Vad tål Nishiki Ultra Pro?

Har någon erfarenhet av hybridcykeln Nishiki Ultra Pro? Letar efter en hybrid med 28-tums hjul och alu-ram. Ska i första hand använda den ToR till jobbet (ca 70% grus och 30% asfalt) och för motion, men helst även till cykelsemester med packning (asfalt och grus). Plånboken säger stopp vid ca 9000 kr. Har nu reducerat antalet alternativ till två:
- Nishiki Ultra Pro, Tiagra vxl, 9000kr
- Scott Atacama Comp, Deore vxl, 6700kr (2001 års modell)

Ja, jag vet - det är två olika sorters cyklar. Nishikin är racerbetonad medan Scott-cykeln bygger på MTB-komponenter. Hade i princip bestämt mig för Scott, men efter att ha provcyklat Nishikin blev jag störtförälskad - SÅ kvick, snabb och urrolig att cykla. Jag är bara rädd för att den inte är byggd för mina ändamål (dvs grus med och utan packning); framför allt de smala hjulen ("Rigida Contour wheelset with 28/28 spokes").

Har någon erfarenhet av Nishiki Ultra Pro och vad den tål? Kan något bredare däck vara en lösning? Tacksam för all hjälp!

/Andreas
 
Fälgarna

Bredare däck ökar i och för sig komforten och gör det bekvämare med fullastad hoj, men vill du ut på
tur så ska du nog titta över vad fälgarna tål.
Det är nog där det kan fallera med dom nya hybridcyklarna som är racerbetonade.
 
Re: Fälgarna

2190; sa:
Bredare däck ökar i och för sig komforten och gör det bekvämare med fullastad hoj, men vill du ut på
tur så ska du nog titta över vad fälgarna tål.
Det är nog där det kan fallera med dom nya hybridcyklarna som är racerbetonade.

Vad fälgar/hjul generellt beträffar, så är dess styrka och hållbarhet starkt kopplade till ekerspänningen. Välspända ekrar ger alltid ett starkt och stabilt hjul och dåligt spända ekrar ger alltid ett svagt och instabilt hjul. Detta gäller oavsett om fälgen är av tandemfälg eller racermodell. Därmed inte sagt att fälgvalet är ointressant... Mer info om detta finns på bl.a. http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Fast du kanske mer avsåg fälgskador p.g.a. "fälgen bottnar" mot marken p.g.a. för litet lufttryck?

/Niklas
 
helt ok

Jag har haft min sen förra året och är helt nöjd med den. Men på grus är den inte mycket att hänga i julgranen (det är inte därför jag köpte den - varken till grus eller som julgransprydnad). Jag får visserligen vibrationskänslor både här och där, men det är förmodligen en justeringssak. Om det gäller asfalt - köp den!

Kurt
 
Det bidde en Scott

Har nu till slut slagit till på en Scott Atacama Comp. Kom fram till att Nishiki Ultra Pro tyvärr inte riktigt verkar lämpad för mina ändamål.

Ett stort tack för de tips jag fått. Niklas, ditt länktips till fakta om hjul var mycket värdefullt. Tydligt och informativt.

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.