Försäkring för alpinism?

Den tråkiga men oundvikliga delen av klättring; hur försäkrar man sig?

Jag behöver något som täcker i Frankrike i högalpin terräng, tänker i första hand på helikopterräddning. Är man väl nere i byn ska det ju räcka med hemförsäkring, eller?

Vilken försäkring eller kombination har ni?

Mvh
Paul
 
Om du är skadad och behöver helikopterräddning funkar det med hemförsäkring/reseförsäkring som resor i allmänhet. Man brukar behöva lägga ut pengarna. Om du däremot bara är för trött eller har satt dig i en situation som du inte kan hantera och behöver helikopter behöver du något bättre. De flesta tecknar en försäkring på plats. Franska alpinistklubben har en som de säljer på sina kontor. Den är den jag uppfattat att de flesta använder sig av.

God tur
 
Om du är skadad och behöver helikopterräddning funkar det med hemförsäkring/reseförsäkring som resor i allmänhet. Man brukar behöva lägga ut pengarna. Om du däremot bara är för trött eller har satt dig i en situation som du inte kan hantera och behöver helikopter behöver du något bättre. De flesta tecknar en försäkring på plats. Franska alpinistklubben har en som de säljer på sina kontor. Den är den jag uppfattat att de flesta använder sig av.

God tur

Nej nej nej! Du kan inte förutsätta att hemförsäkring och vanlig reseförsäkring räcker.
Flera hem-/rese-försäkringar undantar risksporter (som de anser bl a klättring, höghöjdsvandring, dykning och offpiståkning vara) oavsett hur du hamnat i olyckan.

Ska du köpa en bra försäkring ska den täcka, dels räddning/ambulanstransporten (som kan inkludera helikopter), akut-sjukvården och ev rehab samt repatriering: Med två brutna ben kanske du inte kan åka din planerade flygstol i ekonomiklass hem utan behöver förstaklass eller till och med ambulansflyg hem.

Riktigt långsiktigt kankse du även behöverersättning för nedsatt arbetsförmåga eller hjälpmedel för vardagen.

Läs det finstilta mycket noga innan du åker.

/Patrik
 
Den tråkiga men oundvikliga delen av klättring; hur försäkrar man sig?

Jag behöver något som täcker i Frankrike i högalpin terräng, tänker i första hand på helikopterräddning. Är man väl nere i byn ska det ju räcka med hemförsäkring, eller?

Vilken försäkring eller kombination har ni?

Mvh
Paul

Helikopterräddning för KLÄTTRING är gratis i iaf Chamonix dalen men råkar du hamna på den Schweiziska eller italienska sidan så har du lite högre kostnader. Österikiska alpinförbundet har en Brittiska avdelning som har info på engelska, deras medlemskap är hyffsat billigt, man får försäkring och rabbatt i alphyttor, däremot så ger den väldigt låga ersättningsbelopp vid ev. invaliditet och skada samt max beloppet för räddning är inte jättehögt. Värt att beakta.

Franska alpinförbundet har också en liknande försäkring. Den har jag ingen egen erfareneht av men jag har kompisar som tecknat på plats i hyttor för att få billigare boende.
 
Jag har hemförsäkring hos Trygg-Hansa, och enligt telefonsamtal med dem ska det täcka klättring, skidåkning och alpinism upp till 5000 meter över havet. Det ska även innefatta räddning med helikopter. Dock har jag inte lyckats hitta information om detta i deras skriftliga information, så hoppas att man kan lite på vad de säger. Jag har lyckligtvis inte behövt använda försäkringen ännu.

Vissa aktiviteter är undantagna, men de jag nämnde ovan ska alltså ingå.
 
Helikopterräddning för KLÄTTRING är gratis i iaf Chamonix dalen men råkar du hamna på den Schweiziska eller italienska sidan så har du lite högre kostnader. Österikiska alpinförbundet har en Brittiska avdelning som har info på engelska, deras medlemskap är hyffsat billigt, man får försäkring och rabbatt i alphyttor, däremot så ger den väldigt låga ersättningsbelopp vid ev. invaliditet och skada samt max beloppet för räddning är inte jättehögt. Värt att beakta.

Franska alpinförbundet har också en liknande försäkring. Den har jag ingen egen erfareneht av men jag har kompisar som tecknat på plats i hyttor för att få billigare boende.

Är du verkligen säker på vad som gäller i Sajoven?
För skidåkning är det INTE gratis med helikopterräddning och det står på flera lifthus (Compagnie Mont Blanc) att startavgiften för räddningshelikoptern är 5000€.

Är det verkligen annorlunda med klättring?


https://www.chamonet.com/emergency
läser jag:
Paying for treatment

There are still some discrepancies and some debate over the cost of mountain rescue and who should pay the bill, as the higher mountain areas are covered by the National Government and the ski resorts are assumed to be the responsibility of the local commune.

Rescue (not treatment or airlift due to injury) is free across the Mont Blanc massif.

In any case, it is always advisable to ensure you have adequate insurance to cover your holiday and sporting activity in the mountains, whether it is skiing, climbing, biking or another activity. You will often have to pay for additional coverage for mountain sports and helicopter rescue so make sure you check this before you go on holiday!"

Rätt eller inte?
Hittar inget på chamonix.com som är en hyfsat officiel sida

/Patrik, som inte skidar där utan extra försäkring där jag läst det finstilta
 
Är du verkligen säker på vad som gäller i Sajoven?
För skidåkning är det INTE gratis med helikopterräddning och det står på flera lifthus (Compagnie Mont Blanc) att startavgiften för räddningshelikoptern är 5000€.

Är det verkligen annorlunda med klättring?


https://www.chamonet.com/emergency
läser jag:
Paying for treatment

There are still some discrepancies and some debate over the cost of mountain rescue and who should pay the bill, as the higher mountain areas are covered by the National Government and the ski resorts are assumed to be the responsibility of the local commune.

Rescue (not treatment or airlift due to injury) is free across the Mont Blanc massif.

In any case, it is always advisable to ensure you have adequate insurance to cover your holiday and sporting activity in the mountains, whether it is skiing, climbing, biking or another activity. You will often have to pay for additional coverage for mountain sports and helicopter rescue so make sure you check this before you go on holiday!"

Rätt eller inte?
Hittar inget på chamonix.com som är en hyfsat officiel sida

/Patrik, som inte skidar där utan extra försäkring där jag läst det finstilta

Jepp, off-pist skidåkning täcks inte men klättring görs. Däremot så behöver ju helikopterkostnaden inte vara den stora boven i dramat så att åka ner utan försäkring är ju inte direkt att rekommendera. Och även om man är på franska sidan så kan man bli hämtad av både italienare och schweizare vilket betyder högre kostnader.

Motiveringen jag har hört att generellt i Frankrike så rekommenderas de lokala myndigheterna att inte ta betalt för räddning alls men med tanke på kostnaderna involverade så gör dem det ändå i många fall, speciellt om omständigheterna tyder på oaktsamhet. Varför just Chamonix har det här upplägget vet jag inte, men jag kan tänka mig att det är för att avskräcka folk utan glaciär och högalpin vana att ge sig ut utanför pisterna, speciellt på vintern när spricker mm inte kan ses kan det ju vara lite mer lockande att göra ett till synes relativt enkelt åk medan att ge sig ut på en glaciär på sommaren med synliga sprickor och sen uppför en hög bergsvägg nog gör att folk tänker till lite extra.

Sen finns det ju också folk som så klart utnyttjar gratis åkningen... Inte alltid av ondo, är man halvvägs uppför Grande Jorasses nordvägg på hösten och ser en stormfront komma in som inte varit förvarnad så blir det nog betydligt billigare att ringa räddningen direkt för alla parter än att vänta tills det har skitit sig... Sen kan ju regler ändra sig över tid, alltid bäst att höra med folket på Maison de la Montagne
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.