Vätteraner

Börjar få ihop mina Vättermil och tänkte köpa mig en "överbliven" plats. Nu visar det sig att det finns en del att välja på (både i pris och tid) och det skulle vara mycket intressant att ta del av tidigare cyklisters erfarenheter beträffande vad ni anser vara bra starttider och varför.

Mvh,
Anna-Karin
 
Det beror på...

Jag har kört tre gånger och startat på tre olika tider. Första gången startade jag 00.00, andra gången runt 01.30 och ifjol så startade jag 21.12. Anledningen till den tidiga starttiden ifjol var att några vänner med dålig koll på vilka dagar man ska undvika fått för sig att de skulle gifta sig på lördagen... ;-)
I år startar jag 03.58 och en sen starttid är nog bäst om man har möjlighet och vill sova ett antal timmar innan. Vid de tidigare tillfällena så har jag varit rätt trött, framförallt ifjol när jag bytte ut sömnen mot 30 mils cykling rakt av... ;-/
En sen starttid stör ju allmänt en normal dygnsrytm minst.
En annan fördel med att starta sent är att man slipper fippla med cykellysen som man - iallafall jag - normalt sett aldrig har på sin racer ändå.
Fördelarna med en tidigare start är väl att det kan vara något enklare att hitta grupper som kör lagom fort, och framförallt att trafiken är lindrig under en större del av loppet.
 
När jag cyklade så startade jag 03:30 ungefär. Det var iallafall den första tiden som inte krävde lyse. Vi tyckte det var skönt att slippa pilla med det.
Sedan han man ju med några timmars sömn innan.
Biltrafiken var inget som störde direkt under loppet och vi kom imål mitt på dagen.

Sedan att det regnade konstant hela tiden är ju en annan sak.
 
Har startat fyra gånger, starttider mellan kl 24 och 02.30. Jag tycker att en sen starttid är mindre jobbigt för kroppen. Går man upp tidigt några morgnar innan också så känns det som en tidig morgon. Startar man sent så är det mindre tid som det är riktigt mörkt. Lysena tejar jag fast och sedan får de sitta där till jag kommit i mål, har inte upplevt dem som ett problem.
Däremot har jag upplevt trafiken på väg 50 mellan Hamra och Motala som jobbig, tom otäck, den gång jag körde där på eftermiddagen. Dels är det tradjazzfestival på lördagen i Askersund och dels åker många hem efter loppet då. Tyvärr kör många väg 50 trots rekommendationer om alternativa vägar.
Så min rekommendation är att välja startid så att du är i mål senast tidig eftermiddag.
Lycka till!
/Stina
 
Gryning i Grännatrakten är en upplevelse! Och alla susande cyklar i mörkret ner mot Vadstena är inte heller dumt.

Om man blir mindre sömnig med en senare start verkar det ju bra, men annars var i alla fall mina "nickningsproblem" något som gick över, även om det var jobbigt just då. Jag startade kring midnatt.
 
VR

Hej!

Om du inte redan hittat en start till årets VR får du gärna köpa min för 500:-

Jag har kört tre gånger och startat 22:30, 04, och 04. Även i år har jag starttid kl 04:12 vilket jag tycker är optimalt då man bara missar ett par timmars sömn och slipper vända på dygnet.

Hör av dig,
marcusr@linuxmail.org
alt ring på
013-222412 (arb)

/MarcusR
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.