Vevlager

Köpte förra året en biltemacykel , vevlagret på den cykeln började glappa efter ca 700 mil. Köpte då ett lx-lager på cyclecomponents.com, blev mycket förvånad när detta lager börjat glappa efter drygt 300mil.
Är det någon som har någon erfarenhet om hållbarheten på olika vevlager?
Ska man satsa några kronor till på ett xt-lager (myket pengar på en biltemacykel) eller ska man gå åt andra hållet och köpa ett alivio. (min förra cykel med aliviolager har nog gått 2000mil utan något glappande lager).Det kan ju också vara så att jag haft otur med lx-lagret.
Använder cykeln till jobbet året runt brukar bli runt 1000 mil fördelat på ungefär lika mycket grusväg och asfaltsväg.
 
Enda jag vet är att min cykelhandlare bytte mitt alldeles för tidigt glappande lager till ett som inte var Shimano. Vet inte vad det heter men det var i alla fall ingen extra dyr modell. Tyvärr även det en sånt där fånigt lager som inte går att justera.
 
Ja de låter ju mycket märkligt, jag har nog aldrig nånsin varit med om att vevnavet glappat, och då har jag ändå cyklat åtskilliga mil. Däremot har det varit andra fel som jag misstagit för fel på vevnavet. Vid ett tillfälle hade jag ett knakande som visade sej vara sadelstolpen!
 
Är det lagret?

Är du säker på att det är själva lagret som glappar? Det händer ju att låsmuttrarna som håller fast lagret skruvar ur sig en aning, och då känns det som ett galpp i lagret.

Peter
 
Cykelhandlaren berättade att han fått kassera åtskilliga icke utslitna vevlager bara för att de inte går att justera. Glapp i vevlagret är alltså inte ovanligt.
 
Tyvärr så är det nog så att lagret är slut.
Jag plockade bort vevlagret från ramen och kan då tydligt se att axeln glappar i lagret. Köper ett nytt lager och hoppas på bättre tur med det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.