra att börja med ett framhjul, det är mycket lättare att bygga. Är det någon som har orkat läsa ända hit?
 
Re: Okunniga felaktigheter om nipplar och ekrar

User; sa:
theDude; sa:
......

På det sitter DT enkel-reducerade ekrar och nipplarna av mässing med ett gänglåsande plastinlägg för att hindra dem från att skruva upp sig om olyckan är framme.
Av det som står ovan så framgår det att den som skrivit det inte riktigt förstår hur ett cykelhjul fungerar, eller hur det skall vara konstruerat för att bli både långlivat och starkt. Men det kanske var cykelaffären som rekommenderade de delarna?

Dessutom kan andra som läser inlägget tro att de skall skaffa hjul som är uppbyggda på samma sätt.

H K skriver provokativt med en nedlåtande ton vilket jag tycker är trist. Därmed inte sagt att inte inläggen innehåller en massa bra information också.

Alltnog jag har inte sett några övertygande bevis för att linolja och liknande gängtricks skadar hjulet. Om det gör någon nytta vill jag låta vara osagt men varför inte kladda på lite linolja eller Loctite om hjulet är byggt enligt Niklas Ingvar Nilssons med fleras råd i övrigt?

Vad man skulle behöva för att avgöra frågan är en jämförande studie; typ att lägga på gängtjosan på halva antalet ekrar på ett hjul (på bägge sidor) markera vilka ekrar som behandlats och sedan efter ett antal 100 mil kolla ekerspänningen på alla ekrarna.

Teoretiskt borde man kunna ha större nytta av gängmedel på icke kranssidan på bakhjulet där mindre ekerspänning kanske ger utrymme för att nipplarna snurrar?

F ö så har jag bra erfarenheter av ECI-byggda hjul och hittills även av det bakhjul jag byggt själv.
ECI använder DT - Comp ekrar i normalfallet och det samt Mavicfälgar är nog en bra rekommendation för de flesta touringcyklister.

Andra hjul har jag ofta fått problem med.

Thure

[Ändrat av thureb 2002-09-13 kl 11:53]
 
Re: Okunniga felaktigheter om nipplar och ekrar

User; sa:
Gänglåsning, vare sig det är mha av Loctite, linolja eller plastinlägg i nipplarna gör ingen som helst nytta för normala välbyggda hjul.

Ovanstående är antagligen helt sant för det mesta.
Men, om jag var någorlunda vaken på maskinelementlektionerna är det så att för att ett skruvförband ska hålla ihop måste en del av gängan deformeras PLASTISKT, dvs gängan måste delvis ändra form permanent. Om nippeln är av mässing eller aluminium är det säkert inga problem. Om man däremot har en nippel av ett (onödigt?) hårt material som t.ex. titan kan det nog hända att ekern, navet eller fälgen deformeras innan det händer något med gängan. I de fallen borde det vara smart att använda gänglåsning för att inte behöva dra så hårt att det händer något otrevligt.
 
Läskunnig men ej teknikkunnig?

thureb; sa:
....
Alltnog jag har inte sett några övertygande bevis för att linolja och liknande gängtricks skadar hjulet. Om det gör någon nytta vill jag låta vara osagt men varför inte kladda på lite linolja eller Loctite om hjulet är byggt enligt Niklas Ingvar Nilssons med fleras råd i övrigt?
....
[Ändrat av thureb 2002-09-13 kl 11:53]
Läs en gång till vad jag skrev ovan
Gänglåsning, vare sig det är mha av Loctite, linolja eller plastinlägg i nipplarna gör ingen som helst nytta för normala välbyggda hjul.
I bästa fall så gör de bara hjulbyggandet och framtida underhåll krångligare.
I värsta(och de flesta?) fall så döljer de ett hjul som är byggt med för låg ekerspänning och ofta dessutom med ojämn ekerspänning.
Det är precis detta som är problemet:
Hur vet du att ditt gänglåsta hjul inte är byggt med ojämn ekerspänning och/eller med alldeles för låg ekerspänning?
Och om hjulet skulle vara rätt byggt så är gänglåsningen onödig, den fördyrar hjulbyggningen och försvårar eventuell efterdragning av ekrarna.

Vad är det du tror att du tjänar på att ha låsta ekernipplar?

Läs, och försök förstå, Niklas Ingvar-Nilssons utmärkta hjulartikel:
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
Det bästa är om du beställer och läser originalet, Jobst Brandts bok "The Bicycle Wheel", ISBN 0-9607236-6-8
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
ViPER^- Vettiga hjul för touring/långfärd? Långcykling 8
Sombrer0 Långfärd med småbarn Långcykling 44
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
Henrik.nu regnkläder för riktig långfärd Långcykling 12
Nattkryp Långfärd och rullstol. Alternativ och inspiration sökes! Långcykling 5
den gubben går inte Däck för långfärd Långcykling 14
Macc Planera för en långfärd Långcykling 3
bikebug Långfärd för två, billigt Långcykling 15
Lucas.vM Billig stålramshoj för långfärd? Långcykling 9
Enzopojken Ny långfärd och brukscykel Långcykling 1
hmarkstrom Liggcykel för långfärd Långcykling 18
patrikskoog vilket lås vid långfärd? Långcykling 9
patrikskoog budget på långfärd Långcykling 1
mothesta Lufttryck för långfärd Långcykling 6
abielk Långfärd med liggcykel Långcykling 3
Mole Skeppshult för långfärd? Långcykling 6
nkp Långfärd med CyclePro, Crescent el. motsv.? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Skipper_ BOB YAK på 28" hjul Långcykling 6
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
Bulgakov bakfälg/hjul Långcykling 7
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
bikebug Biltemas hjul Långcykling 53
Daniel XY Ekra om hjul Långcykling 4
avsl0912 11 juni föråkare Vätternrundan på 1 hjul under 24 tim. Långcykling 6
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
Banankontakt Mässan På Två Hjul Långcykling 8
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
på två hjul/ sthlm Långcykling 0
swejaan Hjul storlek med packning? Långcykling 4
barend Fråga om hjul Långcykling 4
Kristoffersson Hjul? Långcykling 1
BosseBaron Fixa ett skevt hjul Långcykling 3
jd Fälgar/hjul Långcykling 2
Shockstone snabba fälgar/hjul till cykel (Shimano/Rolf/Mavic) Långcykling 1
lejon på 2 hjul längs USA´s västkust Långcykling 2
Bertil Spänna ekrar på skevt hjul ? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.