Åldrande slingor i kammar.

Samma här, fast jag har faktiskt WC Friends med sydda slingor från någonstans 1988-89 som det har känts som att de borde bytas i många år nu. Vågar ju inte direkt falla de dem. Men jag har å andra sidan aldrig känt mig bekväm med att falla...

Det var enklare innan EU-medlemskapet, innan CE-normering. Då fanns det företag i Jämtland som kunde slinga om. De hade en bar-tack-symaskin och sydde i nya slingor till en låg kostnad. Sedan kom EU och CE, och då ska varje pryl CE-normeras till en kostnad av 15.000 kr per produkt, eller något. Ingen hade råd eller brydde sig, så nu sitter vi där vi sitter med våra gamla slingor.

Alla tips på omslingning mottages dock tacksamt.
 
Skicka till märket för omslingning. Åtminstone BD och DMM har de tjänsten för en mindre peng. Mer info på resp. Hemsida.
 
Lite mera opraktiskt, och inte så snyggt men det går väl ändå att knyta in en ny slinga, bättre an att inte veta om dom gamla håller.

Johnny som också kör WC Friends :)
 
Följdfråga:

På en instruktion för en kamsäkring står det uttryckligen att man inte ska sätta sin förlängning (slinga eller QD) direkt i vajer-öglan utan använda den sydda slingan. Det formuleras som en risk.

Jag förstår fördelen med slingan, främst att det minskar risken för att kammen vandrar. Men ur hållfasthetssynpunkt??
 
Jag tror det är för att slingan fördelar lasten över en större del av öglan än en karbin gör. Wiren inuti öglan "bryts" mer av en karbin.
 
Fast borde inte vara värre än för vanliga wire-kilar med motsvarande wiredimensioner..? Egen fundering eller uppgift nånstans ifrån?
 
C4:eek:r har ju dubbelt material i slingan där den ligger mot vajeröglan för att inte förstöra vajern. Har sett bilder på hur det går om man gör annorlunda. Vajern går av.

Beträffande CE-märkning var jag någorlunda nära att köpa en symaskin som skulle kunna göra jobbet. Om jag slingar om åt mig själv eller gör det gratis åt nån annan är det inte olagligt, men min ambition var att CE-märka, vilket inte bör vara så svårt eller dyrt. Men projektet hade ju inte precis bidragit till min försörjning. Skicka till tillverkaren är nog lite sisådär med tanke på den dyra/långa frakten till USA åtminstone. Omslingningsavgiften är däremot låg.
 
Finns videos från BD där dom förklarar varför dom inte har tunna slingor ala DMM i sina kammar, öglan dom sitter i kollapsar och förlorar formen.
 
Fast borde inte vara värre än för vanliga wire-kilar med motsvarande wiredimensioner..? Egen fundering eller uppgift nånstans ifrån?

Uppgift från någon hyfsat trovärdig källa, men jag minns inte var.

Skillnaden mot wire-kilar får någon med verklig kunskap om hållfasthet på stålwire svara på...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prettokid skarva sydda slingor. Klättring allmänt 9
Magnuse74 DMM Mamba - Nya slingor? Klättring allmänt 5
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
embl Slingor nylon/dyneema Klättring allmänt 41
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
StefanM- Slingor? Klättring allmänt 4
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
Felixl Knut på dyneema slingor? Klättring allmänt 15
sladdis Nya slingor på kamsäkringarna Klättring allmänt 10
nicemd Slingor stulna Anneberg Klättring allmänt 0
GustavOh Karbiner, slingor och expresser Klättring allmänt 12
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
gahne Korta av slingor? Klättring allmänt 2
_Erik_ Slingor i kamsäkringar Klättring allmänt 43
peon Knyta slingor av tubband? Klättring allmänt 1
Vandrare Byta slingor på mina Camalots? Klättring allmänt 7
Avslzyx Vem syr slingor? Klättring allmänt 9
Byta slingor på Friends Klättring allmänt 0
busnicke Nybörjarset DMM kammar. Klättring allmänt 18
T0ker Rengöra kammar Klättring allmänt 15
ostkapten Besiktning av kammar och friends? Klättring allmänt 25
kjpil Underhåll av kammar Klättring allmänt 26
cake Vilka kammar? Klättring allmänt 63
johnliungman Hur testa och jämföra kammar? Klättring allmänt 15
ingemar. Hexor i aktivt läge som fattigmansalternativ till kammar? Klättring allmänt 26
magwo Dubletter av kammar, vilka? Klättring allmänt 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...