Bergsvandring?

Hallå, hallå!

Har precis kommit tillbaka hem efter några dagar i Vålådalen och Åre där jag och sambon var ute och vandrade. Under de dagarna blev det mer "klättrande" än tidigare vandringsturer. Om någon här tagit sig leden upp till Åreskutans topp så förstår ni nog vad jag menar. Det är inte direkt klättring utan mer att man bitvis får ta sig upp över lite knepigare partier än att vanlig "vandring" fungerar utan mer att man måste stötta sig med händerna och liknande. Insåg att jag verkligen älskade de lite mer knepiga delarna och vill nu ut och hitt massor av roliga berg att ta mig upp för. Som barn spenderade jag somrarna på västkusten och ville alltid ta mig uppför alla berg.

Nu undrar jag lite om någon har tips på vad jag ska leta efter, eller hur man ska säga. Vad kallas det? Om man söker på klättring eller liknande så verkar det mest vara avancerade brant väggar där man måste säkra sig och det är inte riktigt det jag är ute efter (jättecoolt med er som gör det, men jag är inte riktigt där än). Finns det något namn på det som är mittemellan att klättra och vandra? Typ att ta sig upp för leder som ser lite ut så här:
https://issuu.com/magasinare/docs/magasinare_s2013

Tack på förhand alla häftiga klättrare!
 
Kul! Jag ägnar mig också helst åt det där ordlösa ;), och det trots att jag även klättrat en del. Ett skönt sätt att röra sig lätt och fritt över bergen, jämfört med både vandring och (sport)klättring.
Nu är ju gränsen flytande mot en mer teknisk alpinism, och man har klar nytta av lite grundläggande teknisk kunskap och även utrustning. Att kunna ta sig fram med löpande säkring eller i ett replag över en glaciär kommer att vidga dina möjligheter till fina upplevelser.

Jag tror att du skulle uppskatta Höga Tatra i typ oktober (glöm sommarsäsongen, det är på tok för mycket folk och höstvädret är säkrare). Mycket luft under fötterna utan att man behöver glaciärkunskap eller navigering i okänd terräng - redan många av de "vanliga" markerade lederna går, till skillnad från i fjällen, upp på toppar, längs kammar och över branta pass, och kräver just "scrambling". En del är "säkrade" (hmmm) med järnkättingar under förra sekelskiftet, men är man lite vig så går det att ta sig fram utan.
Googla på filmsnuttar från t ex "Orla Perć" (Örnstigen). Den här är rätt OK, om man stänger av det hemska soundtracket :p
PM:a mig gärna om du vill ha fler detaljer och turförslag.

Vill man sen utveckla sin "scrambling" utan att direkt sportklättra, så kan man välja att göra fler fina toppbestigningar säkrad med guide, och/eller gå en av de kurser i "avancerad bergsturism" hos polska klätterklubben eller någon privatfirma (bägge ska uppfylla samma standardkrav). Då lär man sig grundläggande repteknik, firning, räddning etc, och på vinterversionen även basic glaciärteknik, "self-arrest" i branta snöfält, grundläggande lavinkunskap m m.

Sen är det fritt fram att lämna de markerade lederna :)
 

Bilagor

  • NIebieska Turnia.jpg
    NIebieska Turnia.jpg
    64.8 KB · Visningar: 779
Hallå, hallå!

Har precis kommit tillbaka hem efter några dagar i Vålådalen och Åre där jag och sambon var ute och vandrade. Under de dagarna blev det mer "klättrande" än tidigare vandringsturer. Om någon här tagit sig leden upp till Åreskutans topp så förstår ni nog vad jag menar. Det är inte direkt klättring utan mer att man bitvis får ta sig upp över lite knepigare partier än att vanlig "vandring" fungerar utan mer att man måste stötta sig med händerna och liknande. Insåg att jag verkligen älskade de lite mer knepiga delarna och vill nu ut och hitt massor av roliga berg att ta mig upp för. Som barn spenderade jag somrarna på västkusten och ville alltid ta mig uppför alla berg.

Nu undrar jag lite om någon har tips på vad jag ska leta efter, eller hur man ska säga. Vad kallas det? Om man söker på klättring eller liknande så verkar det mest vara avancerade brant väggar där man måste säkra sig och det är inte riktigt det jag är ute efter (jättecoolt med er som gör det, men jag är inte riktigt där än). Finns det något namn på det som är mittemellan att klättra och vandra? Typ att ta sig upp för leder som ser lite ut så här:
https://issuu.com/magasinare/docs/magasinare_s2013

Tack på förhand alla häftiga klättrare!

Kan tipsa om resa till jotunheimen där finns exempelvis fannaråki som är en vanlig vandringsstig som är bitvis brant. Eller om du är ute efter riktig scrambling som inte kräver klättringskunskaper är travers på dyrehaugsryggen fantastisk fin och innehåller stora kvantiteter scrambling, bitvis mycket exponerat. Store smörstabbstind är säkert också en fin scramblingtur. Finns mycket där i fast fint fjäll. Även sarek har mycket fin scrambling att erbjuda men det är större projekt och lösare berg
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.