Pedalhack

Har en ny(mindre än 10 mil) nishiki med Shimano Alivio baktill.. Och efter några mils problemfritt cyklande så ställde jag undan den två dagar.. Och när jag tog upp cyklandet igen så hackar sig kedjan fram där bak.. Ibland mycket ibland lite.. Hur ställer jag in detta så det fixas?
 
Börja med att göra rent, bakväxel och kedja. Kolla sedan att bakväxeln ställer sig mitt för växeldreven. Kvarstår problemen har du sannorlikt styva länkar i kedjan.
go tur

PS diskvantar rekommenderas starkt
 
Stela länkar kan du se om du vänder cykeln uppochner och vevar sakta på pedalerna. Åtgärdas i första hand med lite olja, i andra hand med kedjebrytare (finns på t.ex. Clas Ohlson). Men en så ny hoj borde ju ha garanti.
 
Hitta en stel länk.. En väldigt stel länk.. Men efter lite vridande på den fram och tillbaka verkar pedalhacket ha slutat..

Är detta något man kan förvänta sig av en ny cykel?
 
Hitta en stel länk.. En väldigt stel länk.. Men efter lite vridande på den fram och tillbaka verkar pedalhacket ha slutat..

Är detta något man kan förvänta sig av en ny cykel?

Det är något man kan förvänta sig med en ny cykel. Kedjan har troligtvis fått en smäll när du cyklade första gången och en ny kedja blir länkarna lätt stela. Smörj kedjan rätt och jag tror inte att du får fler liknande problem. Du kan ha koll på den stela länken och se till att den rör sig smidigt i framtiden

/Stellan
 
Slarvig montering

Hitta en stel länk.. En väldigt stel länk.. Men efter lite vridande på den fram och tillbaka verkar pedalhacket ha slutat..

Är detta något man kan förvänta sig av en ny cykel?

Det är en såpass enkel och billig cykel att den tid som montören har lagt ned på att montera den, och kontrollera vad han har gjort, är minimal.
Då sker det en del slarvfel
Dessutom är, återigen med en såpass enkel och billig cykel, kvalitetskontrollen innan cykeln levererades obefintlig.

Men om du vill så kan du alltid klaga hos den handlare där du har köpt cykeln, en stel kedjelänk borde höra till det som han skall kolla innan cykeln säljs.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...